Gå til innhold
Arkivverket

[#17976] Isberg, kanskje i Trøndelag


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har i flere år lett etter Isberg slektsnavn og dets opphav. Jeg har spurt etter det her i digitalarkivet før, men det har vært vanskelig å finne. Jeg spør i gjen jeg. Julius Johansen Isberg var f. 31 juli 1848 i Ullensaker. Jeg har også sett at han har brukt sigvartsen. Hans far Sigvart Johansen var født ca 1827 i Eidsvoll. Han flyttet til Ullensaker og der finner jeg han i 1865 og 1875 på Kjernstuen . Julius kom til Moss. Det jeg leter etter er altså hvordan og hvorfra Isberg navnet kom fra. Vi har i alle år hørt at det er fra gården i Odda /hardanger med samme navn, men det er det så langt ingen faktiske holdepunkter for å si at vi gjør. Dermed er det trolig fra et annet sted. Har også hørt i familien at det kan være svenskt og det er svært trolig, men så langt jeg vet har det ikke noe med volvo Isberg å gjøre. Her om dagen fikk jeg høre at det muligens kan dreie seg om Malmø/Lindkøping i Sverige der det visstnok skal være en større slekt med navnet.I Folketellingene her i landet finner jeg noen personer som kan være høyst aktuelle. 1.(1900) 1723 Mosvik-værran, der jeg finner Lorents Isberg på plassen Isberget. Født 1864. 2. (1875) 1744 Overhalla på Grandaunet, finner jeg Bror Julius født 1837 i Regne i Skåne. 3 (1900) Bror Julius finner jeg i gjen i 1601 Trondheim i Stenberget 19.Dette er 3 høyst aktuelle personer ut i fra navn som går i gjen mye i slekten. Ren gjetning altså men det må til noen ganger. Er det noen som har kunnskap om Trøndelag som kan si meg noe om dette. Flytting mot akershus og Østfold ? Veldig veldig takknemlig for hjelp eller tips.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, den har jeg i bakhodet, men så langt så har jeg ikke funnet noe tilknytning til den. Navnene som er i trøndelag er så like navnene som har gått i gjen her i noen generasjoner. Samtidig stemmer årstallene. Vet det kan være skummelt, men det er altså et skudd i blinde, men å se på trøndelag og mot sverige skader i alle fall ikke. Så får jeg se hvor det fører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Hei! Jeg vet ikke om dette er til så mye hjelp, men det skal ha vært en liten plass i Rødenes i Østfold som het Isberget/Isbjerget.Stedet skal ha ligget i nærheten av Jåvall.Antar at stedet ble ryddet i forbindelse med at en del av romanifolket reiste fra Ullensaker og bosatte seg i Rødenes.Jeg er usikker på om plassen eksisterer i dag, da mange av disse stedene ble fraflyttet og ikke lenger finnes. I 1845 bodde Iver Iversen på Isberget/Isbjerget. Han var av det Eilert Sundt beskriver som 'fantefolket'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei og takk for tips. Har ikke hørt om denne plassen før, men skal se om jeg kan finne det og se hva jeg finner der. Geografisk er det jo nærmere til Ullensaker enn Trøndelag er. Skal visst ikke være lett å finne ut av dette. Har lett etter det i flere år uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Skjønner forresten ikke hvorfor dette står med fylke finnmark. Sikkert min feil fra starten. Men hele landet er altså interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Ryen

Seks blad Isberg dukker opp på emigrantlista for Bergen, alle fra Ullensvang, f.1844-1886. Tilsvarende i Trondheimprotokollen viser flest fra Sverige, en fra Mosvik og en fra 'Nysætra VB'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Er der ikkje Isberg i Hardanger ein stad? Meiner å hugse eit eller anna om Norge sin siste skarprettar, ? Isberg. Han var i alle høve harding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det stemmer det. Isberg ligger like uten for Tyssedal i Hardanger. Når du kjører fra Odda og utover fjorden til Kinsarvik, kommer du først til Tyssedal og siden til Stana, Isberg ligger like over Stana. Et nydelig sted om våren-:) Mvh Kjellaug (gammel Tyssedøling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tusen takk til alle som har svart meg. Har vært syk noen dager, så da går tiden. Visst er det Isberg i Hardanger og der har vi faktisk vært en gang. Problemet er bare at det er intet som tyder på at vår slekt er den samme som den i hardanger. Nye opplysninger sier at slekten er svensk i fra skåne, og det er derfor jeg lurer litt på navnet som finnes i trøndelag da. Skal ikke glemme Hardanger, bare se litt videre. Kanskje finnes det en forbindelse til slutt, men jeg kommer nå liksom ikke videre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.