Gå til innhold
Arkivverket

[#17937] Hvor ble det av Bert Golten f.1881 i Idaho ,USA av Norsk avstamming.


Gjest Even Golten
 Del

Recommended Posts

Gjest Even Golten

Hvor ble det av Bert Golten f.1881 i Idaho USA. Bert Golten hadde slekt på Glæsver - Sotra. Hvor tid utvandret hans forfedrer ? Etterkommere etter Bert Golten ? Dette er eit stort spørsmål i min slektgransking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Have you noticed he is living about 1917; listed in the WW1 Draft Index; those cards are on LDS film, will show address and next of kin..Roger. (Don't see him in 1930 census...could be misspelled)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Even, dette står i WW1 Draft Index: Golten, Bert Birth Date: 30 Mar 1881 Ethnicity: W Birth Place: City/County: Shoshone State: ID rel. lives Glo_var Bergen Nor(In english, might be Roger find something more) Since the WW1-index states his relatives in Norway, it seems likely he don't have any living relatives in the US...Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Golten

Peder Nilsen f. 24.5.1841 var mulig far til Bert Golten. Far til Peder Nilsen heiter Nils Pedersen, og reiste UT med ein båt som heiter Erling Skjalgson og siste livstegn var brev fra Philadelphia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Når var siste brevet fra Philadelphia? Alle slike detaljer kan hjelpe, og, hva er din 'kilde' for denne Bert Golten? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Golten

Kilde Midhordaland skifterett 21.12 1896.Skifte etter foreldre Nils Pedersen og Kari Larsdatter Golten . Sorenskriveren etterlyser Peder Nilsen som for 16 år siden skulle gå ut som sjømann fra Philadephia (1880) ,men senere ikke har latt høre fra seg. Var ikke Bert hans son ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

'rel. lives Glo_var Bergen Nor' Dette kan være en referanse til at relatives lives at 'Glæsvær' som er et sted i Sund kommune på Sotra på samme måte som 'Golten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Even,Dette er mi slekt også. Blir interessant å se hva du finner ut om denne Bert.Jeg har ikke notert meg noe om etterkommere etter Peder f. 1841. Rart at han ble 'borte' som eldste sønn, igrunnen, det var jo litt å arve i Golta...Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dette er tatt ut av luften, men sett at WWI indeksen ikke er helt korrekt. Hvis hvis 1886 er forbyttet med 1881 - kan Bert da være engelsk forkortelse for Ingebrigt? LenkeDet står jo ikke i indeksen at Bert var født i USA, men at han oppholdt seg i Shoshone, Idaho i 1917/18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Even Golten

Hei på dere ! Dette som er komt inn har vert til stor hjelp for meg. Det som sistnevnte tipset meg om, gav meg løysningen på gåta. Fremdeles er spørsmålet om Peder Nilsen Golten f.mai 1841 på Golten - Sotra. Han reiste med Erling Skjalgson til Quebeck mai 1869. Jeg er dessverre en god del ute og reiser i fobindelse med jobben, så jeg har vert lite aktiv inne og sjekket innlegg på digitaldebatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.