Gå til innhold
Arkivverket

[#17942] Herdla - Oksnes


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

Jeg trenger hjelp til å finne min tippoldemor Lydia Martine Hansen født 11.12.1869 på Herdla.I følge folketellingen for Bergen 1900 er hun født på Øksnæs Herlø SB. På listene over døde i Bergen så opplyses det om at en Lydia Martine Hansen dør 22.2.1952. Disse opplysningene jeg har så langt stemmer, men så er det stopp. Jeg finner henne ikke over fødte, komfirmerte, gifte osv. Jeg er ute etter hennes foreldre eventuelle barn og bosted før 1900 og etter. Jeg vet hun fikk et barn, min oldemor Olga Marie Hansen ca 1904. Hun er født utenfor ekteskap.Kan noen hjelpe meg. Denne nøtta trenger jeg hjelp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da Lydia Martine Hansen (Oksnes) døde i Bergen 22. februar 1952 står det at hun var født i Herdla 7. desember 1868. Hun var ugift renholdskvinne, og hun etterlot seg en datter Olga.Da må hun være:LenkeHerdla lå under Manger til 1869, da det ble eget prestegjeld. Hun var altså født i Herdla sokn i Manger prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Ifølge FS er Lydia Martine Hansdtr. født 7.12.1868 (døpt 26.12.s.å.)på Herdla av foreldre Hans Paulsen og Kari (Karen Malene) Hansdatter, som giftet seg på Herdla 14.4.1868. Hans Paulsen som er sønn av Paul Rasmussen og Lydia Olsdtr., ble døpt 27.12.1839, Manger, Hordaland. Paul og Lydia giftet seg 9.12.1825, Manger. Kari (Karen Malene) er født 8.6.1845 (døpt 15.6.s.å.), Manger, av foreldre Hans Johannessen og Magdalene Rasmusdatter som giftet seg 24.5.1834, Manger. Paul Rasmussen er født 17.1.1804 (døpt 22.1.s.å.), Manger, av foreldre Rasmus Monsen og Kari Paalsdtr. - disse giftet seg 6.7.1795, Herdla. Lydia Olsdtr. er født 6.10.1800 (døpt 10.10.s.å.), Manger, av foreldre Ole Andersen og Brite Bastesdtr. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Tusen takk for all informasjon. Kjempe bra jobba. Nå lurer jeg da på om det står noen far på Olga Marie Hansen født 1904. Kan noen ta den for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er det kjeldene mine fortel om den dåpen:0604 1904 0105 Olga Marie Fisker Rasmus Martin Oksnes Strangehagen 18 1856 1868 Lydia Martine Hansen Oksnes u k NK 1904Ein får tru at ho anten ikkje var langt frå heimen, eller hadde treft han som kjenning heimefrå i Bergen då økslinga fann stad. Det er sikkert råd til å finne ut meire om barnefaren i kjeldene. Men eg veit ikkje meire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariann H. Johannessen

Hei Kan det være Rasmus som vi finner som død her? Gravlagde i Herdla 1918-1957: Fisker,gift Rasmus Martinusen Oksnes f.28.11.1852 Sæle i Herdla, Bosted:Oksnes d.28.12.1925 gravlagt og jordfestet: 04.01.1926Rasmus Martinusen Sæle giftet seg 29.4.1878 med Oline Pedersdtr Ryland (Hun døde 10.12.1902) Gift 2 gang 23.09.1905 med Nikoline Andrine ØksnesJeg holder også på med disse, Olga er min mann sin oldemor.Mvh Kariann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hvordan er slektsforholdet her?Olga Marie er min mors mormor. Hvem er din man? Og hvem er hans foreldre?Kariann H. Johannessen kan du ta kontakt med meg på E-post baudk@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kariann H. Johannessen

Ang. Lydia Olsdtr står det at hun er fra Bergen både når hun gifter seg med Paul Rasm. 9/12 1825 og i folketellingen 1865, er det feil? Er hun fra Manger med foreldre Ole Andresen og Brite Bastesdtr.?? Har noen opplysninger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Lydia Olsdatter er også ei av mine formødere og du finn ho døypt her Lenke . Faren skreiv også etternamnet sitt som Hielmersteen.Det er lenge sidan eg jobba med denne greina, men eg ser at eg har ein del både bakover og framover i databasen min om nokon er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Tore, takk for nyttig informasjon. Vi er to personer som er ute etter de opplysningene. Du kan enten skrive det her eller sende det til meg på min e-post adresse baudk@online.no så skal jeg formidle det videre.På forhånf takk.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

HeiDet vil føre for langt å ta heile slekta her, så eg skal sende deg ein e-post seinare. Men eg kan opplyse om at slekta går tilbake til Dobberan i Mecklenburg ved Østersjøen.Åge Hestetreet som også er gjest her i digitalarkivet, har forska meir i denne slekta enn eg. Men eg skal sende det eg har når eg har systematisert det litt betre.Tore T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariann H. Johannessen

Hei Kjempefint, Tore. Det var den riktige Lydia jeg hadde funnet i Bergen ser jeg. Jeg holder også på å få systematisert litt nå. Har du vært på Statsarkivet og lest skifter? Mvh Kariann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Hestetreet

Hei!Som Tore sier så har jeg litt informasjon om forfedrene til Lydia og Paul, som var mine tipptippoldeforeldre.Grovt sett kan jeg si at Paul stammet fra diverse bygder ute på strilelandet utenfor Bergen (hovedsakelig i dagens Øygarden kommune), mens Lydia (Marie Jørgine) stammet fra Bergen (og lenger tilbake i tid bl.a. fra Bremen og Dobberan i Tyskland).Jeg har registrert nesten 50 av forferdene til Lydia og Paul, så det vil føre for langt å legge all den informasjonen ut her. Jeg skal sende en e-post til helgen.mvh Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

HeiE-post er sendt.Kariann spør om eg har lest skifter etter desse personane, men det har eg ikkje. Dei fleste opplysningane har eg funne her på digitalarkivet. I tillegg har eg fått ein del data frå Åge som eg ser har meldt seg på. Han har nok gått djupare i materien enn eg har.Men som du vil sjå, så jobbar vi på litt ulike måtar. Han har granska bakover på aner, medan eg har meir på etterkomarar. (Trur eg).Mvh Tore T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Hestetreet

Hei!Tore har nok rett i at jeg jobber mest bakover i tid med aner, mens han har (mye) mer om etterkommerne - slik sett utfyller vi hverandre :-)Når jeg leste innleggene på nytt (hvilket jeg selvsagt burde gjort med en gang), ser jeg at det er flere av mine forfedre som er nevnt her. Magdalene Rasmusdatter Nesse og Hans Johannesen Lille Fauskanger var mine tipptippoldeforeldre, og jeg har informasjon om over 100 av deres forfedre.Jeg sender over denne informasjonen også i løpet av helgen.mvh Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Jeg retter en stor takk til Åge og Tore for all hjelp og verdifull informasjon. Jeg sender en mail til dere begge i løpet av helgen.Mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.