Gå til innhold
Arkivverket

[#18018] Velfjord (Naustvik) Maren Kristine Tomasdatter Knoff f. 1809


Gjest Janne Høgdin
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Høgdin

Hej! Enligt de uppgifter jag har, føddes Maren Kristine Tomasdatter Knoff år 1809 i Naustvik, Brønnøy . Naustvik blev 1875 ændrat till Velfjord (Naustvik) dær hon avled 1872. 1865 var hon føderådskone på Hegge lille i Brønø. Hon var gift med Tønnes Andersen (inga kænda årtal). Jag skulle vilja ha fødelse- och dødsårtal på Tønnes och om han och Maren Kristine fick några barn. Hælsningar och tack på førhand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Tønnes Andersen er et navn som nesten bare forekommer i Agder og Rogaland. Har du indikasjoner på at Maren Kristine har vore ute og reist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Høgdin

Hej Harald! Nej, jag har inte det. De uppgifter jag har ær andrahandsuppgifter ur DIStreff samt ur ft 1865. Modern, Anna Susanna Janusdatter Ørfelt, var fødd i Trondheim 1778 [andrahandsuppgifter]och fadern Thomas Hans Henrik Knoff, fødd 1772 [ft 1801]. Som du ser har jag mycket vagt underlag. Jag ær sjælv osæker! Hælsningar/Janne Høgdin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei. I Velfjord bygdebok kan du finne at Maren Knoff i 1849 ble gift med Dønnes (ikke Tønnes)Andersen på gården Lille Hegge i Velfjorden.Det var hans andre ekteskap. Han var f. 1806 d. 1853. I bygdeboka står det at Maren døde i 1874. Det står ingenting om at de hadde barn.Marens søster Anna er forøvrig min tippoldemor.Hilsen Tor Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Tack Inger och Tor! Nu börjar jag komma sanningen närmare!Inger: Jag har en gammal anteckning om att det finns forskningar på släkten Knoff/Knoph. Nu vet jag var dom finns att låna! TACK!Tor: Eftersom du har Anna Knoff i dina anor så har du en svensk stamfader, Eric Olofsson Örnfeldt, som rymde från svenska hären och kom till Snåsa i slutet av 1600-talet. Hör av dig om du vill veta något om honom! E-mail: janne.jamt@telia.comHälsningar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Berit! Det ska bli en intressant uppgift att sära Knoff- Knoph-arna åt! Jag har sett andra stavningar också. Just nu har jag 38 Knoffar i min dator men ingen Knoph. De flesta är 'Velfjord-Knoffar'! Hälsningar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.