Gå til innhold
Arkivverket

[#17927] Avansert søk på navn i FT - hva er galt?


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Når jeg søker på 'Førenamn lik' i FT (gjelder både 1801, 1865 og 1900) med klammeparentes for å dekke flere alternativ, får jeg ikke resultat som forventet:'tork[ei]l[d]' gir 36 'torkeld' og 646 'torkild'. Her hadde jeg ventet å få med 'torkel' og 'torkil' også, for:'tork[ei]l' gir 642 'torkel' og 88 'torkil'.Hvis jeg i stedet søker to ganger med den siste d'en i parentes, får jeg:'torkel[d]' gir 642 'torkel' og 36 'torkeld', mens'torkil[d]' gir 88 'torkil' og 646 'torkild',- altså de samme treffene som ved de to første søkene.Det ser ut som søkemotoren ikke tolker klammeparentes på den siste bokstaven i søkeordet riktig når det allerede er brukt klammeparentes tidligere i søkeordet. Klammeparentes på én bokstav skal ifølge Hjelp gi treff både med og uten den bokstaven.Hvis klammeparentes nr. 2 ikke står sist i ordet, går det greit. Ved søk etter 't[eo]rk[ei]l' får jeg de treffene jeg forventer, men ikke om jeg prøver 't[eo]rk[ei]l[d]'. Da får jeg bare de treffene som har 'd' til slutt.Er det jeg eller søkemotoren som gjør noe galt? (Som regel er det jo jeg, men jeg må spørre likevel!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er ikkje du. Problemet er den siste d-en. Han forventar at det finst noko der. Ei snarløysing er at du sløyfar den og brukar børjar på og ikkje lik. børjar på tork[ei]l gjev rett resultat. Eg skal sjå på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.