Gå til innhold
Arkivverket

[#17912] Anna Kristiansd. Svendsen, Talvik, f. 1819 i Flensburg/Holsten.


Gjest Lillian Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Johansen

Jeg søker opplysninger om Anna F. Kristiansdatter Svendsen, f.1819 (1813?)i Flensburg/Holsten. Hun ble gift med Knud Ivarsen, f. 1821 Valdstrand (Woldstrand) i Talvik. I folketellingen 1865 står det '45 Aar i Norge'. Hvis dette er riktig, kom hun til Norge som barn. Det kan muligens være slik at hun selv eller hennes foreldre hadde tilknytning til Alten gruver i Kåfjord i Finnmark. Jeg har ingen opplysninger om når og hvor Anna og Knud giftet seg, men Talvik og Kåfjord kirker er sannsynlige steder. De var gift og bodde på Woldstrand i Talvik da de fikk datteren Anne Margrethe i 1846. Finns det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Annas foreldres navn/hennes bakgrunn? Opplysninger om Annas fødselsår har jeg fra folketellingene.Lillian Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Alle barna (iallefall de jeg kjenner til) er født i Talvik. Opplysningene har jeg fra RHD, avskrift av kikebøker. Så opplysningene i folketellingen må være feil.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Men kan en så stole på at opplysningene i FT er riktig mht. Anna`s fødested, altså Flensburg/Holsten ?Lillian Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg så i FT 1875 før jeg nå nettopp så i FT 1865. Dette må sannsynligvis være en feil i 1875 - tellingen.Jeg ville nok stole på at Anna var født i Flensburg/Holsten, siden dette står i to folketellinger, og at det i 1865 angis hvor mange år hun har bodd i Norge.I FT 1875 står det at hun er født Svendsen så faren hennes heter da sannsynligvis Kristian Svendsen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Kan navnet opprinnelig ha vært Anna Christiandatter Schwensen, selv om det står Kristiansdatter Svensen i både KB og FT ?Jeg ser det finnes en Christian Schwensen fra Flensburg som var bosatt i Talvik i begynnelsen av 1800-tallet, og har lurt på om de har noen slektmessige relasjoner.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

En Christian Schwensen ble ca. 1790 faktor (bestyrer) ved Talvik Handel for det flensburgske firmaet Stuhr og Feddersen. Firmaet hadde også handelsteder i Loppa, Hasvik og Breivik (de flen-bursge handelsteder i Finnmark). Etter hans død ble Nicolai Peter Noodt faktor i 1817. (Opplysninger fra Statsarkivet - på nett). Dersom denne Chr.Schwensen døde i 1817, er han neppe far til 'min' Anna, med mindre hennes fødselsår er et annet enn 1819. Eller opplysningen om hans dødsår er feil angitt.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Først: Flensburg har aldri ligget i Holstein. Byen ligger i Schleswig. Dernest: Det kan være verd å se gjennom Gerhard Kraack: Bürgerbuch der Stadt Flensburg 1558-1869, I-III (Schriften der Gesellschaft für Flensburger Stadtgeschichte e.V., Nr. 53, 1999). (meget omfattende verk med gode navneregistre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

En av fadderne i en av dåpene i innlegg nr. 11 var: Coffordie Capitaine Jørgen Lund fra Flensborg.Er ikke da den ettersøkte Christian ham som er nevnt i innlegg nr. 8?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Takk for nyttige innspill. Noen spørsmål;Hvordan skal en forstå opplysningene i FT`ene når det står oppgitt henholdsvis Flensburg og Holsten som fødested på Anna?(innlegg 15).Er det mulig å finne i kirkebok for Talvik/Kåfjord/Alta, nærmere opplysninger om Annas far gjennom Anna og Knuds giftermål? De må vel ha giftet seg mellom ca.1840 og 1846 ?Er det mulig å finne ut når Anna/event. sammen med sine foreldre innvandret til Norge? Finns registre for slikt ?Fins det tilgjengelige registre over ansatte ved Altens gruver i Kåfjord i første halvdel av 1800?Døde Christian Schwendsen (faktoren) i Talvik, og i så tilfelle finns det tilgjengelige opplysninger fra skiftet som kan si noe nærmere om hans barns navn?Kan en ut fra barnas navn og rekkefølge i søskenflokken få en formening om hva foreldrenes foreldres navn var ? Herunder kan jeg nevne at Anna og Knud hadde følgende kjente barn, nevnt fra eldste til yngste; Anne Margrethe, Wilhelmine Caroline, Elen Marie, Kristian Fredrik, Hansine og Gerhardine. Knuds mor het Ane Margrethe Christiansd. og hans far het Iver Knudsen (se opplysninger i innlegg 17.)Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ja nå er jeg med. Underlig med blandingen av fødested, men Flensburg er det mest presise, så jeg vil anbefale å starte letingen der. Det evangelisk-lutherske kirkearkivet i Flensburg oppbevarer stedets kirkebøker, mens byarkivet samme sted har masse andre kilder, utenom de borgerbøkene og annet som er publisert av den byhistoriske foreningen jeg nevnte i et tidligere innlegg. Holstein er forøvrig en husmannsplass i Aker som fortsatt lever i beste velgående som T-banestasjon på Sognsvannsbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.