Gå til innhold
Arkivverket

[#17952] Svenske prestegjeld i nærheten av Meråker i Stjørdal ca 1791?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Min ane Bendik Gunvaldsen ble født i ca 1791, og var gift i 1817 med Randi Olsdatter fra Stjørdal. De hadde sønnene Bernt født 10.eller 13.05. på Skogn, og Olaus født 16.11.1825 på Stjørdal. Ved innflyttingen fra Skogn til Stjørdal i 1824 er han oppgitt å være fra Oppdal hvor jeg ikke finner han i kirkebøkene. Vet at det finnes en i Fleschberg i Updal i Buskerud i 1801, men er usikker på om dette kan være den rette siden dette er langt fra Trøndelag. Bendik ble konfirmert i Meråker i Stjørdal i 1807. og det er jo ganske nært svenskegrensa. Derfor kan en vel ikke helt utelukke at han er svensk. Hvilke prestegjeld i Sverige er i nærheten av Meråker i ca 1791? Jeg har vært inne på Anbytarforum, men der finner jeg ikke noe det er naturlig å søke på. Sendte også privat mail til noen der inne, men har ikke fått svar på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for linken, men jeg kan ikke se at det finnes noe kirkebøker for Åre å søke på der iallefall. Er det mulig å søke i kirkebøker for Åre for ca 1787- 1795 på internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er da ikke langt fra Norderov til Trøndelag. Folk flyttet mye på seg og over lange strekninger før i tiden.Fant denne Bendix som kan passe i alder i 1801: LenkeKan ikke finne noen Bendix i Flesberg eller Updal/Uvdal i Buskerud. Fant ellers at det bare var denne ene som passer med navn og alder.Jeg ser på Fam.search at Bendix 25 år og Randi (30 år) giftet seg 22/11 1816 Alstahaug, Skogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser at jeg har notert tidligere at Bendix bodde i Stordalen da han ble konfirmert i Meråker i 1807. Har merket meg at det i Stordalen i Meråker i 1801 blant annet er en Ingeborg Torsteinsdatter på 57 år gift med Nils Joensen, og en Maria Torstensdatter på 59 år gift med Ole Arentsen. Hvis det er den Bendix som er i Flescherud i Nordrehov i 1801, så er jo foreldrene Goro Torsdatter og Gunvald Bendiksen. Kanskje skal Torsdatter være Torstensdatter, og da kan jo Ingeborg og Maria være hennes søstre?Kanskje var Bendix hos slektinger i ved konfirmasjonen. Jeg har dessverre ikke bygdebøkene for Meråker, og håper at noen kan sjekke dette. Jeg har jo skrevet det samme på etterlysning under Randi Olsdatter som Bendix var gift med.Opplysningen om Updal i Nordrehov fikk jeg i et privat brev en gang. Det er ikke første gangen jeg etterlyser aner til Bendix, og jeg hadde vel en etterlysning i genealogen for noen år siden. Derfor fikk jeg altså dette brevet. Der var det foreslått at foreldrene var de som det står i den linken du henviser til. Dessuten er det oppgitt at han var født i Oppdal ved innflyttingen til Stjørdal i 1824. Det er absolutt ingen med det navnet som er født i Oppdal på den tiden han skal være født, og jeg sjekket også et naboprestegjeld. Det gjorde jeg på Statsarkivet i Trondheim en gang. Derfor trodde jeg på dette med Updal i Buskerud, men jeg jeg jo aldri vært i Buskerud noen gang.Man kan jo ikke se bort fra at det finnes et sted i Sverige som heter Oppdal eller Updal, og derfor ville jeg gjerne sjekke i Sverige hvis det var kirkebøker i f.eks. Åre på nettet. Dessute er jo Meråker ganske nært grensen til Sverige.Giftermåleg mellom Bendix og Randi i Skogn trodde jeg at jeg hadde skrevet opp. Det så jeg på mikrofilm sist jeg holdt på med den delen av slekta. Jeg forsto navnene og datoen på mikrofilmen, men heller ikke stort mer. Alderen har jeg visst ikke fått med den gangen. Så takk for den opplysningen.Visste ikke at kirkebøker for Skogn var utlagt for så sent som 1816 på Family Search.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den Bendix som er i FT-1801 i Flecherud finner ble døpt 07.08.1791 i Nordrehov, men her er moren Goro Pedersdatter. Hvis det virkelig er denne Bendix som er min ane, så ser jeg også at jeg muligens har funnet foreldrene som døpt i 1738 og 1746. Disse har jeg faktisk etterlyst aner på i Digitalarkivet før, selv om jeg var usikker på at de er mine aner. Den gangen fikk jeg ikke noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Anne Lise! Du sier at 'Bendix bodde i Stordalen da han ble konfirmert'. Det er kanskje en viktig detalj. Stordalen var på denne tiden et rent gruvesamfunn. Det var Selbu Kobberverk som delvis p.g.a. malmfunn, men enda mer p.g.a. vedmangel flyttet mye av virksomheten til Stordal. Her lå smeltehytta Gilså Hytte. Til et gruvesamfunn som dette, kom folk fra mange kanter, - men særlig fra bygdene omkring og fra andre bergverkssamfunn. Jeg vet ikke av noen gruver i nærheten av Fleskerud, men kanskje familien var 'innom' Blåfarveverket eller et annet mer nærliggende bergverk på vei til Meråker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for tipset. Jeg visste at det har vært gruvesamfunn i Meråker i ganske mange år, men at det har vært der så lenge som ca 1800 visste jeg ikke før jeg så på FT-1801 for Meråker en dag her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Gilså Hytte ble bygget så tidlig som i 1770. Da var det ingen bosetning i Stordalen. Det er derfor jeg skrev at Stordalen var et rent gruvesamfunn. I 1826 var for øvrig skogen helt uthugget og en ny hytte ble bygget nede i Meråker, men Gilså var senere i drift igjen 1840-1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den opplysningen. Du skriver i et annet innlegg her at det ikke var uvanlig at folk kom fra hele landet til gruvesamfunnet i Stordalen, men det var vel heller ikke unaturlig om det kom noen fra Sverige til Stordalen?Hvis det er den Bendik som var i Nodrehov i 1801 som er min ane, så var foreldrene den gangen 69 og 55 år. Nå er sikkert alderen ved FT-1801 på hans far overdrevet, for det kan være han som ble døpt i Nordrehaug i 1738, men likevel var han en mann på 69 år i 1807. Så han var vel litt gammel til å arbeide i en gruve???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Høgdin

Anne-Lise! De församlingar som kan vara värt att söka i i Jämtland är Åre och Kall. De gränsar till Meråker och Verdal. Något Oppdal eller Updal finns inte i Jämtland. Du kan inte heller söka på internät(än). Men du får besked på Landsarkivet i Östersund, dom har i sina register alla som är födda i Jämtlands län och dessutom länets alla kyrkböcker i original. För en enstaka uppgift kostar det ingenting. Om du vill ha en utredning kostar det en slant. Tala bara om allt du vet om den du söker, så får du ett besked!landsarkivet@landsarkivet-ostersund.ra.seHälsningar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den opplysningen, men den har jeg sett tidligere. Ingen med det navnet er å finne som døpt i aktuell tidsperiode i Oppdal, og heller ikke i Rennebu som er oppgitt i Stjørdalsboka. Jeg tror vel egentlig at det er han som er født i Nordrehaug i Buskerud, og når jeg ser på kartet så finner jeg et sted i Buskerud som heter Uvdal. Kanskje har p og v blitt forvekslet på ett eller annet vis. Sender likevel mail til Jamtland, og hvis han ikke er født der så satser jeg på han i Nordrehaug. Han er den eneste med det navnet i Norge iallefall i 1801, men det finnes et par Bendik Gundersen på helt andre steder i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror du blander litt sammen her. Norderhaug/Norderhov ligger på Ringerike og Uvdal het før Updal/Opdal og hørte vel under Rollaug på den tiden. Det er to helt forskjellige steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg sjekket en del om Bendix:Bendix ble konf. i Meråker 1807 som du sa, og det sto ikke noe mere er.Stjørdalsboka bd.II,del II. Værnesplass nr. 29: Olaus Bendiksen f. 16/1 1826-. Sønn av Bendix Gunvaldsen som hadde flytta hit til Stjørdal.S. 180, Bjerkanplass nr. 11, Tomb. Bendiks Gunvaldsen f. i Rennebu 1795-14/9 1875, murmester. Flytta fra Skogn til Stjørdal 1824. Gift med Randi Olsdt. f. Stjørdal 1790-16/4 1865. Barn Olaus Bendiksen 16/1 1816, Bernt f.Skogn, (gikk ikke så bra med ham).Sjekket Rennebu 1790 tom 1799. Ingen Bendix født der.Gift Skogn Alstahaug: 22/11 1816 Bendix Gundvoldsen Rynning, skorstensfeier og soldat ... på gården Sørslien, 25 år og Randi Olsdt. tjenestepike på gården Krogstad, 30 år.Sjekket konf. Norderhov, fant ingen ting. Men, i akkurat den perioden var det mye uleselig på den filmen jeg hadde.Dpt. 7/8 1791 Norderhaug Bendix. Foreldre Gundvald Bendixen Paalsrud og Goro Pedersd. Test Hans Paalsrud, Benjamin Pedersen, Knudt Ellefsen, Anne Knudtsd., Inger Abrahamsd.Ikke funnet foreldrene døde Norderhaug 1800 tom. 1809.Kanskje foreldrene døde i Meråker? Siden Bendix var soldat 1816 er det vel veldig tvilsomt at han var svensk. Jeg tror ingen svensker frivillig kom til Trøndelag på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for innsatsen, og jeg er virkelig imponert over arbeidet du har gjort. En del av opplysningene hadde jeg fra før, men noe manglet jeg også. Har blant annet ikke fått med at Bendix var soldat og skorsteinsfeier i 1816. Det skyldes vel at kirkeboka i forbindelse med giftermålet i Skogn i 1816 ikke var helt enkel å lese. Hvor var Bendix soldat i 1816? Det er kanskje mulig å finne mer om han på innrullering? Jeg spør igjen om innrulleringer for Skogn eller Stjørdal finnes på mikrofilm, selv om dette er tatt opp som eget tema.Du har kanskje rett i at Bendix ikke kan være svensk, og jeg har ikke fått noe svar fra landsarkivet i Jamtland. De trenger vel noen dager for å sjekke om han er født der. Det blir nok til at jeg satser på at det den Bendix i Buskerud som er den rette. Sto det noe i forbindelse med dåpen i 1791 om foreldrene bodde i Updal/Uvdal? De kan jo ha flyttet derfra til Flecherud til Updal før 1801?Hva mener du med at det ikke gikk så bra med Bernt Bendiksen ? Bygdeboka for Stjørdal skriver bare at det var en det var mindre med. Han var iallefall logerende arbeider på Værnes Nedre i 1865.Atter en gang takk for alt arbeidet du har gjort for meg, og jeg håper jeg får mulighet til å gjøre gjengjeld en gang. Forøvrig tråler jeg nå igjennom bygdebøkene for Stjørdal og Skatval for tiden. De som har skrevet bygdebøkene for Stjørdal har vært dårlig til å samle informasjonen, og på en helt annen side og en helt annen av Stjørdalsbøkene fant jeg at Bendik hadde fått en stue oppkalt etter seg, som ble kalt Bendiksugu. Det var nærmest en liten hytte nord for Bjerkan (side 130 i band 1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vil bare føye til at bygdeboka for Stjørdal har feil fødselsdato på Olaus Bendiksen. Han ble født 16.11.1825 ifølge kirkeboka.Ellers døde Bendik Gunvaldsen på legd på en gård i Stjørdal 14.09. 1875, men navnet på gården var umulig å lese i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Som jeg har sagt før, du må ikke blande sammen Norderhoug som ligger syd for Hønefoss og Uvdal/Updal som ligger i Numedal.Flescherud gård ligger i Norderhoug, det kan du se av FT 1801 også.Kanskje det er stedet Flesberg i Buskerud som forvirrer litt, men det er heller ikke snakk om Flesberg her.Det er ikke til å ta feil av, Bendix ble døpt på Norderhoug, og fam. bodde fremdeles der i 1801. Hva som skjedde mellom 1801 og 1807 vet jeg ikke. Det finnes ingen annen Bendix Gunvaldsen i hele landet i 1801.Bendix kan ha blitt soldat allerede ca. 1808(Napoleonskrigen 1807-14). Denne krigen er årsaken til at jeg ikke kan tro at en svensk gutt kom til trøndelag i 1807 for så å sloss mot svenskene.Ellers vil jeg si at Stjørdalboka, i dette tilfellet i det minste, ikke er mye å stole på. Her er det tydlig flere feil, til og med ren fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo omsider forstått at Updahl og Nordrehaug er to forskjellige steder, men jeg har jo hengt meg litt opp i at det står ved FT-1865 at Bendik skal være født i Oppdal(som kunne ha vært Updahl?).Det er flere feil i Stjørdalsboka, og det virker som det er flere forfattere som har skrevet og som ikke har sammenfattet opplysningene i det heletatt(dette gjelder andre av mine aner i Stjørdal enn Bendik også). Det er skifte på en annen av mine aner i Stjørdal i 1784(Halvor Eriksen), men det er ikke i det heletatt nevnt under han. Det er nevnt under opplysningene om vergen til Halvors datter Elen i et helt annet bind enn der det står om Halvor og hans familie. Det burde jo stått under Halvor at det var skifte på han i 1784. Årstallet stemte faktisk i bygdeboka her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Sissel Endresen

Hallo! Jeg har ikke vært inne på Digitalarkivet på en stund så derfor kommer dette hintet fra meg litt send. Jeg er selv fra Stjørdal og driver på med slektsforskning. Ønsker å gjøre deg oppmerksom på at bygdebøkene fra Stjørdal og omegn ikke er feilfrie. Ettersom du ikke finner ut at Bendix kommer fra der det står i Stjørdalsboken synes jeg du skal se bort fra den opplysningen som står der. Jeg har nemlig 'låst' meg selv på opplysninger som ikke viste seg å stemme.Med vennlig hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er jo en stund siden jeg skrev her, og jeg har tatt sjansen på at Bendik var fra Nordrehaug i Buskerud. Sendte jo også en mail til Statsarkivet i Jamtland for å høre om de kunne finne han som eventuelt døpt i Jamtland. De fant ingen der med det navnet. Har kommet ganske langt videre med noen av Bendiks aner i Norderhov. Bendiks far i Nordrehov(Gunvald Bendiksen) døde rett etter FT-1801, og det som kan ha skjedd er at Bendik og hans mor da dro til Oppdal eller Rennebu. Det har jeg ikke greid å få noe bevis for.Jeg har mitt barndomshjem ikke så langt fra Stjørdal(Åsenfjord). Er jo fullstendig klar over at en del kan være feil i Stjørdalsbøkene, og blant annet har de plassert en av mine aner i Steinvik på Skatval, mens kirkeboka ved giftermålet sier hans far var fra Skulbru(Skulbørstad). Dessverre så har ikke de som skrev de nye Skatvalsbøkene sjekket kirkeboka, så de har plassert han under Steinvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.