Gå til innhold
Arkivverket

[#18019] Omstreifere: Kari 'med kjeften' og Peder 'Hesteskjærer'


Gjest Terje Rølvåg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Berg

Hadde håpa dere fra Namdalseid kjente til historier om de Inger. Er det bare bygdeboka derfra.Eller finnes årbøker ol.med gammel historie. På gården Buvarp skulle det være en orginal og oppfinner? til eier en stund. Han skulle ha latt flere reisende familier slå seg ned på eiendommens grund.Finnes det noen opplysn.om dette og hva familier det her var snakk om? Jeg har lest en plass(husker ikke hvor) at da Fredrikke ble gammel gikk hun rundt i bygda og bød farvel og takka for seg.En kone skulle ha fått arva et fint sjal etter henne.Om du ser under innlegg 3 her oppe,er det lagt ut en link hvor en del historie om Per og Kari står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Terje.Du åpna diskusjonen her med å spørre etter forfedre til Peder hesteskj. og Kari med kjeften. Jeg skrev ned litt,men siden er ikke noe nytt kommet til. Mener Jonny og Arnvid kjenner til litt mere her?Fant dette under Lesja vet ikke sikker hvem hesteskj.Anders og Maria Nilsdtr det er men....Johannes dpt.11/2 1776.Foreldre:Hesteskj.Anders Jonsen og Marie Nilsdtr. Marthe f.1777.Far: Anders hesteskj.Død Lesja 13/9 1789.Hesteskj.Anders.64 år.Fant litt om Reinholtslekta også. En Casper Reinholt og Marte Reinholt var faddere i Lesja 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Dette var sløvt av meg, hadde ikke fått med meg den linken. Takk skal du ha, den var fin. Tror ikke det finnes noen skriftelige kilder her annet enn bygdeboka og som du sier så er det ikke mye der. Gården Per og Kari slo seg ned på først var Overgaard (Årgaard), og eieren av Overgaard var Hans Barlien Han var nok den som lot alle som ville bygge og ta seg plass på hans eiendom. Men det ble så vanskelig for han at han alt i 1837 reiste til Amerika. Overgaard er nabogården til Åsnæs Glasværk og mi slekt kom dit som glassblåsere, og fikk seg plass under Overgaard, og arbeidet da også på Glassverket. Det er vanskelig å si når Kari og Per nåtte flytte Nystu fra Overgaard. Etterkvart skal jeg gå gjennom kladdene mine og lete etter opplysninger om Nystuslekta. Det er inn og utflyttinger og andre opplysninger fra kirkebøkene, det blir neppe før til vinteren. Når det gjelder historier om Nystu og folket der har jeg ikke hørt noe. Skal også forhøre meg litt med min 95 år gamle vennine, ho huska i alle fall at det var en plass ved Brustuelva her i nabolaget som vart brukt til overnatting. Med vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Det hadde vært kjempeflott om du kom over noe mere Inger.Pussig om det ikke skulle gå noen historier om tatrene der oppe.I innlegg 49 har jeg skrevet litt feil.Mulige foreldre til Lars Bertelsen skal være Bertel Johannesen og Anna Nilsdtr.(Grevlefølget)De var hesteskjærere og omstreifere på vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Aud Marion Røen

Til innlegg nr 12, 16 i: Fra kirkebokavskrift Ørland: Født 23.8. - døpt 05.09.1911 Elias Aleksander av foreldre Guldbrand Aleksandersen, f. 1877, omstreifer, ugift og pike Laura Eliasd. Grøn, f. 1890. 'Faren født i Sunddalen, moren i Elverumsleiret. Forældrene og de tre sidste faddere er omstreifere.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Per Håkon Christiansen

Til min store overraskelse finner jeg i FT 1910 min bestefars bror Martin Hansen f i Enebakk 20.05.1869 gift med Marie Emilie Johansen f 1880, et av Edvard Johansen Rydbergs 14 barn. De har en datter Ragnhild Sofie Hansen f 22.08.1900? (med spørsmålstegn etter) (jeg har lett, men ikke funnet henne i Kirkebøkene. Dette har jeg da notert:MARTIN HANSEN, f på Østlie u Barbøl i Enebakk 20.05.1869 - d 19?? (Oppkalt etter sin onkel på morssiden.) (Fadd: Olaus Barbøl, Johannes Lennestad, Antonette Tranum, Berte Skrabben, Elen Andreasdatter)Ug. instrumentmaker b Grünersgade 13 i Kristiania i 1900 (tilh. Paulus syd), 1905 (Oslo adressebok): Martin Hansen,reparasjons-verksted Grønlandsleiret 2I, Bolig Aaakebergvn 28, Kristiania (Kampen krets) (Grønlandsleiret 2 finnes ikke som boligadresse i 1910, kun naboadressene nr 1 og nr 3. Så sannsynlig var det kun et verkstad.) Kirurgisk instrumentmaker 1910, b i Bryggerigangen 3 i Kristiania i okt 1910 (Jacob Krets) g 16.10.1910 i Gamle Aker krk (1898-1910 fol 285) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_side=285&show=148&uid=153307&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke Forlovere: arb. Joh. Andresen, Herslebsgt 10, H. Andersen, Fredensborgveien 56 Marie Emilie Johansen g Hansen f 24.09.1880 i Romsdalen, dpt 04.06.1882 (?), konf i Eidsvold 6.10.1995 no 18-87 Lenke Syerske i 1910. Bor: Fredensborgvn. 56 i Kristiania pr 1. des. 1910 (tilh Gml. Aker menighet). Da oppg f 24.09.1880 dpt 4.9.81 hjemmedpt i Vinger, dpt 4.6.82 Arb…?) Romsdalen, bopel Braaten hos Olai Braaten (Eidsvold), foreldre: omstreifer Edvard Elias Johanson Ryberg af Sverige og (Pige?) Vilhelmine Larsdtr Tønsagereie af Eidsvold. Koppevak. 11.4.94, konf.-forberedt i 2 Aar.Sannsynligvis er det henne vi finner i FT 1900 som Syerske i Sy-etablissement f i Kongsvinger 1880, i Øvregade 1 i Kristiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Ikke så store bidraget jeg har å komme med, men ser at du ikke har funnet dåpsstadfestelsen til Marie Emilie Rydberg (bare ulike referanser til den). Du finner den innført i kirkeboken for Kristiania bys arbeidsantalt. Dessverre kommer jeg meg ikke inn i de skannede kirkebøkene akkurat nå, så jeg får ikke laget en lenke.Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk skal du ha; beklager, men jeg finner ikke kirkebøkene for Kristiania bys arbeidsanstalt. Verken i skanna kirkebøker (Oslo) eller i Digitalpensjonatet. Så jeg overser tydeligvis ett eller annet... noen som kan gi meg hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Er det denne det er snakk om Kildeinformasjon: Oslo fylke, Krohgstøtten sykehus, Ministerialbok nr. 2 (1873-1932), Fødte og døpte 1882-1883, side 14. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Nei, nå fant jeg henne. Jeg burde jo ha forstått at det sto under Krohgstøtten sykehus Lenke'f aug 1880, dpt 04.06.1882 Marie Emilie, uægte. Forældre: Edvard Johansen, Vilhelmine Larsen. Faddere: Madam Rud og Jomfru Amundsen. Hjemmedøbt af Sognepræsten til Kongsvinger. Opgived ved Moderen.'Takk for hjelpen, jeg begynte å lure på om det var tatt ut av løse lufta...Er det noen som kjenner til mere om Martin og Marie Emilie Hansen og datteren Ragnhild Sofie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Her var det endel ny og nyttig informasjon om Marie Emilie, tusen takk for det. Marie Emilie var halvsøster til min bestemor. Jeg har funnet Marie Emilie begravet på Østre gravlund, Oslo: LenkePå samme gravsted er datteren Ragnhild, f. 22.08.1903. og ant. hennes ektemann, Sverre Ringstad. Men hvem er Mary Helene Werner, f.25.11.1915 ? Hvor det er blitt av ektemannen til Marie Emilie, Martin Hansen, vet jeg ikke. Men med disse nye opplysningene, er jeg kommet et godt steg videre i min leting etter slekten min.Tusen takk !Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Lenge siden sist, Terje! :-) Marie Emilie er en interessant dame, som sikkert gjennomgikk mye i sin barndom. Hun var nemlig vanfør; hadde klumpfot på begge ben. I 1899 ble hun operert, og fikk da kunstige ben. Så ble hun opplært i søm, og dermed kan vi nok fjerne spørsmålstegnet ved om det er hun som bor i Øvre Gade 1 i Kristiania som enslig losjerende ved folketellingen 1900. Hun er ”Kjole Syerske i Syetablisement” da. Jeg visste at hun ble gift med Martin Hansen i 1910, men ikke om barn. Er Ragnhild funnet døpt? Og har en annen far, kanskje? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Himmel, du må nesten forklare hvordan du vet så mye om Marie Emilie! Jeg har ikke mye tid til dette nå, men et raskt oppslag i Oslo Adressebok 1983-84 viser at Sverre Ringstad, antakelig gift med Ragnhild? - i 1983, hans siste leveår, bodde i Holmestrandgata 1, et hus eid av Oslo Kommune, og at Harald Robert Ringstad og Anita Synnøve Ringstad bodde på samme adresse. Det er også 12 andre på samme adresse. Siden datteren Ragnhild ble født i 1903, og Marie Emilie og Martin Hansen giftt seg i 1910, er det vel mest sannsynlig at Ragnhilds far er en annen?Hvis Martin Hansens søsken skulle ha noen interesse, så er søskenflokken denne, alle født i Enebakk:1. Karen Christiansdtr.(g Thorstensen) 1859-1906 g Hans Christian Thorstensen (1853-1907) Da begge foreldrene døde mens de yngste barna var unge, havnet i allefall de to yngste på barnehjem. Deres videre skjebne kjenner jeg foreløpig ikke. De eldste emigrerte til USA, hvor det finnes en stor etterslekt.2. Hans Petter Christiansen, snekkermester 1860-1945 g Juline Børresdatter 1863-1953) Dette er min slektsgren. stor etterslekt spredt over hele landet, samt Danmark og Sverige.3. Anne Marie Hansdatter 1864-18674. Bolette Hansdatter (g Pedersen) 1866-1961 g Lauritz (Louis) Pedersen (1864-1954) Slo seg ned i Duluth, Minnesota. Ingen barn, men en svensk adoptivdatter, som heller ikke hadde barn.5. Martin Hansen 1869- 19?? g Marie Emilie Johansen (g Hansen) (1880-1948?)6. Johanne Christiansdatter (g Arnesen) 1871-1950 g Anton Thorvald Arnesen (1868-1941) Flyttet til Oslo, hvor det er en stor etterslekt7. August Hansen (Kristiansen fra 1930) snekkermester (1873-1959) g Ellen Nilsdatter (g Kristiansen)(1873-1955) Flyttet til Stange i Hedmark. Stor etterslekt i Hamar/Stange-området.8. Maren Christiansdatter 1876-18849. Johannes Hansen 1880-1892 Av disse 9 var det altså 6 som levde opp til voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det står jo enda mer: anmeldt av Moderen (som) 'har et barn med den samme før.' Så nå begynner vi å ane sammenhengene... Takk for gravearbeidet. (Jeg er fremdeles spent på hva mere Jonny Mydland vet om Marie Emilie, og hvor han har det fra.) Desverre har jeg bare noen få årganger av Adressebøkene for Oslo, så jeg kommer for øyeblikkket ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Opplysningene om Marie Emilies tidlige liv kommer fra Omstreifermisjonen, ettersom Rydberg-folket var registrert der. Det er en tilfeldig opplysning jeg kom over for over 20 år siden. Datteren Ragnhild er sannsynligvis med en annen enn Martin Hansen, men hvem? Dåpsinnførselen vil vise :-) Jeg venter med spenning på nye opplysninger om denne familien! :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.