Gå til innhold
Arkivverket

[#17939] Helge Olsen Gile


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Det spørs vel hva du mener med en samlet oversikt. Skal det tas bokstavelig, og inkludere f eks nålevende, må en slik oversikt oppdateres kontinuerlig. Men holder en seg til de eldste generasjonene, burde Norsk slektshistorisk tidsskrift rekke langt nok. Se NSTs navneregister på internett, http://www.genealogi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Den litteraturen som den danske hjemmesiden baserer seg på er for lengst gått ut på dato hva angår Helge Gile og Gjøa Helstads (patronymikon ukjent)etterkommere. Mer om dette finner du blant annet i min artikkel: 'Nye biter i et gammelt puslespill – Om kalipsinnløsere i Solør og slekten Colbjørnsens forbindelser til Arneberg, Vølsnes og Gile.' NST 36 (1998): 193-210.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk så langt.Nei, jeg så ikke for meg en etterslektstavle som er àjourført fram til i dag. Men siden Maren Helgesdatter og Arne Alfsen hadde flere enn ett barn, så jeg for meg et litt bredere 'nedslagsfelt' enn hva vår danske venn opererer med. Og siden han er gått ut på dato, blir jo dette enda viktigere. Nå har jeg sett igjennom Løbergs artikkel i NST XXXVI, og blir sikkert litt klokere etterhvert.Men det er én side ved Gile-Arneberg jeg lurer på: Hva - om noen - er forbindelsen til Kongshaug og derfra til Skansgarden?Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg skal forsøke å være mer presis:I Vinger bygdebok bd. 1 skriver Eyvind Lillevold (s. 110 osv.)om Berger Skansgården som satt som leilending 'under en av de mektigste representantene for Arneberg-ætten, lensmann Arne Alfsen Arneberg på Stor-Finstad i Løten.' Fra omkring 1627 kom også Arne Alfsens sønn Arne Arnesen inn som bygsler ved siden av Berger Skansgården, om vi skal tro Lillevold.Denne Arne Arnesen hadde ifølge Lillevold en søster som het Maren og som var gift med Arne Helgesen Gile i Vang. Deres datter Birgitte (Berte?) ble gift med lensmann Torstein Kolbjørnsen Arneberg fra Berger i Grue.Ifølge samme Lillevold gikk Skansgården ut av slekta for så å komme tilbake da Jørgen Torsteinsen Kongshaug kjøpte garden av Michael Sundt. Og denne Jørgen Arnesen skal på morsiden, Gjertrud Tosteinsdatter Snarvold, ha vært etterkommer etter lensmann Arne Alfsen Arneberg.Det aner meg at noe ikke helt stemmer her, men håper på kvalifisert hjelp til å oppklare sammenhengen ('forbindelsen') mellom Gile, Arneberg, Kongshaug og Skansgården.Eller for å si det på en annen måte: Hvem var Jørgen Torsteinsen Kongshaugs/Skansgårdens forfedre/-mødre?Og når jeg først er i gang: Hvem var kona, Bastine Paulsdatter Meyer, datter av?Vennlig hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

I håp om å få litt bevegelse i saken, snur jeg det siste innlegget på hodet og spør:Jørgen Torsteinson Kongshaug (1683-1749) kjøpte Skansgården i Vinger i desember i 1720. Han var gift med Bastine Paulsdatter Meyer d. 1742.Hvem var Jørgen Torsteinsons og Bastine Paulsdatters forfedre/-mødre?Kilde: Eyvind Lillevold: Vinger bygdebok bd. 1. Jeg sliter med å få 'skjeftet' Lillevolds utgreiing inn på Lars Løbergs gjennomgang i NST XXXVI/3. Derfor denne ekstrarunden.Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei!Kanskje dette er den Bastine du leter etter? Fant på familys: Bastine Povelsdtr Meggersoe.f.ca 1692, foreldre Povel Hansen Meggersoe og Else Margrethe Bastiansen Stabel.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Prøvde for noen år siden å sette meg inn i Arnebergproblemet uten å komme særlig langt. Lars Løberg er vel den som kan svare best på dine spørsmål.Vil her bare nevne det som synes klart. Leser du Lars' artikkel nevnt over, vil du finne at det er lite belegg for å regne Arne Alfsen Arneberg som identisk med Arne Finstad i Løiten.En liten del av bildet som kanskje klargjør første del av veien:Arne Gile hadde sønnen Helge Arnesen som igjen hadde dattera Maren/Mari Helgesdatter. Denne Mari var først gift med Torsten Olsen Snarhol i Våler. Hun ble gift andre gang med Sjurd Evensen på Rolstad, Grue, og tredje gang med Hermann Johansen på Rolstad, Grue.Mari og Torsten Olsen hadde dattera Gjertrud Torsteinsdatter som var gift 1 med Torstein Arnesen og 2 med Kristoffer Nilsen på Kongshaug, Grue.Denne Gjertrud og Torstein Arnesen var foreldre til Torsteinssønnene - Arne, Ola, Torstein, Jørgen og dattera Olov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei!Kanskje dette er den Bastine du leter etter?Fant på Familys: Bastine Povelsdtr. Meggersoe f.ca 1692---Foreldre Povel Hansen Meggersoe og Else Margrethe Bastiansdtr. StabelMarie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Ser at det har kommet med to ganger, dataen henger og det har vært vanskelig å komme inn.Glemte å få med at denne Bastine var fra Brandval, Grue Hedemark.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Nå begynner det å svinge:Til Arild (9): Jeg formoder at 'din' Arne Gile er identisk med den Arne Alfsen jeg har sett omtalt på annet hold. Men er det riktig at denne Arne Alfsen opprinnelig var fra Arneberg, og gift til Gile?Hans hustru skal ifølge ett notat jeg har, være Maren el. Mari Helgesdatter Gile, d.a. hin Helge Olsen Gile. Korrekt?Er det også korrekt at Helge Arnesen hadde to søstre, Anne og Berte/Birgitte? Eller at han selv, Helge Arnesen, var gift med en Maren Simensdatter. At Maren/Mari Helgesdatter hadde broren Arne (barnløs) og søsteren Anne (g.m. Ole Nor) har vi tidligre fått vite av Kristian Hunskaar (Tema 17827.)Til Marie (8): At Bastine Povelsdtr. Meggersoe er samme person som Bastine Meyer ville jeg nok ikke ha gjettet. Kan noen forklare hvordan Meggersoe kan bli Meyer (eller omvendt)?Takk i alla fall.Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Torgeir !Bastine er oppgitt med gårdsnavn regner jeg med, alle mulige kandidater med samme navn i denne aktuelle periode som du er ute etter, og får tak i, bør sjekkes opp. Navn kan gå om hverandre, har sett det selv i flere tilfeller. Om det er mulig å sjekke en bygdebok for denne gården, så ville jeg ha prøvd det også. Så får man jo sjekket henne enten ut eller inn, om du ikke får andre opplysninger i mellomtiden.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Fant litt mer på Familys. som kanskje mulige kandidater.Jørgen Torsteinsen gift Grue 13 juli 1712 med Bastine Poulsdtr.Finner også en Jørgen Torsteinsen Kongshaug født ca 1678 med foreldre Thosten Arnesen og Gjertrud Tostensdatter.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Viser igjen til Løbergs artikkel - les den! Du vil finne en del svar der.Det interessante i denne diskusjonen ville være om noen kunne påvise feil hos Løberg, eller komme med tillegg som kunne klargjøre de uklare punktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Beklager at jeg i innlegg (12) skjøt fra hofta.Etter å ha lest Løbergs artikkel på nytt og sammenholdt den med Arvids innlegg (9) ser det ut til at jeg har fått tak i forbindelsen jeg etterlyste i mitt første innlegg. Den opprinnelige forvirringen skyldes dels feilene hos Eyvind Lillevold, dels dårlig fotarbeid fra min side.Men Lillevold og Løberg har to navn felles som jeg ikke får plassert: Arne Skansgarden og Berger Skansgarden. Selv etter en relativ grundig finlesing av Løberg, klarer jeg ikke å finne ut hvem de var etterkommere av.Svaret ligger muligens opp i dagen for den som kan se. Men jeg er altså ikke en av dem. Derfor våger jeg meg på en liten henstilling om assistanse.Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Berger Skansgarden blir det nok vanskelig å komme videre med. Han har et pentagrammerke med initialene BH, så farsnavnet begynner med H. Kildene er likevel påfallende tause om hans opphav.Arne Skansgarden er det derimot mye materiale på. Inger Rønåsen gjorde for noen år siden en sammenstilling av opplysningene for å sette ham inn i en større slektskrets - med tilknytning til Hedemarken. Også de trykte tingbøkene for Solør og Østerdal gir opplysninger om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.