Gå til innhold
Arkivverket

[#17908] Amerika-Census


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

HEI Jeg har forsøkt å finne personer på folketellingene i USA,men det gir ikke mye svar.Likevel har det hendt i dette forum at jeg har fått svar jeg burde ha klart selv.Hvorfor er jeg så treg?For eksempel har jeg lett etter en stor familie som sannsynligvis kaller seg Danielsen ,eventuelt kan noen kalle seg Hella.En Anders Danielsen reiser ca 1902 og hans kone heter Rosa, de får også barn ,et vagt minne sier ei het Gladys og en Raymond.Jeg burde finne de ,må jeg registrere og betale? skulle gjerne lært mer om dette. Vennlig hilsen Bjørg Familien er fra Ådalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er noen av deltagerne her som er bedre kvalifisert til å svare enn meg; men inntil de dukker opp: Ja; stort sett er det slik at du må betale - i hvert fall for å komme til 'kjernen'.De viktigste censusene for deg vil nok være 1920 og -30; disse er også indexertog lette å søke i. (1920 i det vesentligste kun på 'overhodet' i familien, 1930 er fullindexert)Forøvrig, se tema 13700!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Et raskt søk på ancestry.com ; census 1920 etter and*+dani* + fødested norway ga 12 svar. Har du fødselsår på Daniel så slipper vi å åpne alle image'ene for å se etter hustru Rosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Daniel Nielsen Hella er født 25 jan 1836i Silbodal, Sverige .Han re gift med Tora og reiser til USA 30 mars 1904. Han dør i MN Marshall distrikt 6 feb 1921 og hun 10 år senere. Rosa er gift med deres sønn Andrew .De andre barna heter Olea, Anna ,Knut, Daniel,Gulbrand,Niels med kone Elisabeth og datter Elise, Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Anders/Andrew var født i Ådalen, Norge 29 april 1880 og reiser fra Oslo 8 juni 1900 ,20 år gammel med destinasjon River Falls MN, han har da muligens Ole Andersen Strømslien som reisefølge. Han kan være slektning eventuelt nabo/venn.Takker for interessen BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Bjørg, jeg har laget en oversikt på hjemmesidene mine, og det er 'trygt' å klikke seg inn på både www.ancestry.com og www.genealogy.com for å se ha som koster hva...veldig lite er gratis, men dersom du vet hvor du vil lete, kan det være lurt å finne en historical society eller genealogical society i det countiet eller townshipen du leiter i! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hei . Andrew Danielsen Hella er født i Sør Aurdal i Norge 29 feb. 1880. Hadde vært moro å finne hans grav eller etterkommere...hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Et kjapt søk i Census 1930 viser mange Hella, men ingen Andrew som ser ut til å passe. Derimot finner jeg to Andrew Danielson som begge kan være mulige.Andrew Danielseon (f 1880 Norway) - Princeton, Mille Lacs, Minnesota. Ingen kone, men to barn: Donald 12 og Berna 9.Andrew Danielson (f 1881 Norway) - Duluth, St Louis, Minnesota. Kone Elida 42, barn: Eleanore 16, Arthur 14, Marion? 12 og Norman 8.Det er sikkert også flere muligheter om man søker på flere stater, andre mulige stavemåter etc.Hvis du er interessert i å søke opp flere familiemedlemmer, vil jeg anbefale deg å betale de hundrelappene det koster å få tilgang til censusene. Jeg betalte for et år via ancestry.com, og fikk da tilgang til alle censuser. Husker ikke helt hva det kostet, men det var vel verdt det. Selv om jeg i utgangspunktet bare lette etter én mann, så ble jeg jo interessert i å finne ut hvor kona hans kom fra, hvor det ble av barna, barnas ektefeller osv, og mye av dette kunne folketellingene hjelpe meg med. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.