Gå til innhold
Arkivverket

[#17925] Ole Johansen Roll og Berit Olsdtr


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

Vær så snill å henvise til #17786 for bakgrunnen.Jeg leter etter fødestedet og datoen til min tip-tip-oldefar-og-mor. Også datoen til giftemålet.Oles bakgrunn som jeg skjønner: 1. Ole og Berit fikk en sønn, døpt 11 feb 1815 i Levanger. Sønnen døde 24 feb 1815. Fars navn var Ole Johansen Roall på Levanger, Nord Trøndelag. 2. Ole og Berit fikk en datter, Karen Olina døpt 1816 Levanger. Fars navn: Ole Rolo. 3. Ole og Berit fikk en datter, Gustava f. 1818, døpt 1819 Levanger. Fars navn: Ole Johansen Rohlien. 4. Ole og Berit fikk en sønn, Johan Olaus som senere bruker 'Roll' også. Johan ble døpt i Skålvær, Tjøtta, Nordland. Fars navn: Ole Rolo. 5. Barna ble konfirmert på Skålvær og fars navn ble skrevet vanligvis 'Ole Roll.' 6. Ole dør 1832 på Skålvær, 42 år gammel. 7. Berit gifter seg igjen med Nils Ørum Nilsen i 1834 I Alstahaug kirken og kirkeboka står hun er fra Hedmarken. 8. I 1840 gifter datteren Gustava seg i Alstahaug. Jeg har sett to kirkeboka, en står far er Ole Roll, en annen er Ole Rolufs Skaalvær fra Levanger. Family Search er Ole Rolvsen. 9. I 1865 census er Berit og Nils på Skålvær.I tillegg: 1. Det er et innrullerings manntall for Tjøtta året 1824. Ole Roll er husmann i Skålvær, 40 år gammel. 2. Det er mange gårder som heter 'Rolxxx' Et sammendrag: Rol/Roel-Inderøy, Roel-Sparbu, Rolien-Levanger, Rolia-Leksvik og Hemnes, Roli-Eidskog, Roll-øy - Ibestad, Rolla-Troms. Inderøy er nærmest til Levanger hvor 3 barn ble født. 3. 1801 census er det en Ole Johansen på Levanger Plads med moren og søsken men jeg tror at på #17786 har vi bestemt oss at det ikke er 'min' Ole Roll for hun ikke kan bli knyttet mot Roll/Rolien/Rohlien. 4. Det er et giftermål i Vor Frue Kirke, Tronheim, 15 jun 1815 som passer men hva gjør Ole og Berit der?Har dere mer idéer eller har jeg ikke forstod alt som var på #17786? Takk så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei igjen, Joy!Det er bare en gang opplyst hvor han er født, og stedet er Inderøy. Hvorfor vil du ikke ta dette som utgangspunkt?Med hilsen Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Ja, Arnstein, tror jeg at Ole var født i Inderøy men da jeg hadde Inderøy filmen, kunne jeg ikke finne ham der. Verken konfirmasjon eller giftermål. Da datteren Gustava var født, var Oles navn Ole Johansen Rohlien som er en gård på Levanger. Da første sønnen var født, skrev Berit at faren var Ola Johansen Roall på Levanger. Og vi kan ikke finne ham i 1801 når han skulle være omkring 15-16 år gammel. Vi tror han var født i Levanger men vi må finne ham i kirkeboka imidlertid. Ikke sant? Du er en begavet slektsforsker og har funnet flere muligheter så jeg vet at du kan mer enn jeg! MVH Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Ja, men ifølge innrullerings manntallet for Tjøtta året 1824, er han 40 år gammel så født ca. 1784. Hvilken dato er riktig? Hvem er foreldrene hans? Hadde han søsken? Jeg tror at for å svare spørsmål, må vi først finne fødselsdagen. Ikke sant? Takk at du leter etter opplysninger og legger dem her. MVH, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Hvis en mann er på innrullerings manntallet, hva betyr dette? Hvar han en soldat? Eller var det en list over menn på kommunen som var mellom bestemte alderer? Er det mer manntall for Tjøtta etter eller før 1824? Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Gunn Huglen

Hello! Ja han var soldat. Her har du en lenke til giftemål for Ole og Beret i 1815, F. S. Lenke Jeg har funnet Ole Andreas f. 1815 ,Trondhjem, Karen Oline f. 1816 i Levanger og Gustava f. 1818 i Levanger. Alle gjennom F.S. Jeg leter fortsatt etter spor i Bygdebøker fra Stange. Har sendt deg noen opplysninger om hvor du kan lete, i privat mail.( Pluss fotografier fra Sørum Stange, der du tror Ole Olsen kom fra.) Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.