Gå til innhold
Arkivverket

[#18008] Claus Ommundsen, 83 år i 1701, Berge i Oppstryn, hva het hans kone?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

I manntall for Nordre Bergenhus 1701 er Claus Ommundsen å finne her Lenke. Hans sønn Christopher Clausen finnes også i MT 1701 for Røros.I sommer hadde jeg bygdebok for Innvik og Stryn på hjemlån. Jeg fant da Claus Åmundsen på Ivarbruket under Berge (bind 1, side 337). Hans far Omund (Olsen)og hans mor Birgite med en datter Birgite har jeg funnet i koppskatten for Nordfjord, og Claus Omundsen mener jeg å ha funnet i manntalet for 1660 - årene.Det står videre i bygdeboka at Klaus Åmundsen hadde en sønn Ole Clausen på Røros. Han finnes også i manntallet for Røros 1701. I en liste over over folk tilknyttet Røros Verk i 1705 heter han Oluf Clausen Nordfjord. Hans sønn Ole Olsen brukte Berge(e) som slektsnavn, likeledes hans seks av hans barn som giftet seg på Røros mellom 1750 og 1760. Disse kaller seg Berg.Tilbake til mitt spørsmål: Hva het Claus Omundsens kone? Det er mulig jeg ikke fikk dette med meg da jeg hadde bygdeboka på hjemlån - i så fall: står det noe der? Hvis ikke, er jeg interessert i å høre fra noen som vet dette, likeledes om hvilke kilder som kunne bekrefte at Ole Clausen kom fra Berge (jeg finner ikke noe skifte etter Claus Omundsen). Egentlig kunne jeg være interessert i alt som har med denne gårdens (Ivarbruket) eldste historie å gjøre.Håper på svar!MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha Berit. Som du sier, det er vel neppe den riktige Claus?? Men du gjorde meg i hvert fall oppmerksom på en database som jeg har brukt så altfor lite.MVH Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Sogn-og-Fjordane-basen omfattar desseverre ikkje Innvik/Stryn, men der er eigne basar i DP. Og som du vel kanskje veit, er kyrkjebøkene før 1750 tapt i brannen ved Innvik Prestegard, så dei fleste kvinner i området før den tid har vi få spor etter, om dei då ikkje står nemnde i eit skifte e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha for denne viktige informasjonen. Yngve Nedrebø sa i et eller annet tema at også skifteprotokollene for Nordfjord er borte for en periode like før og like etter 1700, nettopp i den perioden hvor foreldrene til dem som kom til Røros på 1600 - tallet, døde. Dermed blir det temmelig tynt med kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.