Gå til innhold
Arkivverket

[#17983] Husmann Ole Christiansen, Ullern i Hole


Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

Hei Anne Lise,Slik jeg forsto innlegget til Lars E Øyane (24) var Mikkel sønn av Gulbrand Gulbrandsen Svarstad og Kirsti Gulbrandsdatter g. 23.10.1721.Jeg tror at når kirkeboka oppgir Gulbrand Svarstad som far, så er det Gulbrand Gulbrandsen Svarstad, og når den oppgir Gulbrand Olsen så er det Gulbrand Olsen Svarstad (g.m.Anne Andersdatter). Det er nærliggende å tro at de to Gulbrand'ene var svogre. Siden de var like i alder og giftet seg med et par års mellomrom, fikk de barn i samme tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg forsto innlegget til Lars slik at Gulbrand Olsen Svarstad er far til Kirsti Gulbrandsdatter født ca 1697, og morfar til Mickel Gulbrandsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg tror det må være to Gulbrand Olsen Svarstad, en født ca. 1666 (som er far til Kirsti Gulbrandsdatter) og en født ca. 1691 (som gifter seg med Anne Andersdatter i 1719). Navn pleide å 'gå igjen' i de gamle slektene. Men dette er bare min teori.Jeg håper noen har gårdhistorien for Hole og evnt. kan korrigere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Waagaard

Innleggen fra nr 24 til 28 nevnes personene Gulbrand Gulbrandsen Svarstad, Gulbrand Olsen Svarstad og Abraham Pedersen.Disse personene er også omtalt i innlegg 12090. Det finnes mye tilleggsibfirmasjon om disse i et innlegg av Ole E Yttri.I innleggene i tema 12090 er det nevnt at Abraham Pedersen er gift med Mari Gulbrandsdatter, mens det her nevnes ovenfor at Abraham Pedersen er gift med Klara Gulbrandsdatter.Er det noen som har nærmere informasjon om Abraham Pedersen var gift med både Klara og Mari eller om kun ei av disse kandidatene er riktig person.vhKnut Waagaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Jeg tror bestemt at navnet Klara nevnt i innlegg 25 må være en feiltolkning av kirkeboka. Jeg har også skrevet av den aktuelle trolovelsen/vielsen, og jeg mener at navnet skal være Mari(e), slik det også står i det aktuelle skiftet.Jeg er også ganske skeptisk til opplysningene i innlegg 26 og 28, der det står om en Gulbrand Olsen gift med Anne Andersdatter. Hvor står det at de bodde på Svarstad? Ikke i kirkeboka ved trolovelsen i hvert fall. Og de to 'forloverne' Henrik Veholdt og Michel Breien tyder ikke på det, for gårdene Breien og Veholdt ligger på Ask, i Norderhov prestegjeld. Så langt jeg kjenner til er det heller ikke noe kjent slektskap mellom lensmann Michel Breien og Michel Gulbrandsen Ullern.Med vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg takker for de to siste innleggene. Når jeg skrev 'jeg tror' i mine innlegg, var det i håp om å få korrigeringer.Slik jeg forstår debatt 12090, innlegg 9, var Gulbrand Gulbrandsen Svarstad f.1687 d.1753 g.m. Kirsti Gulbrandsdatter Svarstad f.1697 d.1746.Kirsti var datter av Gulbrand Olsen Svarstad d.1743 og Ingeborg Svendsdatter, mens Gulbrand var sønn av Gulbrand (patronymikon?)Svarstad og Berthe Svendsdatter (skifte 24.8.1734).Vil jeg finne Svarstad og Borgen i de siste utgavene av Hole-bøkene?Med vennlig hilsen, Egil H Thomassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Angående innlegg 30: Jeg var usikker på om det egentlig sto Klara i kirkeboka, og det var derfor jeg skrev flere spørsmålstegn i parantes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Svar til Egil:Gården Borgen ble omtalt i bind 1 (Årnesfjerdingen) av den nye bygdeboka for Hole. Svarstad vil bli omtalt i bind 4, som er planlagt utgitt før jul 2005.Når det gjelder personene du omtaler, blir Berthe kalt Berthe Syversdatter på skiftekortet ved statsarkivet i Kongsberg. Jeg har ikke sett Svendsdatter noe sted på henne. Hvor kommer det fra?Jeg har sjekket gravlagte i kirkeboka, for å se om det er mulig å finne farsnavnet på Berthe Syversdatters ektemann Gulbrand Svarstad. Det er imidlertid ingen som peker seg ut så langt, i den perioden jeg har kontrollert. Men jeg mangler noen begravelser før 1722. Problemet er selvsagt den mangelfulle stedangivelsen i kirkeboka, han kan være en av dem som står der, uten at det er mulig å identifisere ham.For øvrig kan det se ut til at begge Guldbrandene på Svarstad har bodd et annet sted den første tiden de var gift. Det er i hvert fall ikke registrert noen bruker Gudbrand på Svarstad i fogdregnskapene mellom 1694 og 1703, og 1706 til 1708, som er de årene jeg har undersøkt. Derfor er det nok helt åpent hvorvidt noen av dem har en tilknytning til Svarstad fra tidligere, eller om de har overtatt som brukere fordi det tilfeldigvis har blitt ledig der. De omtalte skiftekortene gir ingen opplysninger om at noen av dem eide jord, verken i Svarstad eller andre gårder.Imidlertid finnes det flere kilder som kanskje kan kaste lys over slektene. De omtalte skiftene er en mulighet, det hender ofte en kan finne personopplysninger der som ikke er kommet med på skiftekortene. En annen mulighet er panteregisteret. En tredje er tingboka for 1700-tallet, for den som har tålmodighet og pågangsmot. Og kanskje kan det komme flere opplysninger om dem når bygdeboka kommer – hvem vet?Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Til Ole:Takk for et godt og utdypende svar. Farsnavnet til Berthe var en 'trykkleif' fra min side. Jeg hadde Ingeborg Svendsdatter 'i hodet' da jeg skrev.Jeg skal forsøke å få fjernlånt 1 bind på biblioteket. Spørsmålet mitt vedrører Ole Pedersen Borgen f.ca.1665, som godt voksen ble g. 22.4.1731 m. Kari Eriksdatter. Kunne Kari ha vært fra Setnæs?Med vennlig hilsen, Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Navnet Setnæs er helt ukjent for meg. Men Kari Eriksdatters opphav er kjent, hun kom fra gården Dæli. Den kommer til å bli omtalt i bind 3 av den nye bygdeboka, som etter planen kommer før jul i år. Karis foreldre og søsken er også omtalt i Lagesens 'Ringerikske slekter', og av omtalen der går det fram at Erik Olsen Dæli hadde nære slektninger i Hedmark, i form av en morbror på Huseby i Stange og en svoger på Holstad i Grue. Så det er ikke utenkelig at familien er innflyttere i Hole, og at generasjonene foran må søkes helt andre steder.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Takk for nyttig informasjon om Kari Eriksdatter. Det har hjulpet meg videre med den slektsgrenen.Med vennlig hilsen, Egil H Thomassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.