Gå til innhold
Arkivverket

[#18001] Utvik Gjestgiveri - Et fordervelsens sted


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

I Boken 'På kyrkjeferd i Sogn og Fjordane', Bind 1 Nordfjord og Sunnfjord, av Margarethe Henden Aaraas et al. (Firda Forlag) står det på side 150:Et fordervelsens stedBiskop Neumann var kraftig oppøst etter eit visitas i Innvik prestegjeld i 1824, då han med sjølvsyn fekk erfare den utbreidde skiken med svir og drykk rundt om på bygdene. Han kalla 'Utviken gjestgiveri' for 'et fordervelsens sted', og mannen som stod for drifta 'synes groveligen at forsee sig imod den Agtelse han skylder sine Medborgeres Moralitet'. Det verste var at denne mannen hadde sett opp ei brennevinsstove like ved kyrkja. Folket klarte ikke å halde seg unna, og både kvinner og menn kom tydelig rusa til kyrkje. Nokre hadde endåtil brenevinsflasker med seg inn i gudshuset, og dei både drakk og skapte uorden. Konklusionen var at 'Almuen fristes til at opofre alle de velgjørende Virkninger som Guds Ords Hørelse maate have gjort paa deres Sind.'For å motarbeide denne dårlege kulturen, bad biskopen presten i Utvik om å kalle saman rettsindige menn i bygda og prøve å få i stand ei foreining som kunne motarbeide 'alle slette tendenser'.Spørsmål:Er det kjent hvem som eide gjestgiverien i denne tida? Noen av mine slektninger hadde 'ophold paa Udvigs Gjestgiveri' i 1832 og 1833.God helg! Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har sett etter i Aaland sin omtale om 'handels-og gastgjevarstaden Utvik' i bygdeboka for Stryn, og i 1824 ser det framleis ut til å vere Friise-Else, Else Margretha Friis, dotter til Thomas Friis i Rugsund som har styrt der. Det var mannen Jon Olson Valaker som hadde kongebrevet, men det var i følgje Aaland Else som styrte då óg. Han døydde ca 1802, og Else i 1826, 76 år gammal, men sto nok ver roret så lenge ho levde. Etter henne kom Peder Rasmusson Bruland.Gjestgjevariet må verkeleg seiast å vere plassert midt i smørauget, nede ved sjøkanten der alle folk drog i land kyrkjebåtane sine, så eg kan godt tenkje meg at det har vore god trafikk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg har sett på Matrikkel 1838 for Nordre Bergenhus Amt og FT 1865, men finner denne gjestgiverien ikke knyttet til noen gard i 'Udvigen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

'Utvik sentrum', om vi skal kalle det med eit så moderne uttrykk, låg/ligg for det meste på eit område som var leigt ut til hestebeite for breimningane (bygda på hi sida av fjellet). Det låg på Verlo sin grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei Aase, mange takk for opplysningene!Det var Rasmus Andersen Sølvberg og Mari Jetmundsdatter Ulvedal som bodde i gjestgiverien da de giftet seg i 1832. Deres datter Berthe Andrine ble født i gjestgiverien, men sønnen Anders ble født på Bruland, der faren var 'huusmand' i 1836. Senere finner man denne familien på Ulvedal. Muligvis var Rasmus Andersen Sølvberg i slekt med Peder Rasmussen Bruland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.