Gå til innhold
Arkivverket

[#17996] Kilderegistrering i Aker


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Selv registrerer jeg endel fra Aker (se [url="http://www.ager.no>http://www.ager.no), men jeg er ikke kjent med særlig mye annet; Erik L. Grøttum arbeider med Sørkedalsslekter, og hans registrerte materiale er tilgjengelig fra samme adresse.I tillegg er mye både Christiania- og Aker-stoff tilgjengelig hos Tore H. Vigerust (se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vil ganske snart ta initiativ til et heldagsseminar omkring den delen av Oslohistorien som utgjør Aker gårds- og slektshistorie, til 1900-tallet, og Christiania (by-)gårds- og slektshistorie 1625-ca 1820. Målgruppen for seminaret er personer som arbeider med slikt idag og i morgen samt personer som er aktive med kildeavskrivinger. Så meld ifra hvis dere har arbeid på gang og er interessert i å delta, til toreher krøll online.no. For tiden setter jeg sammen en fortegnelse over hvem som gjør hva. Seminaret vil bli en fredag eller lørdag i januar 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Tore: Dette ser interessant ut. Kan du si noe mer om målsettingen med seminaret?Er det åpnet for slektsgranskere som tviholder på sin amtørstatus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Målsettingen er å få til et bygdebokverk for Aker (gårds- og slektshistorie) og et tilsvarende (by)gårds- og slektshistorieverk for Christiania, både i trykt form og på internett. Seminaret skal bidra til å spre kunnskap og pågående arbeid samt diskutere mulighetene for samarbeid. Status som amatør ol holder ingen utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Ja, det er bare å støtte dette. Jeg har ikke digitalisert noe selv (manglende kunnskap og tid !)men har skrevet (amatør- ) gårdshistorie for 2 gårder i Aker (Maridalen) og antar at slik det foreslås er en riktig vei å jobbe ; å samle materiale som er skrevet på en slags hovedside, med linker til hvert gårdsnummer ? Hilsen Dag B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det første skritt i planleggingen er gjennomført i dag, ved at jeg hadde deputasjon til Kultur- og utdanningskomitéen i Oslo bystyre, der idéene ble presentert. Og godt mottatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Interessant med deputasjonen hos Kulturkomiteen igår; dette var jeg ikke kjent med. Ble også 'min del' av prosjekteringen fremlagt der?Tores initiativ til et heldagsseminar kom vel bl.a. som et resultat av vår korrespondanse om behovet for å samordne ressurser og henvendelser til myndigheter, felles planleggelse o.a. Min egen deltagelse på seminaret avhenger av dato og tid; januar er nå nært forestående, og kalendrene fylles med avtaler...Da Thingvold nevnte at 'endel er på gang', tenkte jeg i første rekke på digitaliserte kilder, iom. at vi befinner oss i Digitalarkivet. Ser vi videre på det, må vi ikke glemme f.eks. Ole A. Lilloe-Olsen, som i flere år har planlagt gårds- og slektshistorie for Aker (i utgangspunktet til 2007, da Akers Sogneselskap jubilerer). Men en rekke andre ressurspersoner arbeider med Aker-kilder, som f.eks. Dag Brodin. Men den mest dekkende delen av bosetningshistorien har foreløpig Erik L. Grøttum laget på http://www.ager.no/Sorkedalen/.Med beste hilsener Robert Chr. H. Skogly, Oslo (rc@ager.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.