Gå til innhold
Arkivverket

[#17981] St.Svithuns forlis 30.9.1943.


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Jeg skulle svært gjerne hatt tilgang til en oversikt over passasjerer som omkom i denne tragiske ulykken. Har noen dette eller tips om hvor dette er å finne setter jeg pris på å høre om det. Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takker for innspill. Tror de siste linkene var de rette da jeg fant et navn som ligner det jeg ser etter. Får følge det opp videre Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der var nok fleire som omkom enn dei 20 du finn på lista til Minnehallen i Stavern. På det oversynet eg har lagt ut på DP, Lenke står det 17 norske mannskap og 26 norske passasjerar. Det er Sjøfartskontoret sine offisielle tal, men dei er heller ikkje alltid rett har det synt seg i ettertid.Om du finn noko meir korrekte tal og namn, veit eg ikkje. Men du kan jo gjere eit forsøk på å finne sjøforklåringa. Kan hende Norsk sjøfartsmuseum på Bygdøy har den. Dei har i alle høve arbeidd med slikt dei seinste åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Det har stått en lang artikkel i Stavanger Aftenblad, husker ikke tid, kan hende i 1993, 50 år etter. Min far hadde sin lange fartstid i Stavangerske Dampskipselskap, derav interesse. Jeg har hans bok, som de gav ut om alle båtene deres men den ligger bortpakket nå,men prøv statsarkivet i Stavanger, og jeg har fått hjelp av Grude på Stavanger museum når det gjelder slike ting tidligere. Lykke til. Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sjørforklaringen etter senkingen av St. Svithun ble holdt i Bergen byrett 4. og 5. oktober 1943, og sakens papirer ligger som sak B-180/1943 i byrettens arkiv (i Statsarkivet i Bergen).I papirene ligger det lister over de overlevende, og liste over de 17 av mannskapet som omkom. Men man 'har ennå ikke noen oversikt over hvem det er av passasjerene som er savnet. Deres antall er anslagsvis ca. 60 personer, som må antas omkommet.'Skipperen 'ønsker sluttelig å uttale sin store beundring for det redningsarbeide som ble utført av fiskerbefolkningen på Ervik. Det var, sier han, med livet som insats at de foretok bjergningsarbeidet og de utførte herunder båtmanøvre hvis make han aldrig har sett. Der var i alt tre båter, en seksring med 5 mann og to feringer med tre mann. Disse fiskere bjerget alle de som er blitt bjerget på få personer nær. I alt ble reddet 29 av mannskapet og 47 av de norske passasjerer samt formentlig en del av de ombordværende tyskere.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.