Gå til innhold
Arkivverket

[#17914] Slekten Brandt i Drammen


Gjest Roar Valentinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Valentinsen

Jeg leter etter forfedrene til Arves Jahnsen Brandt f. ca. 1752. Han bodde i Strømsø i Buskerud i 1801. Han var gift med Karen Bech og senere Friderica Marie Grønvold. I folketellingen 1801 bodde søsteren til Arves, Malene Knap sammen med dem. Jeg har ikke funnet Arves' dåp i Strømsø eller Bragernes.Han hadde minst en sønn Jahn Peter Brandt. Jan Peter var gift med Goro Olsdatter og Berthe Olsdatter. Jan Peter og Goro hadde barna Carl Fredrik Jahnsen Brandt f. 15. feb 1801, Dorthe Brandt f. ca. 1807, Johan Brandt f. 4. nov 1811 og Peter Karentius Brandt f. 2. jul 1813. Jan Peter og barna var født i Drammen.Peter Karentius Brandt var gift med Jensine Olava Scubarth og Johanne Marie Johannesen. Han hadde i alle fall 6 barn med Jensine Olava.Det meste av informasjonen jeg har om denne slekten kommer fra www.familysearch.com.Er det noen som kan fortelle meg mer om denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Familysearch: Arvets Jansen Brandt dpt. 14/7 1752 Tangen. Foreldre Jan Stephensen Brandt gift 1/8 1748 Tangen med Karen Harresdt.Du må nok lete på Tangen. Tangen hører vel under Strømsø (kirkebokmessig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Berit Knudsen:Når det gjelder Tangen på 1700-tallet må man forholdet seg til dette som et anneks til Skoger. Sjekke forøvrig: Lenke'Skoger og Konnerud er utskilt fra Sande prestegjeld i nåværende Vestfold fylke i 1752 i samsvar med reskript 02.03.1742. Skoger prestegjeld omfattet inntil 1843 også Tangen, som ved kgl. res. 06.03.1843 ble skilt ut og lagt til Strømsø. Samtidig ble Strømsgodset skilt ut fra Strømsø og lagt til Skoger. Strømsgodset ble skilt ut som eget prestegjeld ved kgl. res. 08.04.1938.'Roar Valentinsen:Det finnes forøvrig lite påaktede 'folketellinger' for Skoger og Tangen fra 1745/46, 1751, 1752 og 1775. Dette er i virkeligheten en slags husforhørsprotokoller ført av prester i Skoger. Kopier av disse ligger på Drammens Museum, og jeg prøvde for endel år siden å finne originalene, men forgjeves. Tellingene for 1752 og 1775 omfatter også Tangen.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Kan ikke hjelpe deg med forfedre til denne Arves Jahnsen Brandt, men vet du noe mer om etterkommerne enn det du har skrevet?Jeg er selv på leiting etter Brandt- slekt fra Drammen, men har lite konkrete opplysninger foreløpig. Min morfar, Johannes Rafael Brandt, ble født i Drammen ca.1895 som yngst av flere søsken. Familien bodde noen år i USA rundt 1900.Har ikke greid å finne oldefar Karl Brandt på FT'ene. Han hadde imidlertid èn søster, Fredrikke , som ble gift Larsen og bosatte seg i Oslo. Èn av brødrene, Arthur, slo seg også ned i Oslo, som bokbinder. To av de andre brødrene tror jeg het Kristian og Fredrik, var sjømenn, og de omkom under en pilgrimsferd til Jeruslem.Er det noe felles familiebånd her?Mvh Ragnhild B. Øgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes da Brandt på Bragernes og Strømsø samt Christiania helt fra 2. del av 1600-tallet, så der er i grunnen bare å spa frem data fra kildene, som det flommer over av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudseno

Hei Are.Jeg skrev kirkebokmessig. Kirkebøkene for Tangen fra 1725 står som egne, men oppført under Strømsø. Iallfall på Riksarkivet i Oslo.Jeg vet at dette distriktet er 'kaotisk'. I 1801 ligger Strømsø i Vestfold, men kirkebøken hører under Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

I FT 1875 for Kristiania står oppført èn Petter Carelius Brandt, f. 1843 i Drammen, snekkersvenn, med kone Nicoline Mathilde Halvorsen, f. 1843 i Drammen og datter Jensine Olava Brandt, f. 1869 i Oslo. Du skriver at 'din' Peter Carelius er født i 1813. Kan dette være en sønn, og en sønnedatter som er oppkalt etter bestemor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Roar Valentinsen:Beklager skrivefeil! Det står 'Peter Karentius' i ditt innlegg og 'Petter Carensius' i FT 1875 for Kristiania som jeg refererer til. Viktig med rett avskrift! Mvh Ragnhild B. Ø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Roar Valentinsen:Beklager skrivefeil! Det står 'Peter Karentius' i ditt innlegg og 'Petter Carensius' i FT 1875 for Kristiania som jeg refererer til. Viktig med rett avskrift! Mvh Ragnhild B. Ø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har notert følgende kilder vedr. Brandt, Strømsøe:NST I, side 127. Dansk bibel fra 1550:'1684 født Karen Nilsdatter Brandt, Strømsø. Hennes far var Nils Nilsen Brandt som døde i 1688'.NST XI, side 371.'Slekten Bjørn fra Strømsøe'. Johanne Madsdatter Bjørn, død sist i 1688. Gift etter 1670 med Nils Nilsen Brandt, født i Danmark 1630, død på Strømsøe 14. juli 1688. Han kom til Norge i 1647. Datteren Karen Nilsdatter var gift med Fredrich Christensen Killingstad. Jfr.Skogerboken (Drammen 1931) om Brand-slekten.NST IX side 380. Slektshistoriske privatsamlinger. Erik Brandt. Grønlandsleret. 4947 Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Roar Valentinsen

Takk for svarene alle sammen.Ragnihild: Ja, det stemmer at Peter Karentius eller Carelius Brandt født 1843 er sønn av han med samme navn, født 1813.Når det gjelder etterkommere så har jeg dette foreløpig:Jan Stephensen Brandt GM Karen HarresdatterBarn av Jan og Karen: Malene Knap, Arves Jansen Brandt f. 1752 GM Karen Bech (senere GM Friderica Marie Grønvold)Barn av Arves og Karen: Jahn Peter Brandt f. 1772 GM Goro Olsdatter (senere GM Berthe Olsdatter)Barn av Jahn og Goro: Carl Fredrik Jansen Brandt f. 1801, Dorthe Brandt f. 1807, Johan Brandt f. 1811, Peter Karentius Brandt f. 1813 GM Jensine Olava Schubarth (senere GM Johanne Marie Johannessen)Barn av Peter og Jensine: Julias Conrad Brandt f. 1834, Martin Olaus Brandt f. 1836, Martine Olava Petersdatter Brandt f. 1838 GM Karl Gundersen, Maren Brandt f. 1840, Peter Karentius Brandt f. 1843 GM Nicholine Mathilde Halvorsdatter, Alfred Zacharias Brandt f. 1847 GM Anna Marie PedersenBarn av Martine Olava og Karl: Martha Helene Gundersen f. 1867 GM Emil Martinussen (tok navnet Lindberg i USA), Signe Karlsdatter f. 1869, Paul Brandt f. 1871 GM Anna Waldemarsen, Anna Brandt Gundersen f. 1874 GM Anders Magnus Norgren, Karl Matheus Gundersen f. 1876 GM Karen Elise, Albine Brandt Gundersen f. 1877 GM Harald Erlandsen, Esther Gundersen, Judith GundersenBarn av Peter Karentius og Nicoline: Jensine Olava Brandt f. 1869Barn av Alfred Zacharias og Anna Marie: Kirsten Ursula Brandt f. 1897, Herborg Brandt f. 1898, Ingrid Schubarth Brandt f. 1900De etterkommerne jeg har bortsett fra disse er stort sett etterkommere etter Anna Brandt Gundersen og Anders Magnus Norgren pluss noen etterkommere etter barna til Martine Olava og Karl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Heidi Brandt

Dette er mine forfedre. Jeg vet ikke om denne saken er for gammel til at Valentinsen fortsatt leter...., men jeg vet noe om disse menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!For å komplementere Leif i innlegg 10, så finns det også en liten stubb i Småstykker, Nils Nilsen Brant, s. 255, NST X, hvor Nils Brants far som var prest i Århus i Danmark bl.a. blir nevnt. Nils var for øvrig også gift (tror det var første ekteskap, men har ikke mine notater her) med Martha Nilsdtr. Berg. Dessuten naturligvis Digitalarkivets skifteregister for Drammen som går inn på 1800-tallet [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk06021682&spraak=n&metanr=2624>Lenke På Lenke finner man skifte med arvinger etter en Stephen Sørensen (Brandt) i 1744 som jeg har hatt stor glede av siden det nevnes mange personer - og navnet Stephen ser jeg kommer igjen, så dette skiftet med nevnelse av Iaen Stephensen 11.06.1785 må jo være relevant, jf innlegg 11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Valentinsen

Hei!Jeg er her fortsatt.Heidi: Jeg er fortsatt intressert i opplysninger om alle disse personene.Gine: Ja, jeg har hatt mye nytte av dette skifteregisteret. Jeg har sett det siste skiftet hvor Iaen Stephensen er nevnt. Søren Hartvig Knap som er arvelater var gift med Mette Magdalene Jansdatter Brandt, datteren til Jan og Karen (den samme som jeg har kalt Malene Knap over).Jeg har også funnet en del på Karen Harrisdatter her.Skiftet etter Stephen Sørensen er også interessant selv om jeg ikke kan se noen direkte forbindelse.Mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Brandt

Min anerekke går via min oldefar Hans Andreas Brandt f. 1890 som var sønn av Karl Ludvig Lauritzen Brandt f. 1856. Hans far er Lauritz Johnsen Brandt f. 1823. Jeg har etter mye styr funnet ut at hans far er Toller John Peter/Jahn Peter Arvesen Brandt (som du skriver har vært gift med Goro Olsdatter (død 1815) og Berthe Olsdatter (gift i 1833).Nå er jeg ganske sikker på at han hadde en kone i mellom de to som het Live Olsdatter (født 1792, gift 1816) og det er med henne han fikk sønnen Lauritz, Ingeborg Gurine (03.02.1819), Johan 1817 og Ellen Andrine (1821). Johans far var så vidt jeg kan forstå Arves Jansen Brandt. Grunnen til at jeg har rotet litt rundt i dette er at Arves bror Stephanus også fikk en sønn som het Jahn i 1779 og 1784. I følge mine opplysninger ble Johan Peter /Jahn født i 1778 - så jeg har vært litt usikker på hvem som er hvem av de to/tre fetterne.Uansett er det Jan Stepensen Brandt som er far til både Arves og Stephanus som du skriver. Han var gift med Karen Harrisdatter som jeg også vet litt om forfredrene til. Det er mulig du har dette, men jeg tar det allikevel: Far: Harri Arvesen (død før 1740 i følge Skifteprotokollene i Drammen) og mor: Ingeborg Cathrine Rüssel (død før 1736, samme kilde). Harris foreldre har jeg ikke funnet men Ingeborgs foreldre er: Willem Rüssel og Karen Hansdatter (gift 29/9-1691). Willem var opprinnelig skipper, men i 1722 selger han vin og øl. De hadde barna Thomas, Johan Daniel, Philip, Ingeborg Cathrine, Alhed og Jacob. De er alle nevnt i Skiftergisteret for Drammen.Når det gjelder Brandtene sliter jeg litt og det er kanskje det samme som skjer for deg. Jeg har registrert Nils Nilsen Brandt som Leiv (10)og Gine (13) henviser til kan være en mulighet, men jeg har ikke klart å komme meg til et bibliotek som kan skaffe boken til Erik Brandt.Ellers ser jeg at Vigerust nevner noen Brandter på Tangen i 1722 uten at de er kjente for meg.Kanskje du vet noe mer enn i 2003? Vi kan jo holde hverandre oppdatert.Heidi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.