Gå til innhold
Arkivverket

[#17915] Påført ekstra fornavn ? Fjelberg p.g. - Sveen p.g. Hordaland 1810-1875.


Gjest Geir Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Eide

Maria Ingemundsdatter Hamre/Nerem f. 1810 i Ølen sokn, Fjelberg p.g. Hordaland gifter seg 1834 med Svend Larsson Staupe f. 1809 Vikebygd sokn, Fjelberg p.g. De bor mesteparten av livet i det som senere er Sveen sokn, Sveen p.g i Hordaland. Ved dåp og konfirmasjon er navnet Maria.Ved ft 1865 er hun oppført med fornavn -Anna M.- 56 år f. i Fjelberg p.g. Ved ft 1875 -Anna Maria- f. 1810 i Ølen sokn, Fjelberg p.g. Det er ikke innført noen døpte Anna Maria Ingemundsdatter. i Fjelberg p.g . 1808-1812. Har noen vært bort i tilfeller der en person legger til et ekstra fornavn uten videre ?Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det stemmer, Otto. Jeg går ut fra at Simon Steinsbø har 1865 tellingen som kilde her.Lenke Men etter å ha gått kildene (gifte i Ølen sokn 1834) nærmere etter i sømmene, er navnet som ved dåp og konfirmasjon, Maria. Hun var datter til Ingemund Larsson, Nerem i Ølen.Ingemårsdtr. går jeg ut fra er en feilskriving, eller lokal variant av Ingemundsdtr.Der er 2 stk. Svend Larssen som bor under garden Staupe i årene 1830-37. Forfatteren av Sveio III har desverre blandet dem sammen til -en-.Den andre Svend Larssen utvandret med sin 2. kone og barn til USA 30.3. 1859. I følge Sveio III kom han tilbake. Det tviler jeg på. Det er en del av historien om 2 stk. 'Svend Larssen Staupe' som blir til -en-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Førre

Til spørsmålet om ekstra navn: Min oldefar Ole Johannes Johannesen Førre ble som eldre mann av sognepresten gjort oppmerksom på at han i kirkebok (for Avaldsnes) er innført som Johannes Johannesen. Han var overbevist om at han var døpt Ole Johannes, og fortsatte å bruke navnet til han døde. Det sto også på gravsteinen hans. Av kirkeboken er det lett å se at innførselen er skjedd på et senere tidspunkt (trolig en av prestens huskelapper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Dette var interessant, Magne. Jeg ser at han er innført som Johannes Johannesen ved vielsen i 1882 (FS IGI). Da har presten holdt seg til det navn som han er innført under ved fødselen.Denne Maria Ingemundsdatter er også oppført som Maria ved de kirkelige handlingene - dåp, konfirmasjon og vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.