Gå til innhold
Arkivverket

[#17955] Aarkvisla


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

Jeg har vist om Ole og Nils, men fikk høre at det kunne være flere barn. Jeg har ikke klart å finne dem. Det skal være muligens fem eller fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Christen Ols. Aarkvisla flytta til Voss med familien. Etter det har familien flyttet til Bergen.Jeg har ikke hatt mulighet for å se i bygdebøker for Lier.Takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Hallo. På Nordre Viken, 'Drengestuen', Matrikkelnr. 57b i Eiker, finnes ved tellinga i 1875 følgende:Christen Olsen, inderst, husfader , jernbanearbeider, født 1832 i Lier. Han er gift med Kjerstine Haagensdatter f. 1844 i Eiker. De har to barn; Inga Caroline f. 1871 i Eiker og Marie Christina f. 1873 i Eiker. Dette er trolig Christen Olsen Aarkvisla og hans familie i 1875, selv om det tydelig er et visst sprik i når han skal være født mellom tellinga i 1875 og 1900. Kirkebøkene for Eiker gir vel trolig et enda bedre svar.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Igjen. Jeg har et notat med noen opplysninger om denne Christen Olsen. Skal prøve å sette opp en kontakt med en person som sier at Christen Olsen Aarkvisla var fra Gaaserudplassen, Frogner, Lier.Ellers så kan det sies at Kirsine var datter av Haagen Eriksen og Ingeborg Maria Syversdatter. Dette paret gifta seg i Haug Kirke i Eiker 13. okt 1825. De er på Krok i Eiker ved tellinga i 1865 og Haagen er født på Arnebergeie i Eiker, mens Ingeborg er født på Skistadeie.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Bygdebøkene for Lier nevner ikke Christen Olsen under Årkvisla (Tre husmannsplasser).Under Gåserudplassen er som 4de bruker oppført Ola Andersen Gåserud, f. 1822 i Nes, Hallingdal, d.1893, g.m. Kari Kristensdatter, f. 1823 i Gol, d.1896. Barn: Kristen, Anders, Helene, Otto. Ola erhvervet også et skogstykke av Sø-Eik, bnr.2. I 1892 utstedte han skjøte til neste eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Alt i orden, men nå har dere ihvertfall 5 barn av det paret du har som utgangspunkt, - og det hadde en vel nesten i det andre temaet også.....mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

I folketellingen som Kristian Hunskaar nevner står det oppført en Ahathe Christiansen. Hun står oppført som tjenestepike, ikke datter eller barn.Da står jeg igjen med 4 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Olav Blikberg

Eg kan gje deg namn på to barn til Christen og Christine Aarkvisla. 1)Hilda Kristine 21.02.1879-30.11.1947 gift med Hans Nilsson Vindenes 25.10.1868-05.07.1938. Dei budde først på Dale i Vaksdal og seinare i Odda. Dette er kona mi sine oldeforeldre og eg har namn på mange av etterkomarane deira. Eg har også eit flott familiebilete av ein barnedåp på Dale i 1910 der Christen og Christine er besteforeldre til dåpsbarnet. 2)Hans f 22.07.1887 i Røyken, Buskerud. Eg har ikkje funne meir opplysningar om Hans. Har du funne foreldra til Ola Andersen Gåserud, f. 1822 i Nes, Hallingdal, d.1893, g.m. Kari Kristensdatter, f. 1823 i Gol, d.1896?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Olav.Jeg har mye på foreldrene til Christen og Christine. Ola Andersen Gåserud sine foreldre, Anders Olsen Kåterudeie og Margit Olsdtr Kvie g. 1820. Kari Kristensdtr foreldre, Kristen Halvorsen Gunbjørndokk f. 1798 Ruud og Ingebjørg Eiriksdtr Mølbakken f. 1800 d. 1857 g. 1824.Bilde som du nevner er jeg veldig interessert i å se. Har du hørt at de skal ha en søster som heter Ingeborg (tenker på søsken flokken, Ole, Nils, Hans, Marie, Inga og Hilda). Hvis du kan sende meg en mail på baudk@online.no så kan vi snakkes mer på privaten.Nina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Hei Olav!Hans Christensen Aarkvisla har jeg en del info om: dåpen har du ser jeg, konfirmasjonen har jeg ikke funnet, men han gifter seg i Bragernes 11-04-1909 med Martha Andreasdtr. Barnengen f. 31-10-1878 i Drammen d.1965 i Bragernes. Hans dør 1955 i Bragernes.Av barn her har keg oversikt over en, Kristen Reidar Aarkvisla f. 01-09-1909 i Bragernes, d.1981 i Trondhjem. g. 1935 i Snåsa med Bertha Velde(Aarkvisla)f. 1910 d.1967 http://www.disnorge.no/gravminner/global1.phpDe fikk 2 sønner før skilsmissen, hvorav den ene ble far til min niese. Derav min interesse for denne familie.Derfor vil jeg og spørre om det lar seg gjøre og få en kopi av det bildet du nevner, Christen og Christine blir vel tip-oldeforeldre til min niese om jeg ikke har telt feil. :-)Send meg gjerne en mail på tjo3@c2i.netOg til Nina: jeg kunne og være interesert i opplysninger videre bakover fra Ola Andersen og Kari Christensdtr.mvh. Tore Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Kröger

Hei Tore. Opplysninger skal du få så fort jeg kommer hjem fra ferie. Jeg har et bilde av Ole, Hans og Nils, dette kan jeg sende deg. Nina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.