Gå til innhold
Arkivverket

[#17977] Folketelling 1880, Omaha, Nebraska, USA


Gjest Eldbjørg Sletvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Sletvold

Denne tellingen finnes både på Family Search og Digitalarkivet, men i tilfelle mitt er det uoverensstemmelse mellom disse to når det gjelder alderen på en mulig slektning av meg, Sivert Eriksen (Severt Erickson). På Family Search står han oppgitt som 29 år, mens han på Digitalarkivet er oppgitt å være 1 år. Her er en lenke til folketellingen på Family Search, men jeg får ikke lagt lenke til den spesielle tellingen.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=census/search_census.asp>LenkeHer er lenken til tellingen på Digitalarkivet:LenkeJeg søker en Sivert Eriksen, f. 1851. Han ble 24.7. 1880 g.m. AnnaStina Magnusen. Går ut fra at folketellingen ble tatt før denne vielsen, og at det er den samme Sivert som står der som stesønn. Han jeg er ute etter skal ha hatt en stefar ved navn Fred (Fredrik), slik det står i denne tellingen. Har ikke funnet mere om disse. Er det kanskje noen som kan hjelpe meg med det der ute ?Her er innførelsen når Fredrik reiste over. Han hadde med seg datteren, Gjertrud, og stedatteren, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, denne Lenke burde fungere...Vil anta at det er han du søker. Det står at han jobber på et teglverk, og det ville vel ikke et spedbarn kunne klare... :-)Må være feil hos Digitalarkivet.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Sletvold

Tusen takk skal du ha, det var akkurat den sida jeg mente. Det er forresten en annen ting jeg lurer på i denne tellinga. Ellen Arntson, kan det være feilskrevet for Elling Arntson ? På Digitalarkivet står det E. Arntson, og 'male', (hannkjønn). Lurer på om dette egentlig er Elling Arntson Husdal fra Gitastranda, som reiste til Omaha 19.5.1870. Han var da 43 år gammel, så det stemmer at han da i 1880 skulle være 53 år.LenkePå Family Search er Ellen Arntson oppgitt å være kvinne, men det er vel lite sannsynlig at en kvinne på den tiden var arbeider ute slik (RR arbeider). RR har det forresten noe med jernbanen å gjøre ?Hilsen Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Originalen forteller at Severt er 29 år. Og, den gir fornavn på E. til Ellxx dette er overstrøket, men , det står hat han var male,og jobbet ved RR (Railroad, som du helt riktig har gjettet.=Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Sletvold

Tusen takk skal du ha, Laila. Da tror jeg nok det er de riktige folka. Vet du forresten hva 'Boarder' betyr ? Lurer på om datter til Fredrik, Gjertrud, kan ha kalt seg for Jennie der borte, og giftet seg Bennet. Alderen stemmer i alle fall med henne.Hilsen Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.