Gå til innhold
Arkivverket

[#17931] Er det noen som kjenner Ragna fra Trygstad/Trøgstad?


Gjest Vidar Holum
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Holum

Hei Jeg leter etter Ragna fra Trygstad født ca. 1865. Utvandret til Usa og kanskje gift med Bernt Cornelius Kristofersen (Christofersen) born at Fjellhamar, Ullensaker 31.03.1854Disse 2 reiste sammen fram og tilbake mellom Norge og USA mange ganger.Jeg har sett på filmene med kirkebøkene for Trøgstad , men fant ingen ting, ved første gjennomsyn. Noen bygdebøker eller utvandrerhistorie for Trøgstad fant jeg ikke på hylla på RA. Det eneste jeg finner på 65 tellinga er: Digitalarkivet: 1865-telling for 0122 Thrygstad. Personnr Fornavn Etternavn Familiestatus Sivilstand Alder Kjønn Fødested 571 9 Ragna Wichmann deres Datter ug 1 k Thrygstad 3203 30 Ragna Brynilds. deres Datter ug 9 k ThrygstadMen får det ikke helt til å stemme. Hilsen Vidar Holum OsloHer finner du mere info: http://www.holum.net/gen/christofferson_usa.htmDigitalarkivet: Emigranter fra Oslo 1867-1930 Havn Nummer År Måned Dag Fornavn Etternavn Kjønn Stand Yrke Alder Bopel Bestemmelsessted Merknad Utlendinger Frakt Linje111139 Oslo 2769 1895 Aug. 09 Ragna Kristoffersen f G 30 Trygstad Punxsentowacy 334 Norge 80 - Angelo 93686 Oslo 5948 1892 Okt. 28 Renie Kristoffersen f G 26 Amerika. Punxsutawney 1644 U.s.a. Spd.- Ange133874 1899 133 13 1 06.04.1899 07.04.1899 Ragna Christoffers. g k 31 Amerika Punxsutawney Pa. Elster Montebello 127 Avgift: 0,50140751 1902 99 17 1 26.02.1902 28.02.1902 Ragna Kristoffers. g k 35 Amerika Pensylvanien Rasch Angelo 141 Amerikanerinde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Ikke noe tips, men kanskje en liten tanke:Uansett om den Ragna Kristoffersen som reiser i 1895 og har hjemsted Trøgstad er 'din' Ragna eller ikke, så burde DEN Ragna være mulig å gjenfinne i kirkebøkene for Trøgstad. Husk på at du må så i både Trøgstad sokn og i Båstad sokn, som er to ulike bøker på denne tiden.Jeg ville ikke gått på dåp, men de tingene som lå nærmest i tid til 1895. For det er vel bopel og ikke fødested som oppgis. Finnes hun notert som utflyttet? Går det an å finne en passende kandidat som gift noen år i forveien? Kanskje også som konfirmert? I den rekkefølgen.Jeg ser det også finnes andre ved navn Kristoffersen (i en eller annen form) som reiser til dette ustavelige stedet. Til og med en mann som er gift og reiser alene...Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Hei, sitter på RA nå.Takk for tipset om baastad fant ingen der. Finner en Ragna Hansdatter på en gård som kan se ut som Rudi født i 1866 og reiser til Kristiania.Kunne passe.Det er ledige leseapp. på lesesalen nå kl.1610Hilsen :-)Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Vidar!Noen gårdshistorie for Trøgstad finnes ikke. Jeg er ikke så veldig kjent på Rudi (eller 'Rødi' som gården også ble skrevet tidligere), men regner med du har funnet Ragnas dåp? Kan du ikke legge ut informasjonen om foreldrenes navn med videre, så blir det kanskje litt enklere å 'plassere' henne.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Hei Fant ikke dåp eller konfirmasjon. Kirkeboka var litt utydelig. Jeg planlegger en tur på RA neste uke for å se i orginal + sjekke FT 1875 for Ragnaer.Så ar jeg bestilt Statsborgerskapspapirer fra USA for å se om foreldre og bosted er oppgitt der.Håper jeg får svar.Vidar Holum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Jeg har sett litt på alle kildene på etterlysningssiden din, særlig dødsannonsene, samt selv vært inne i 1920-tellingen og sett på familien 'A. Christofferson', eller 'Christoffson' som familien både er indeksert som og oppført som akkurat her. Det er noe jeg lurer litt på.Det er mulig jeg er helt på jordet, men:Vi har for det første et stykk Axel Christofferson (f. 14.okt.1856 ifølge dødsannonsen, men står såvidt jeg kan se som bare 54 år i 1920. Dog stemmer fire barns og en bror Williams navn, så det må dreie seg om riktig familie. Han døde 1921). Denne er gift med Mina (52 år) og de har barna 1. Olaf (28 år og født i Norge. Gift med konens navn har jeg vanskelig for å lese. Hun var født i PA, og det samme var hennes foreldre) 2. Benjamin (25 år og ugift), 3. Sigrid (23 år og ugift) samt 4. Joseph (20 år og ugift). Alle de siste født i PA. Fra dødsannonsene vet vi også om datteren Martha som døde tidlig. Famlilien bor i 1920 i West Mahoning street 113.På den annen side har vi Ragna Christofferson, gift med en Benjamin Christofferson. Disse skal ifølge hennes dødsannonse (som er 1920 ikke sant? Året er litt leit å lese) også bo i West Mahoning Street. Hun er søster av Mrs. A. Christofferson i Church street og har dessuten en søster i Norge. Ragna dør 54 år gammel.Det jeg lurer på da er følgende: For det første må vi jo nødvendigvis ha med to ulike Benjamin Christofferson å gjøre. Og kun den ene familien er gjenfunnet i 1920-tellingen. Slektskapet disse i mellom virker være at Mrs. Benjamin (Ragna) Christofferson og Mrs. A(xel) (Mina) Christofferson er SØSTRE. Videre må minst en av familiene ha flyttet på seg mellom folketelling og dødannonse. Jeg forutsett da at Mrs. A. Christofferson i Church street er identisk med Mrs. Axel i West Mahoning street 113.Betyr ikke dette at du i ditt søk etter Ragnas opphav også kunne ha god nytte av å se etter Minas???Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Født 25.12.1866, døpt 30.12.1866, Fødselstiftelsen, Christiania RAGNA MARIE, 'uekte' datter av tjenestedreng Christian Hansen fra Christiania og pige Martine Andersdatter (Rikshospitalet Mini 4 1853-1870 9/12 f.228 no.66)Dette passer 'bra' med utflyttingen under (6). OBS. Jeg har ikke finlest alle innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Har bare hovedsognet for Trøgstad konfirmasjonsåret, der var konfirmasjonen 07.10.1883 - en uke feil ifølge flyttemeldingen. Kanskje noen har Mini II 1 for Trøgstad som inneholder konfirmerte i Båstad sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Ad mine utbroderinger i innlegg 9, så har jeg faktisk funnet igjen begge familier i folketellingen for 1910. Den er forekommer meg litt 'håpløs' å lese, så kanskje noen andre også kunne ta en titt? Hovedtrekkene er dog som følgre:Pennsylvania - Jefferson - Greater Punxsuatnet Borough - Enumeration District 82 - Sheet Number 11B (image 22/70 hos Ancestry) - 22 Day of April 1910:Gatenavnet er uklart for meg. Kanskje Terrence Street? Axel med familie bor i nummer 322 og Bennie i 326. Disse var skriverens besøk 225 og 226, og altså oppsøkt rett etter hverandre:Axel Christofson hadde fylt 42 år og var gift første gang for 20 år siden med Mena som hadde fylt 40. Også for henne var det første ekteskap. Hun hadde født 5 barn som alle levde. Begge var født i Norge av norske foreldre. I motsetning til senere kilder er sønnen Oluf her ført som født i Pennsylvania. Han var 19 år. De andre barna er Bennie på 16, Segrede på 13, Joseph på 11 og Martha på 5. Axel arbeidet som 'driller'. Immigrasjonsåret på han og Mena er meget utydelig. Kan stå 1883 eller 1893 på begge.Den andre familien består kun av Bennie Christofson og konen Rena (eventuelt Rene). De er begge i første ekteskap og det er ikke oppført at hun har født noen barn. Han har fylt 63 og hun 51. Begge født i Norge av norske foreldre. Immigrasjonsår ser ut til å være det samme på begge: 18X2 et eller annet? Også Bennie er 'driller'.Alle de voksne immigrantene er naturalisert.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

For det første er det 'Cristoffson' / 'Cristofson' de står indeksert/skrevet som i 1920. Ikke med ch.For det andre er Benny og Renga/Ranga noen linjer ned for Axel med familie. Nå leser jeg hans alder til 63 (må ha holdt seg godt den mannen :-) Står vel da kanskje 53 i 1910) og hennes som 54. Han innvandret 1885 og hun 1891 tror jeg det står. De har en losjerende, Olaf Hansen (???) 45 år, immigrert 1900 og også han 'driller'. Ble alle disse tre naturalisert 1901 tro? Som sagt, noen må se over alt dette!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Vet ikke om dette er interessant?I 1930 bor det en familie i Mc Kinley St 224, Pittsburgh, Allegheny, PA bestående av Olaf Haug (54 og født i Norge), konen Mina (59 og født i Norge). Dette kan ikke være hennes første ekteskap. Olaf ble gift første gang i en alder av 47 år (altså cirka 1923) hun da hun var 17 (cirka 1888). Ellers består familien av stedatter (regnet ut fra hovedpersonen som jo er er Olaf) Sigrid Christofferson (27 år - står det - ugift og født i PA av norske foreldre) samt svogeren Ben Christofferson (75 år og enkemann og født i Norge av norske foreldre).God natt! Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Wow, tusen takk til Marius og Geir.Har ikke fått tid til å fordøye det enda, var på et hyggelig 'slektsmøte' i går kveld.Tusen takk.Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Nei, det tar nok litt tid å fordøye opplysningene: ikke minst fordi jeg har skrevet det hele nokså rotete, og dessuten sikkert til tider feillest aldersangivelsene. Dog er jeg ganske sikker på at det er samme familie® jeg har funnet alle ganger. Det finnes nemlig nesten i nordmenn i denne townshipen i det hele tatt! Om de er 'de dine' er jo et annet spørsmål...Jeg har forsøkt se som hastigst gjennom folketellingen for Punxzutawney 1900. Så vidt jeg kan forstå er den delt i to, tellingsdistrikt 73 og 74 i Jefferson County. Jeg fant dem ikke, men så blant annet en familie Amundsen, som nok er den samme som du refererer til på siden din. Så er tusenkronersspørsmålet:1. Er de ikke der da tellingen ble holdt (ifølge opptil flere av nekrelogene burde de være det). Eller strekker byen seg over flere townshiper, slik at man for eksempel ville si man bodde i Punxsutawney selv om bodde i en 'forstad' i en annen township.2. Har jeg oversett dem?3. Befinner familien seg på image 16/52 (Sheet 8B) i distrikt nummer 73. Dette MANGLER hos Ancestry, men det står de er klar over feilen...Jeg lurer veldig. Det hadde vært så fint å finne dem igjen her siden vi da får et fødselsår og en -måned å forholde oss til, ikke bare en aldersangivelse som avhenger av om de har fylt før/etter tellingen ble holdt med videre.Dessverre er det jo fortsatt lakuner i databasene over emigranter fra Oslo, men jeg vil tro du kan finne igjen Mina om du går til registrene på RA/SAO. Hun og mannen Axel virker ha giftet seg i Norge, alt tatt i betraktning. Finner du denne vielsen får du vite mer om Minas familie, og også indirekte om søsteren Ragnas.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius! Jeg har også bladd gjennom 1900-tellingen, uten å finne familiene der i det hele tatt! Jeg tror at Punx... (for et forferdelig navn, kunne de ikke ha bosatt seg i noe lettere...)de er ikke på den sheeten som mangler (den er der på Genealogy.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Så bra Laila, da vet vi det!Du finner ingen ved å gå inn i indeksen på stat og se på etternavn som begynner på c eller ch heller?Jeg har flere teorier på lager. Etter alle sine fjorten (!) overfarter må jo Ragna ha satt en del spor etter seg både i databasene over emigranter og blant immigrantene på Ellis Island. Dessverre klarer jeg ikke å finne henne på et manifest som BÅDE oppgir nærmeste pårørende i Norge og i USA. Men jeg har noen tanker allikevel:I 1899 reiser hun sammen med en Olaus Martinsen som er 23 år gammel, kjørekar og med hjemstavn i Ullensaker: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&variabel=0&postnr=133874&fulle=true&spraak=n>Lenke Disse finner jeg også igjen på Ellis Island. Det heter da at hun skal til sin mann, han til sin onkel Christoffersen. Er dette noe du har undersøkt Vidar? Kanskje du kunne bekfrefte lenken mellom Ragna-Bernt-Ben(jamin) ved å gå omveien om en potensiell nevø? (Om han da ikke er nevø av Axel Christofferson, og bare reiser med Ragna. Huff og huff. Men det står i hvert fall Ullensaker).Videre reiser jo Ragna i 1902 sammen med en Olaf Martinsen Haug, fyrbøter på 25 år, fra Ullensaker, men bosatt i USA allerede:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Stinessen

Det ser jo ut som hele den gjengen her kommer fra Ullensaker, bortsett fra Ragna - som skal være fra Trøgstad.Eller? I innlegg 17995 - som ble postet nå nettopp - kommer det fram at det finnes en gård Trögstad i Ullensaker. Kanskje Ragna kommer derfra og ikke fra Østfold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Hei alle sammen.Mener jeg har sjekket ut Trøgstad i Ullensaker mens jeg først lette etter Ragna der. Tror også jeg hadde hjelp av Geir til å sjekke det i vår.Nå spøker det her: En Ragna Marie til? OBSLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det begynte med at jeg først fantRagna Marie, f.09.01.1868, Kløften, datter av Gmd: Ole Jacob Larsen og Karen Marthe Hansdatter (Mini 16 2/12 f.76 no.44). Ifølge Nesten ble hun gift med Martin O. Kjos, Lundberg. Han het Ole Martin Olsen, de bodde på Lundberg ganske kort tid. Ole Martins bror var gift med Minda Johanne, søster til den Ragna Marie du fant på Averstad. Og som ikke det er nok; fadder til Ragna Marie Kløfta er far til Ragna Marie Averstad, Hans Svendsen - hvorfor; fordi Ole Jacob Larsen er gift med hans datter (Karen Marthe/Mathea Hasnsdatter!!). Forvirret ? Her er mer. Nesten har med alle barna til til Ole Jacob Larsen i hans to ekteskap utenom nevnte Ragna Marie. Og det er ikke så underlig, Ragna Marie Averstad står ikke i kirkeboken, hun er ikke den hun blir utgitt for å være i FT 1875.Som du forstår har jeg skrevet dette mens jeg har lett og blitt mer og mer forvirret, men med siste forklaring er alt enkelt;Ragna Marie på Averstad kan ikke være Hansdatter, men Larsdatter. Hun mistet moren tidlig, faren giftet seg igjen og flyttet til Enger nordre i Skedsmo. Hans Svendsen Averstad er fadder til Ragna Marie Olsdatter Kløften. I tillegg blant fadderne finner vi datteren Dina Hansdatter og sønnen Karl (Johan) Hansen fra Averstad..Heldigvis fant jeg henne konfirmert, Ragna Marie Olsdatter, født 09.01.68 Kløften, bosatt på Lauthen, datter av Ole Jacob Hansen og Karen Marthea Hansdatter (Mini 19 3/6 f.108 no.15). Konfirmasjonsdato 05.10.1884. Til Lauthen hadde enken etter Hans Svendsen Averstad (død 1879) på Averstad flyttet etter dennes død med barna og Lauthen, bruk 1, ble i familien til 1904.(Jeg tok også med det forvirrende første avsnittet for med det som trolig er fasit i hånd, falt alle de brikkene på plass og underbygger konklusjonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og så klarte jeg en trykkfeil i det første forvirrende avsnittet i tillegg. 5. linje skal være:Nesten har med alle barna til HANS SVENDSEN AVERSTAD (ikke Ole Jacob Larsen). Det får være måte på å holde tunga rett i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Vil bare gjøre oppmerksom på at det flyttenotatet du har funnet i Trøgstad angående en Ragna på Rudi såvidt jeg kan forstå er et INNflyttelsesnotat TIL Rudi, ikke fra. Hun viser seg i et utflyttelsesnotat noen år senere å være gift med mannen du ser over henne på bildet ditt, og kan vel således avskrifes som 'din' Ragna?Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.