Gå til innhold
Arkivverket

[#17951] Etternavn Ohlaug, Trondheim.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Kan noen sjekke i kirkebok for meg: Ane Marie Erichsdtr. Odlaug født 18.03.1833.Hvem er hennes foreldre? Jeg finner på family search, Ole Ohlaug, født 1790, far Johannes Erichsen, Ole gifter seg i Trondheim 1821 med Ane Olsdtr. Hagen. 1865 er disse 2 kårfolk i Nedre Stjørdal, og da står der født i Ringebu på han. Har undersøkt der i 18o1, der er mange Erich å ta for seg. Er Ole og Ane Marie i familie, de er de eneste som jeg får ut med navnet Ohlaug, i 1801 i Ringebu, Odlaug. Er takknemlig om noen kunne hjelpe.MVH.SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det forekommer meg at Ohlaug i Nedre Stj. kunne være feil for Odlaug. I Trondheim er en Gulbrand Odlaug med familie, også han født i Ringebu. Det er en gård Odlaug i Ringebu i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Takker for svar, men du har ikke mulighet til å sjekke om Ane Marie Erichdtr. Ohlaug (slik står det skrevet)hennes opphav i Trondheim.? Jeg skulle så gjerne vite hvem hennes foreldre er. Hilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Under VRI i Fam.search står: Ane Maria Ericksdt. f.18/3 dpt.7/4 1833 Baklandet S.Trl., foreldre Erik Johansen Olau og Ane Ingebrigtsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sol Kerry Johannessen

Ane Marie Eriksdtr. Odlaug, født i Trondheim 1833.Jeg sitter her med både film over kirkebøker fra Ringbu og en bok gardar og slekter i Ringebu. Har prøvd å finne hvem Ane Marie Eriksdtr. sine foreldre er. Finner flere Erik Johanness. eller Johanss født i Ringebu, jeg har Erik, født sept. 1803, dp.okt.s.å. foreldre John Hanssen og Anne Eriksdtr. Stedsnavn var vanskelig å tyde, men noe Braa::lia. nr.2.Erik dp. 16.08 1804, foreldre Johannes Olss. Og Kari Reiersdtr., og stedsnavn der tydes til noe Han lien. Nr,3. Erik født 22.10. dp. 7.12.1806, Johanes Eriksen Romsåslien, og Mari Hansdtr. Så finner jeg vigde 9.06.1801 Johanes Gulbrandsen Odlaugsveen og pige Ane Reiersdtr. Vigde 27.07.1806 Johannes Erichss. Korssletten og pige Mari Hansdtr. Nystuen.Disse må være de samme som får Erik, dp.7.12.1806.Hvem dro til Trondheim og hvor finnes slekten videre? Jeg går til Ringbuboken, men der finnes ikke noen av dem, bare eiere av gårder er tatt med, men jeg har også kikket på Ane Ingebretsdtr. men jeg vet jo ikke om Johanes og Ane har giftet seg i Trondheim eller Ringebu, jeg klarte ikke finne dem i kirkebok den aktuelle tiden. Kan noen hjelpe, jeg har 1 uke igjen før jeg må levere fra med filmene. Takk på forhånd. Mvh. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Nå håper jeg at jeg har funnet Erik Johansen. Han ble sannsynligvis døpt 20.1.1799 med foreldre Corp I. Erichsen Brandstad og Marte Olsdatter. Ved folketellinga 1801 bor han på Revsholen i Fron. Far er sergeant og gårdbruker Johanes Erichsen, mor Marte Olsdatter. Familien besto ellers av Ole 12 år og Marit 6 år. Det hadde også vært en annen Erik med samme foreldre, f 1796, død 1798. Familien flytta til Ringebu igjen og bodde i plassen Bratland under Høye. Herfra ble Erich Johansen Bratland konfirmert i 1814. Noen av søskena hans bodde også i Bratland når de ble konfirmert. Den eldste broren Ole ble konfirmert fra Prestegården i Ringebu i 1806. Dette må være den samme som Ole Ohloug i Stjørdal. Ole ble født 1790 i plassen Sletten under Odlo som på den tid oftest ble skrevet Odloug. Familien hadde lite med gården Odlo å gjøre, men Ole må ha valgt seg et slektsnavn.Jeg kan ikke se at Erik noen gang bodde på Odlo eller en av de mange plassene under gården. Jeg vil gjette på at Erik tok slektsnavn etter broren. Omkring 1830 var en Erik Brandstad fadder ved barnedåp. Dette kan være den etterlyste, men det kan også være en annen. Jeg har ikke funnet utflyttinga til Erik Johansen, men utflyttingslistene har store hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo Halvor.Tusen takk så langt, det eneste som kan gi en bekreftelse på rette foreldre til Anne Marie Eriksdtr. Ohlaug, er når de gifter seg. Jeg har brukt week.enden til å gjennomgå Ringebu kirkebok,der var ingen vigsel. Fant det samme foreldreparet til Erik som du nevner. Ved hans vigsel som må ha skjedd i Trondheim med Ane Ingebrigtsdtr. må der vel stå noe om fedre i allefall. Håper noen kan sjekke i Trondheim. Takk for all hjelp.Mvh.SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg må trekke fram igjen dette innlegget. Er der ikke noen i Trøndelag, Trondheim som har anledning å kikke etter foreldrene til Anne Marie Eriksdtr. Ohlaug, hvem var de, giftet de seg i Trondheim. Jeg har funnet Anne Marie Eriksdtr. Ohlaug, i 1865 telling i Brønø, enke etter en Andreas gift 2. gang med Johan Kristian Iversen født 1828 i Sparbu, og de har 2 døtre fra Anne Maries første ekteskap. 1. Anna Andreasdtr. 12 år, hennes datter Alette Andreasdtr.7 år, og de har fått 2 barn sammen Antonetta Johansdtr. 4 år, Jørgen Martin Johanss. 1 år. Disse er senere å finne på Leinplass i Sparbu, hvor Johan Kristian er født. Håper der er noen som kan hjelpe med Anne Maries foreldre i Trondheim, jeg kan ikke finne dem.Morgenhilse SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.