Gå til innhold
Arkivverket

[#17978] Gregorius Endresen Myhr/myre f. ca.1792 Hvem var kona?


Gjest Irene Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

Jeg finner ikke navnet på kona til Gregorius Endresen f.1792 (Ca) på Myre, Eivindvik SOF. Foreldrene hans er Endre Gregoriussen f.1750 SOF og Guri Knudsdatter f. 1754 SOF. Barna hans er så langt jeg har funnet Lars Greg. f.1841 Ole Greg. f.1821 og Jetmund Greg. Birkeland? f.1838Jeg finner Gregorius som barn i 1801 FT og som enkemann i 1865 FT. Men klarer ikke å finne navnet på kona hans noen steder. Har prøvd både på giftermål og barnedåp uten å lykkes.Håper noen kan hjelpe!Dersom noen finner ut mere om disse personene enn det jeg har skrevet her, er jeg takknemlig for all hjelp til å komme videre.MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Barna er født i Lindås. Ved let i Fam.search fant jeg Lars og Jetmund Gregersen med foreldrene Gregorius Endresen og Gjertrud Johnsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Takk Berit. Det kan nok passe, det er mange av etterkommerne som har fått navnet Gjertrud. det er i alle fall noe å gå videre på.Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Jeg må nok be om hjelp igjen på denne.Har funnet Gregorius Endresen og kona Gjertrud Johnsdatter i Fam search.Men kommer ikke videre med hennes slekt.Gregorius Endresens foreldre Endre Gregoriussen f.1750 og Guri Knudsdatter kommer fra Eivindvik sogn (Sogn og Fjordane)Gregorius bruker også etternavnet Myhr eller Myre, som viser til en gård Myre.Jeg har ikke så mye mer å gå etter, men håper noen kan hjelpe meg videre.MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For å holde seg til Lindås. Dette kan være en mulighet, men du må nok gå til kirkebøkene. Det er jo en stor sjanse for at de ble gift i Lindås siden barna ble født der. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Takk Berit!Ser at det er så mange ulike måter å skrive navnet Gjertrud på, at man kan ikke kommer på alle, og dermed utelater noen ved søk.Denne Gertru f. 1794 ser ut til å passe i alder i forhold til Gregorius Endres.f.1792 og noen av navnene går igjen i familien. Det er bla. en Gietmund Olsen (en bror av husfaren?).En av sønnene til Gregorius og Gjertrud het Jetmund og det er ingen på farssiden så langt jeg kan se som har det navnet.Dersom noen har bygdeboka for Lindås, hadde det vært fint om de kunne slå opp på gården: Sleire Store, el. Store sleire og se etter om det står noe om hvem denne Gertru Jonsdatter ble gift med. Faren het Jon Olsen f.1766 og mora het Gunnela Hansdatter f.1760MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den 1. juli 1833 ble en Gregorius Endresen gift med Gjertrud Johnsdtr i Lindås i følge FS.Det er mulig at du allerede har funnet dette.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg finner følgende barn for Gregorius Endresen og Gjertrud Johnsdtr på FS :Jon døpt 29/3- 1835Jetmund f. 16/4-1838, døpt 22/4-1838Lars f. 23/6-1841 , døpt 27/6-1841Fant ingen Ole med dette foreldreparet.Ellers fant jeg og barna til Jon Olsen og Gunhilda Hansdtr.Jon Og Gunnela ble gift 5/7-1794 i Lindås.en datter Gjertrud født 4/12-1796 passer jo godt med FT 1801 fra Lindås der dette ekteparet har en datter på 3 år som heter Gjertrud.I FT står det at mannens moder var Lisbet Jonsdtr. De andre barna til Jon og Gunnela var :Hans, 1798Hans, 12/4-1799Ole 26/12-1801Ole 26/1-1803Niels 16/9-1804Dette var vel dåpsdatoen.Mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser ut for at Gregorius Endresen har vært gift før med Giori/Guri Olsdtr, for Ole Endresen er døpt 31/3-1823 med disse foreldra.Og jeg finner Gregorius Endresen gift i 1820 i Lindås med GJORI OLSDR 09 JUL 1820 Lindaas, Hordaland, NorwayFølgende barn for Gyri/Gjori/Guri Olsdtr og Gregorius Endresen i Lindås :Gurie døpt 13.5-1821Ole døpt 31/3-1823Endre 24/11-1825Ragnilde 12/4-1830 Det er da stor sannsynlighet for at Gregorius har vært gift før.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Du har virkelig stått på Kjellaug, Tusen takk.Har du klart å koble at dette er den rette Gjertrud Jonsdatter? Jeg finner ikke noe årstall på henne (når hun er nevnt sammen med Gregorius ) som bekrefter eller avkrefter at dette er den rette damen. Jeg er kanskje for skeptisk, men det er så kjedelig å glede seg over alt som er funnet av familien hennes bakover, også viser det seg kanskje at det ikke er samme damen.Jeg ser at navnene går igjen i denne familien, men er det nok til at jeg kan basere det på at sammenhengen blir riktig?Håper at det er rett person, men ønsker noe som sannsynliggjør det. Er det noe jeg ikke har sett????????????Hjelp meg please!Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei!I Masfjordboka I på bn.3 Birkeland finner jeg følgende:U.K. matros Gregorius Endresen Myhr fra Gulen f.1792 død 13 mai 1877 gm1: 1817 Brita Olsdtr, Byrkjeland 1785-1818. 1820 gm Gyri Olsdtr. Byrkjeland 1793-1832. 1832 gm Gjertrud Jonsdtr. Store Sleire bn.7 f.1796, død 3 jan. 1857.Barn: Brita f.1817 død 10 mai 1900 på Dalsleitet, Totlandsdal ugift. Bosatt hos sin halvbror Endre.Guri f.1821 gm i Gulen far til Ola Sørensen Risnes bosatt bn.2 Rambjør.Ola født 1823 overtok bruket på Birkeland.Endre f.1825 bosatt Dalsleitet, Totlandsdal.Johannes f.1828 gm 1854 enke Olia Nilsdtr. Syslak, Lindås.Ragnhild født 1830, ukjent.Jon født og død 1832.Jon født 1835 gm enke Dordi Andersdtr. på Lindås født på St. Sleire 1865 på Fonnebust.Jetmund født 1838 gift på Einestrand i Myking.Lars født 1841 død 10 des. 1866, druknet på en byferd.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Tusen takk Jan.Dette bekrefter sammenhengen. Nå kan jeg med lett hjerte bruke alle opplysninger jeg har fått av gode hjelpere! Det var også nye opplysninger, ante ikke at det var en tredje (Første) kone også, men nå ser jeg sammenhengen i hvordan han kom til Birkeland gård.Det ser ut som jeg må på biblioteket og låne både Lindås- og Masfjordboka.Takk igjen til Berit, Kjellaug og Jan :-)hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Brita Olsdtr og Gregorius Endresen ble gift 12. juli 1817 og deres datter Britta ble døpt 31/5-1818. Dette er kopi av kirkeboka på FS.Moren kan vel ha dødt på barselsseng da.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ellers fant jeg og Gregorius sin dåp : 29/7-1792 i Gulen.Foreldra ble gift 4/9-1785 i Gulen og hadde disse barna :Sylvie døpt 17/3-1786Ole døpt 25/12-1796Randi døpt 7/7-1788Kari døpt 21/3 -1791Kari døpt 8/4-1800 ----------------- Finner ikke Endre Gregoriussen sin dåpMen derimot finner jeg to giftermål for en mulig far til Endre : Gregorius Endresson i Gulen :1. 6/8-1831 med Synneve Johannesdtr2. 13/11-1834 med Guri Andersdtr.Det må være to med det navnet i Gulen for jeg finner Carl Johan Gregoriussen f. 8/2-1840 i Gulen som sønn av det første paret.Har du funnet noe om Guri Knudsdtr f ca 1750?Jeg fant en på Torvund, datter til Knut Bendiksson Torvund og Anne Ellingsdtr, hun ble f. 10/3 - 1750.Det er jo et stykke fra Gulen, men jeg har flere aner fra Gulen som ble gift med folk fra Torvund.Synd at Sogne-arkivet ikke virker i kveld.Lykke til videre-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Takk igjen Kjellaug. Det er utrolig godt å få så god hjelp.Ikke minst det å luftet tanker og ideer med andre gjør ofte at man kommer løs igjen når man har kjørt seg fast i noe/noen. Jeg har ikke funnet noe om Guri Knudsdatter, men skal låne gards og slektsbøker fra Sogn og Fjordane på biblioteket for å se om jeg kommer videre der.Har hatt problemer med søk innen Sogn og Fjordane de siste dagene men trodd at det kanskje ikke var alt som var lagt ut på nettet.Når det gjelder Torvund; hvilket område ligger det i? Hva skal jeg se etter hvis jeg skal låne bygdebøker derfra?Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Torvund ligger i Høyanger, tror det hørte innunder Lavik. Dra innover Sognefjorden fra Gulen så finner du Torvund og Indre Torvund på venstre siden.Det er bare hyggelig å hjelpe til, jeg liker å slå opp slike ting når jeg har tid-:)Ellers har jeg ofte fått god hjelp selv her og det er da normalt å gjøre litt for andre når man har anledning til det.Har du funnet ut hvem som var foreldra til Endre Gregoriussen?På Sognearkivet holder de på å omlegge diverse ting, derfor ser det ut for at det ikke virker slik som før.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.