Gå til innhold
Arkivverket

[#17953] Randi Olsdatter f.ca 1782-1790 i Stjørdal


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på min ane Randi Olsdatter som ble født i Stjørdal i ca 1782-1790. Ved utflyttingen til Skogn i 1816 fra Stjørdal er hun oppgitt å være 34 år(altså født ca 1782), og ved innflyttingen til Stjørdal igjen i 1824 er hun oppgitt å være 40 år(altså født ca 1784). Der står det skrevet i kirkeboka at hun ble født i Stjørdal. Hun og ektemannen Bendik Gunvaldsen hadde sønnene Bernt født 10.eller 13.05.1817 på Skogn og Olaus født 16.11.1825(min ane). Ektemanne Bendik Gunvaldsen var oppgitt å være fra Oppdal eller Updal og kan være den som var i Fleschberg?? i Buskerud i Updal der i 1801, men han ble konfirmert i Meråker i 1807, og derfor lurer jeg på om Randi også kan være derfra. Stjørdalsboka oppgir at Randi ble født i ca 1790. Har funnet noen aktuelle kandidater i kirkeboken for Stjørdal tidligere:1)Randi døpt 04.06?.1782, og far var Ole Hegre.2)Randi døpt 20.07.1783, og far var Ole Schatvold. Hun er å finne i Skatvalsboka, men der er det ikke nevnt hvem hun var gift med. Døpt i Skatval.3)Randi døpt 19.søndag e.trin . 1784, og far var Ole Hoplads. Hvor er Hoplads? Finner det hverken i Skatval eller Stjørdal.4)Randie døpt 18.12.1785, og far var Ole Hemingsen Sørskulmoengjerdet. Hvor er det i Stjørdal?5)Randi døpt 08.03.1789, og far var Ole Auran eller Aunan. Døpt i Skatval kirke, men finner ikke Randi eller Ole under Auran eller Aunan i Skatval.6)Randi døpt 12.søndag e.trin 1789 i Wærnes, og far var Ole Raaen. Finner ikke noen gård som heter Raaen i Stjørdalsboka.7)Randi døpt 10.01.1790, og far var Ole Fonaals??8) Randi døpt 06.06.1790 i Hegra, og far var Ole Leerfald.Da jeg holdt på med denne delen av min slekt for et par år siden spurte jeg på nyhetsgruppe for slektsforskning, men det var vel ingen som kunne gi noe endelig svar da selv om noen kom med tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei igjen, det er en gård som heter Råa i Skjølstadmarka/Hegra, Størdal, i retning kommunegrensa til Levanger/Skogn...I 1801 er den vel her: LenkeJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Er det noen som har mulighet for å slå opp i bygdebok for Hegra for meg? Har heller ikke tilgang til bygdebøker for Lånke og Meråker hvis noen av de Randi jeg skrev som døpt skulle være derfra. Ser også at jeg har skrevet at Randi ved utflyttingen til Skogn 01.09.1816 bodde i Stokplassen i Stjørdal. Hun er iallefall ikke nevnt under Stokkan i Stjørdalsboka, men det var kanskje flere steder i Stjørdal prestegjeld som het det? Ellers finner jeg flere Randi Olsdatter i passende alder ved folketellingen 1801 for Stjørdal også. Flere av dem er i tjeneste, og det er heller ingen som peker seg spesielt ut blant dem som bor sammen med foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg ser på Bendik Gunvaldsen som konfirmant i 1807 i Meråker så ser jeg at jeg har notert at han bodde i Stordalen. Han er jo enten svensk eller så er han den som var i Nordrehaug i Buskerud ved FT-1801, med foreldre Goro Torsdatter og Gunvald Bendiksen. Nå ser jeg at ved FT-1801 i Stordal i Meråker bor det en Maria Torstensdatter på 59 år som er gift med Ole Arentsen, og Ingeborg Torstensdatter som var gift med Nils Joensen. Kanskje de er søstre av Goro Torsdatter som kanskje skal være Goro Torstensdatter?? Hun var forøvrig 55 år ved FT-1801 i Nordrehaug i Buskerud. Hvis det står noe i bygdebok for Meråker om at disse var fra Buskerud så kan det jo hende at min ane Bendik var hos slektninger ved konfirmasjonen i 1807?? Bendik Gunvaldsen ble jo gift med den Randi Olsdatter som jeg etterlyser her på Skogn 22.11.1816. Så jeg skulle gjerne hatt noen til å sjekke bygdebøker for Meråker når det gjelder de teoriene jeg lanserer her. Det som er en kjennsgjerning, er at han er den eneste med det navnet på FT-1801 på søk for hele landet, men siden han ble konfirmert i Meråker ser jeg heller ikke bort fra at han kan være svensk. Han er oppgitt å være fra Oppdal ved innflyttingen til Stjørdal i 1824, og det er Updal i Nordrehaug på den tiden han skal være født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Det står kanskje ikke noe om prestegjeld, men at Randi var kanskje i tjeneste i Krogstad. Merker meg forøvrig at en av forloverne var Ole Olsen Krogstad, og ved folketellingen 1801 var det en i Skogn på 32 år som var ugift og en i Meråker med dette navnet. Det kan kanskje være hennes bror?(er vel litt ung til å kunne være hennes far, men mulig er det jo hvis hun ble født så sent som ca 1790).Hva het den andre forloveren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er enig med deg når det gjelder Randi Olsdatter.Det som står etter brudgommens navn: skorstensfeier (usikker) opholdende sig paa gaarden Sørlien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret. Jeg skulle gjerne kunne følge opp denne Ole Olsen Krogstad som var forlover, og som ved folketellingen 1801 var 32 år(både i Skogn og Meråker). Det er vel han i Skogn som er den aktuelle her, og jeg skulle ønske at noen med tilgang til bygdebok for Skogn kunne slå opp og skrive hva som står om denne Ole Olsen Krogstad. Jeg burde vel da hatt Skogn med i overskriften, og jeg burde vel da starte nytt emne. Tror ikke jeg gjør det i første omgang. Jeg kan sevfølgelig se etter Ole Olsen døpt ca 1769 i kirkbøker for Stjørdal og Skogn, men det ville vel bli som den berømt dråpen i havet siden det sikkert vrilmer av Ole Olsen døpt 1769 og i årene rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.