Gå til innhold
Arkivverket

[#17983] Husmann Ole Christiansen, Ullern i Hole


Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

Ved FT 1801 er Ole Christiansen, 36 år, g.m. Kirstie Michelsdatter 34 år, oppført som husmann med jord på gården Ullern i Hole.Har noen informasjon om deres foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Er dette fremdeles av interesse? Jeg har nå kirkebøkene for Hole på 1700-tallet og frem til 1814 for fjernlån, men må på biblioteket for å se dem. Jeg er snart ferdig med mine på disse filmene, og kan gjerne slå opp for deg en dag senere i denne uken hvis det fremdeles er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Heisan, denne har gått meg hus forbi! En av mine tipoldefedre var Gulbrand Olsen Botilrud i Norderhov, døpt i Hole 1.11.1801 som sønn av:Ole Christiansen Ullerneie, døpt i Hole 27.12.1763 av foreldre Christian Olsen og Bertha Hansdatter på Løken i Hole. Ole giftet seg i Hole 7.12.1786 med:Kirsti Mikkelsdatter Ullern, døpt i Hole 18.2.1768 av foreldre Mikkel Gulbrandsen og Martha Engebretsdatter på Ullern i Hole.Jeg mangler imidlertid dødsdatoer for både Ole og Kirsti. Kanskje noen har dem tilgjengelige?Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Dette var interessant, men jeg antar at opplysningene som Lars gir om Ole og Kirsti er riktige. Men det hadde vært fint å kunne følge Ole og Kirsti's slekt bakover, og jeg tar gjerne mot informasjon om disse.Det er Anne Olsdatter f.1790 og g.m. Gunder Amundsen Asdøl i Lier som er på mitt slektstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg har kjapt sjekket noen navn på IGI, og funnet følgende:Christian Olsen og Berthe Hansdatter g. i Nordehov 05.nov.1760. Ingen sikre dåpsdatoer.Mikkel Gulbrandsen og Marthe Ingebretsdatter g. i Hole 27. nov. 1754. Mikkel f. 1727 Svarstad, Hole, d.1799. Marthe døpt 18. april 1728 i Hole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Det er dessverre lenge siden jeg har arbeidet med denne slektsgreina, og det meste av det jeg fant ut den gangen på 1970-tallet, ligger arkivert i Bergen. Men noe har jeg da for hånden, selv om enkelte detaljer må kontrolleres:* Kirsti Mikkelsdatter Ullern ble etter mine notater døpt i Hole 18.2.1768, mens FamilySearch opererer med 27.3.1768. Hva er rett?* Mikkel Gulbrandsen Ullern ble etter mine opplysninger døpt fra Svarstad i Hole 26.1.1729. Han ble begravet fra Ullern 3.8.1799. Han giftet seg 27.11.1754 med:* Martha Engebretsdatter, men opphavet hennes har jeg ikke klarlagt!* Ole Christiansen Ullerneie var ikke, som jeg sa i mitt forrige innlegg, fra Løken i Hole, men fra Løken i Norderhov. Han ble døpt i Norderhov 27.12.1763. Faren var:* Christian Olsen Løken i Norderhov, som etter mine opplysningar ble født på Borgen i Hole og døpt der 19.6.1740. Han ble begravet fra Løken i Norderhov ?.10.1795. Han giftet seg i Norderhov 5.11.1760 med:* Bertha Hansdatter, som etter mine opplysninger var født på Bølgen i Norderhov, ble døpt der 11.10.1739. Dødsdatoen hennes mangler.Jeg håper noe av dette vil være til nytte og inviterer samtidig til felles innsats for å kartlegge mer av denne slektsgreinea som jeg forøvrig mistenker for å være kilden til rødt hår i deler av min familie!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Trolovet 31/10 og gift 7/12 1786 Hole ungk. Ole Christiansen Borgen og pike Kristi Michelsdt. Ullern. Caut. Hans Lorentsen og Nub Ullern.Kirstine dpt. fastelavenssøndag 1767 Hole, far Michel Ullern. Moren intro. Maria bebudels. Faddere: Sven Svarstads k. Kirsti, Ragnils Christensdt. Ullern, Anders Søhoel, Niels Søhoel, Daniel Jensson Nøstet.Desverre kan jeg ikke finne Ole født i Hole, og filmen av kirkeboka for Norderhov er for det meste uleselig da det bare er noen små prikker på hvit bakgrunn. Men jeg har en mistanke om at orginalen er helt fin.Tok en rask titt i Ringerikske slekter, bd. for Hole og Tyristrand. Borgen gård: der står det faktisk litt om hva jeg tror var Oles foreldre. Faren Christian døde mens barna var ganske unge, og moren giftet seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Takk for opplysningene Lars. De ulike datoene for Kirsti Mikkelsdatter Ullern kan tyde på at den ene er fødselsdatoen og den andre dåpsdatoen.Det er ingen rådhårete på min gren, så du kan være på feil spor.Med vennlig hilsen, Egil H(ellum) Thomassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Takk til deg også Berit. Innlegget ditt kom på plass mens jeg skrev mitt.Også takk til Anne Lise, som plukket opp denne 'gamle saken' og fikk debatten i gang igjen. Det er vel sannhet i ordene: 'Patience will always be rewarded'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser nå at fødeselsåret for Kirstine ikke passer med det som er oppgitt her. Kan det være mulig at de fikk en datter til 12 mnd. seinere. Det er mulig jeg stoppet letingen for tidlig så her trenges nok en ekstra sjekking av dette.Så ser jeg en feil i det jeg skrev. Det var faren TIL Christian som døde da Christian og søsknene var unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg fikk jo igang debatten igjen, men rakk dessverre ikke å kunne være til hjelp. Nå er en jo så langt tilbake i tid her, at en er kommet forbi tiden for kirkebøkene. Dermed kan jeg ikke være til mer hjelp tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Lars !Berthe Hansdatter Bølgen døpt 11 oktober 1739 er det datter av Hans Trygsen Bølgen og Kari Iversdtr ?Om det skulle være det så er skifte etter Hnas Trygsen 28 mai 1770 protokoll 19 side 289 a. Enke Kari Iversdtr.Barn :Iver myndig---Tryg myndig---Ole 23---Gulbrand 14---Berte gift Christian Løchen---Anne 19 år.Avdødes bror: Truls Bølgen.Barnas søskendebarns mann: Alf Olsen Giermundboe.Om dette er samme Berthe Hansdtr, så hadde du kanskje dette fra før.Dette er også etterkommere av Stochfleth, men det vet du sikkert også da fra før av.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Til Marie!Ja, det ser ut til at vi har samme Berthe Hansdatter. Jeg har notert at Hans Trygsen Bølgen ble begravet fra Bølgen 21.1.1770 og at han 16.1.1739 giftet seg med Kari Iversdatter fra Sætrang.Men du nevner Stochfleth! Det kan jeg ikke se at jeg har opplysninger om...! Har du flere detaljer om det?Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har nå sjekket Kirsti om igjen, og det var jeg som hadde skrevet av feil årstall. Det skal stå 1768.Så har jeg prøvet å tyde fadderne til Ole og synes jeg skimtet ...Munch, Ole Olsen, Tryg Trulsen, Rønna....,...... Men dette kan jo være feil. Ole var foresten døpt i Houg krk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg har begge Hans Trygesen Bølgen og Kari Iversdatter Sætrang's døtre Berthe f.1739 og Anne f.1749 på mitt slektstre. Anne Olsdatter Ullerneie og Gunder Amundsen Asdøl (innlegg 4) var tremenninger og henholdsvis oldebarn og barnebarn av Hans og Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Den videre slekt bakover kan være denne: Hans Trygesen Bølgen f.1712 var sønn av Tryg Hansen fra Gullerud til Bølgen f.1676, d.1753 og Berthe Trulsdatter Bølgen f.ca.1675, d.1745.Kari Iversdatter Sætrang f.1712 var datter av Iver Gulbrandsen N.Sætrang f.1684, d.1719 og Ingeborg Rolvsdatter.Tryg Hansen var sønn av Hans Jacobsen (fra Fron til Gullerud, Norderhov) f.1636, d.1722 og Birgitte Tomasdatter.Berthe Trulsdatter Bølgen var datter av Truls Gulbrandsen Gjermundbo f.ca.1641, d.1729 og Åse Johannesdatter f.ca.1630.Iver Gulbrandsen N.Sætrang var sønn av Gulbrand Iversen (fra Kløvstad, Gran) til N.Sætrang f.ca.1641, d.1729 og Ingrid Andersdatter Thoen, d.1684.Det er Hans Jacobsen som er sønn av Jacob Eggertsen Stockflet, født i Haderslev, Danmark.Jeg mener å ha disse opplysningene fra gårdshistorien til Ringerike, og enkelte av de nevnte kan føres ytterligere bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Lars !Dette som Egil skriver er det jeg også har. Dette har jeg fra Ringerikske slekter, og en oversikt på 'Stamtavle over Slægten SStochflet' av August von Eyben, København 1929.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Marie,Jeg vet ikke mer om Jacob Stockflet enn at han var sønn av Eggert Stockflet f. 1570 i Altona.Vet du noe mer basert på den nevnte 'Stamtavle over slekten Stockflet' ?Mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Oversikten som jeg har er følgende :Eggert Stockflet født ca 1570 Altona, Begravet 1638 Bragernes. Oberstløytnant. Skipper, handelsmann Haderslev. Rømte fra Haderslev med hele sitt hus 1627 da Wallensteins tropper dro inn i Jylland. Til Bragernes 1629.Barn :1. Henning Eggertsen Stockflet død 1663. Biskop Kristiania gift med Magdalena Schnel. 1.a. Christian Henningsen Stochflet gift med Isabella Mechlenburg.1.b. Margreth Hennignsdatter Stochflet gift med Marcus Barnholdt President i Skien. (Min samboers forfedre, og her har jeg mange etterkommere) 2. Hans Eggertsen Stockflet. Fut, borgermester Kristiania. 3. Cathrine Henningsdatter Stochflet gift Christen Mogensen, fut. 4. Jacob Eggertsen Stochflet 1607-1652 Fut, rådmann i Kristiania gift med Anne Bentsdtr død 1704.4.a. Christoffer Jacobsen Stochflet 1639-1679 Sokneprest Stange, gift Margretha Mechlenburg, 5 barn.4.b. Hannibal Jacobsen Stochflet 1649-1721 Lagmann, gift Cathrine Schonberg 4 barn.4.c. Eggert Jacobsen Stochflet død 1698, Rådmann Kristiania gift Annichen Huus 8 barn.4.c.1. Jacob Stochflet 1682-1740 Sokneprest Ål, Hallingdal.4.c.2. Jørgen Stochfleth 1683-1733 Major.4.c.3. Christian Stochfleth født 1691 Kaptein.4.c.4. Anne Christine gift Ove Ramel Sehested. 4.d. Sophie Jacobsdatter Stochfleth gift Hans Rosentorn.4.e. Maren Jacobsdatter Stochfleth gift Anders Pedersen Rådim.4.f. Hans Jacobsen Stochfleth (Gullerud) 1636-1722 gm Bergitte Thomasdatter Tandberg.4.f.1 Jørgen Hansen Gullerud4.f.2 Nils Hansen Sætrang4.f.3 Jens Hansen Sætrang 1673-17454.f.3.a Jørgen Jensen Stætrang 1718-1794 gift Mari Knudsdatter.4.f.4 Tryg Hansen Bølgen4.f.5 Anne Hansdatter gift Ole Halvorsen Haug.4.f.6 Kirsten Hansdatter gift Peder Pedersen Klekken. Håper jeg har klart å sette det opp forståelig.Denne oversikten er fra Stamtavle over Slægten Stockflet av August von Eyben. København 1929.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Marie,Takk for en klar og interessant oversikt over slekten Stockflet.Sier slektsboken noe om opphavet til Eggert Stockflet? Jeg har lett etter hans forfedre tidligere uten hell.Mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Desverre ingen forfedre til Eggert Stockflet !Jeg har ikke noen slektsbok over Stockfleth, men kopier som jeg har tatt ut av kildematriale, ville bare nevne det sånn at det ikke blir noen missforståelser. Men jeg kom på at jeg har andre kopier av kildematrial som jeg kan få sjekket i løpet av kort tid. Finner jeg noe mer der, så kommer jeg med tilbakemelding her på det.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Jeg fant litt opplysninger til, men det må tydes først, eneste jeg får ut av matrialet er datoer som 24 august 1646 og noen få navn som Daniel Bildt i 1652, Thomas Dyhre i 1653, Margarethe .....Christiansdtr 1647, Sophie Bakkenhus 1656. Hva det er er jeg litt usikker på før det har blitt tydet, og det er ikke jeg helt den rette til å gjøre.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Her er det kommet frem mange interessante opplysninger, som ogso jeg er takknemlig for!Og nå har jeg også gravd litt mer i gamle notater, og her finner jeg bl.a. følgende om slekten på Svarstad i Hole:Gulbrand Gulbrandsen Svarstad, født ca. 1687, ble begravet fra Svarstad 11.12.1753. Han giftet seg 23.10.1721 med:Kirsti Gulbrandsdatter Svarstad, født ca. 1697, ble begravet fra Svarstad 31.3.1746. Og såvidt jeg forstår, var Kirsti igjen datter av:Gulbrand Olson Svarstad, født ca. 1666, begravet fra Svarstad 21.11.1742, og kona:Ingeborg Svendsdatter, født ca. 1665, begravet fra Svarstad 21.12.1761.Jeg håper dette kan være til litt hjelp, og skulle noen vite mer om disse folka, er jeg interessert!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I innlegg 21361 har jeg skrevet om at Gulbrand Olsen Svarstad var en av forloverne til Abraham Pedersen og Klara(????)Gulbrandsdatter 11.04.1721.Det kan jo da være datter av Gulbrand Olsen. Ut fra det du skriver her man jo se bort fra teorien jeg lanserte der inne. Fant disse barna av Gulbrand Svarstad i kirkebok på mikrofilm:-Marthe døpt 12.02.1722-Gulbrand døpt 6.post. trinit. 1724-Mickel døpt 26.01.1729, og konfirmert Quasimodogenet 1745.-Svend døpt dommen expandi 1732, og konfirmert i 1747.Her kan være flere søsken, og hvis noen ønsker det så kan jeg se etter flere på mandag da jegregner med at jeg skal på biblioteket igjen.Ellers dukket det også opp en konfirmant fra Svarstad i 1756, mens jeg så etter mine egne: Gulbrand Jensen Svarstad konfirmert XVI trinit. 1756, og far var Jens Svarstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.