Gå til innhold
Arkivverket

[#17999] Østerholt, Lunde (Telem.), eldste delen


Gjest Ole Bjørn
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn

Jeg har skrapt sammen noen tråder omkring den eldste slektslinjen for Østerholt i Lunde i Telemark. Vil gjerne ha motforstillinger og kompletteringer:Basert på de kildereferanser jeg har får jeg følgende generasjonsrekke knyttet til Østerholt:1 Åste. Åste er indirekte nevnt i Tingboka 1660 Åste hadde i alle fall 2 barn:1.1 Eivind (Erland?) Åsteson (død? før 1660) Indirekte nevnt som far til Åste Eivindson i 1660. 1.2 Anlaug Åstesdtr (lever? 1660) Nevnt som mor til Karl på Østerholt i 1660. Må ha vært gift med en Håkon/Haagen siden sønnen heter ”Haagensen”. Kan dette være Håkon Skoe som eier 1t i Skoe og 1/2 t i Baksås i 1615? Iflg Lundesoga s41 bor Håkon på Skoe 1620 – 41. Kanskje han kom til Østerholt etter dette? Indikasjoner på dette er at Håkons etterkommer på Skoe, Olav, i 1659 eier andeler i Baksås og Eie. 1.3 Karl Haagensen på Østerholt. Karl nevnt 1650 (som Haagensen), 1660, 1664 (50/59 år) og 1675. Karl er født ca 1605 og dør ca 1680. Karls barn er i 1664 Endre (Namløs i Holla), Mogens, Gaar, Haagen, Gunnull (Kfr. digitalarkivet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.