Gå til innhold
Arkivverket

[#17919] Min oldefar forsvant. Nesodden eller Frogn sommeren 1903


Gjest Lars Braaten
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Braaten

Er meget takknemmelig dersom det finnes noen der ute som kan bringe meg et steg videre i følgende etterlysning:Min Oldemor Lina Amalie Pettersen (Baltzersen) ble født på Nesodden i 1878 av foreldrene Peter Baltzersen f 1836 og døpt 23.07.1836 i Aas og Anne Sørensdatter f 1835 i Aas. Peter og Anne flyttet trolig fra Aas til Nesodden mellom 1875 og 1878.Lina giftet seg 2 januar 1907 i Drøbak/Frogn med Anton Hansen, født 1881 i Aas. Med ham fikk hun barna Konrad f 1907, Baltzer f 25/7 1909, Aslaug f 16/6 1911, Hans f 19/2 1913 og Aksel f 20/8 1918. Ingen av disse er i dag i live.Før dette ekteskapet hadde Lina Amalie Pettersen (Baltzersen) to barn utenfor ekteskap, og med to forskjellige fedre. Den første var Asbjørn, trolig født ca 1900, og den andre var min morfar Petter Alfred født 27. juni 1903.Jeg har nylig hatt min første kikk i riksarkivets materiale, og er ingen racer her. Mener imidlertid, utfra det jeg har sett at Petter Alfred ikke kan være døpt i Frogn eller Nesodden. Trolig var det svært tøft å få disse barna utenfor ekteskap, og særlig når 'feil' nummer to ble gjort var det nok ekstra fornedrende. Kan Lina ha døpt ham i Christiania for å komme bort fra 'folkesnakket', eller er det eventuelt andre ting jeg ikke har tenkt på.Spørsmålet er; hvem var Petter (Peter?) Alfred sin farJeg sier som politiet; ingen opplysninger er for små i denne saken :). Selv om ingen har sporet ham, så er jeg takknemlig for tips som kan lede meg videre.mvh, Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Braaten

Agnes er datteren til Linas søster Olava.Ja, det var fint du spurte, jeg har sjekket Ås prestegjeld (både Ås og Nordby Sogn) uten å finne noen spor derLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Braaten

Regnet med at dette ville være vanskelig tilgjengelige opplysninger for de fleste. Har imidlertid noen tilleggsspørsmål, som kanskje kan bringe meg noe videre.Finnes det noen som har erfaring med at dåp kunne bli foretatt i en annen kommune enn der man var bosatt, eller var ikke dette mulig (lovlig) ?I Christiania har man jo en masse muligheter hva angår menigheter. Er det noen som kan antyde hvilke menigheter som er sannsynlige (evt hvilke som ikke er sannsynlige) når det gjelder ei jente fra Nesodden/Frogn som ville døpe en gutt som var født utenfor ekteskap i 1903. ?. Implisitt lurer jeg på om noen kan si at han ikke var døpt i navngitte menigheter ?Hva er sannsynligheten for at han ikke ble døpt i det hele tatt ?. Hvilke muligheter har man i så fall når det gjelder oppsporing av barnefaren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Lars!Du har sikkert sett at det var flere av Frogn’s kirkebøker som gikk tapt i brann i 1904. Så vidt jeg kan se, mangler Ministerialboken for Frogn i det årstallet du er ute etter, så det er vel fare for at dåpen til Petter Alfred har gått med der.Har du sjekket Klokkerbok II 1 1901-1919 08 Frogn?Ble Petter Alfred konfirmert i Frogn? Prøv Frogn Mini F 0003 1919-1939 08. Kanskje står navnet på faren der.Med hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Navnet på far og mor skal fremkomme av konfirmasjonsnotatet. Også dåpsdato og -sted/menighet, men er det i Kristiania hender det at det står nettopp det og ikke menigheten.Dersom du ikke vet tidspunkt for konfirmasjon, skal både dette samt fedrenes navn også oppgis når man gifter seg. Selv om dette skulle være så langt frem at selve kirkeboken ikke er frigitt, skulle det ikke for deg som direkte etterkommer være noe problem å kontakte det aktuelle menighetskontoret for å få vite hva som står ved bestefars vielse (eventuelt også konfirmasjon).Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Braaten

Takk for svar Berit, Eva og Marius !Jeg har ikke sjekket Rikshospitalets bøker Berit. Tenker du på Rikshospitalet som egen menighet, dvs i forbindelse med dåpen, eller tenker du på opplysninger i forbindelse med fødsel, dvs Rikshospitalet som sykehus ?Jeg så også at disse kirkebøkene desverre var gått tapt i brann Eva, og det er i klokkerboka (II 1 1901-1919 08 Frogn) at jeg fant de fire yngste (halv)søsknene hans. Moren bodde i Frogn under tellingen i 1900, på samme plassen som sine foreldre. Hun var jo allerede 22 år, så hun kan jo godt ha vært hjemmehørende et annet sted i 1903, for så å flytte tilbake, noe som vanskeliggjør dette.Jeg tror ikke jeg har sett på Frogn Mini F 0003 1919-1939 08 for å finne konfirmasjonen hans. Tenkte vel at 16 år er for gammelt, men det ligger kanskje en mulighet der ?. Jeg aner ikke hvor han ble konfirmert, men jeg skal sjekke tipset ditt Eva (Dersom noen sitter med dataene her så er jeg selvfølgelig takknemmelig om noen tar en titt på f.eks 1919 og 1920).Er forresten halvt hedmarking Eva, da både min mormor og min farfar er fra Eidskog/Vinger - traktene. Rart det ikke var de som ble gift :)Takk for nyttige tips angående konfirmasjonsnotatet Marius. Jeg visste heller ikke at navnet på far skulle oppgis ved ekteskap langt inn i dette århundret. Han giftet seg ikke før i 1947, tror du allikevel dette var vanlig å oppgi da ?.Fremdeles interessert i andre (også generelle) betraktninger rundt dette med dåp i andre kommuner enn der man bodde, samt info fra kjennere av registrerte opplysninger i Kristiania.Hilsen Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Ja, det tror jeg! Navn på fedrene samt opplysninger om konfirmasjon blir vel fortsatt oppgitt tror jeg. Dog er det mulig også mødrenes navn med tid og stunder har kommet med.Det finnes visst noen rekontstruksjoner i forbindelse med at kirkebøkene gikk tapt i brann, men kanskje ikke for de årstallene som passer deg?Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Drøbak bibliotek har en del saker liggende på et arkiv langt under bakken. Kanskje har de farskaps/underholdnings-saker vedrørende Lina? Jeg husker at det var en del jeg kom over da jeg lette etter noe ang. Fattigkassa. Desverre strekker ikke husken min til navnet på vedkommende jeg hadde med å gjøre, men det skulle vel bare være å ta en telefon til Drøbak! Veldig hjelpsomme var de ihvertfall.På Byarkivet i Oslo finnes det tilsvarende på rullefilm, for Oslo og Aker. Men leter du etter den sangomsuste nålen, ville ihvertfall jeg begynt å lete i den minste høysåten!I perioden 1881-1891, ble en stor porsjon, om ikke alle, av ungdommene fra det området i Frogn, på Nesodden, du leter rundt, konfirmert i Nesodden kirke.Har du sjekket Nesodden klokkerbok? Jeg har funnet forskjellig informasjon i Nesodden Mini og Klok. fra denne perioden. Er det rullefilm du leter på, sjekk også alltid filmen helt til enden av rullen, uansett hva indexen sier! Særlig eldre filminger var veldig hulter til bulter.Med hilsen Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.