Gå til innhold
Arkivverket

[#18017] Oppslag i Råde KB etter Nils Alfsen Grasto f. ca. 1789.


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Ved søk på FS finner jeg Nils Alfsen Grasto, født ca 1789 i Råde, Østfold. Ektefelle oppgis å være Olau Olsen Kihl, døpt 13.12.1791 i Råde. Nils opplyses å være sønn av Alf Grasto.Har noen mulighet til å se etter i kirkeboken om det er mulig å finne Nils døpt?Problemet her er at i FT1801 for Skjeberg, opplyses Nils Alfsen å være født 1786 i Skjeberg. Han far er Alv Grastoe. I Skjeberg KB er Nils funnet. Spørsmålet er derfor om det er samme Nils Alfsen, eller om det er snakk om to forskjellige personer. I utflytningslistene i Skjeberg KB oppgis en gartner Nils Alfsen Grasto å være utflyttet til Raade i 1815.Jeg hadde vært takknemlig om noen kunne hjulpet meg å bringe klarhet i dette.Mvh,Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg kan ikke bidra med så mye mer, men kan tilføye at han konfirmeres i Skjeberg Kirke i 1803, altså vokser han opp, i allefall inntil denne alder.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

På FS finner jeg en Nils Alfsen gift med Olaug Olsen den 18.10.1815 i Raade.Har noen mulighet til å slå opp denne vielsen og se om det kan være rette person og om det opplyses noe mer? Sannsynligvis vil det vel stå at Nils er fra Skjeberg i tilfelle...Mvh,M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Her er hva som står ved vielsen:Ungkarl og gårds? Niels Alfsen Grastoe paa Kihl gl. 29 aar Pigen Olou Olsd. Kihl østere gl. 22 aar Forlovere Hans Ernst Halvorsen paa Heje og Peder Johannesen ? paa Kihl. 17. oct 1815 ï kirken efter foregaa. Lysning Pag 681 No. 277 ( Jevnførelseskjema) fant ingen Niels Alfsen i Råde hverken i 1786, 1789 eller mellom.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Takk skal du ha Torunn!Det jeg vel nå bør undersøke er innflytningslistene for Råde. Har du de tilgjengelige? Året vil være 1815.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

hei magne!Jeg har nå sjekket innflyttningslistene, og ingen Niels Alfsen Grastoe.Nå sjekket jeg i de transkriberte bøkene som finnes for Råde. ( Alle deler av kirkebøkene fra 1702-190??) så det kan være at jeg ikke har funnet noen av den grunn..Men.. hvis Niels Alfsen flytter ut fra Skjeberg i 1815, og gifter seg i Råde i 1815, kan de jo bare ha giftet seg der, og kun bodd en kort stund i Råde, slik at de ikke meldte fra til presten?det var en Niels Olsen som flyttet inn i 1815, men det var det nærmeste.Har du sett når de evt. flytter tilbake til Skjeberg?Synd at jeg ikke fant ham da..Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei Torunn!Takk for at du tok deg tid til å sjekke innflytningslistene.En hypotese kan selvfølgelig være at de etter en kort tid flyttet ut av Råde igjen, og jeg kan hverken bevise eller avvise dette. Men i FT1865 for Råde, finnes disse: LenkeOle Niels. Grasto står der oppført som født i Onsø, så det må jeg få sjekket, men Elisabeth Grasto står oppført som født i Råde. Det burde i allefall tyde på at det er en eller annen 'Grasto' som har bodd i Råde ca. 1819, altså Elisabeths far.Jeg har ikke sett ham flyttet tilbake til Skjeberg, men har heller ikke gått ut ifra at han gjorde det, så det må jeg også få sjekket.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.