Gå til innhold
Arkivverket

[#18027] Nils Svendsen og Ingeborg Olsdatter, Aker


Gjest Ingunn Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Dahl

Jeg har problemer med å finne Nils Svendsen f.1770 Aker og Ingeborg Olsdatter f.1774 Aker. Iflg. FS giftet de seg 9/6-1800 i Aker. De fikk også en sønn Mads f.3/9-1808 vestre Aker. Jeg har søkt i FT 1801, men jeg finner ikke noen. Noen som kan hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Trolovet 17.04.1800, viet 09.06.1800 Ungk: Nils Svendsen P: Ingebor Olsdatter (Aker Mini 10 1786-1809 9/13 f.263b). Gjennom forlover-erklæringen finner vi at Nils Svendsen har adresse Nyegaardsdalen of Ingebor Olsdatter ”sammestedsfra”. (Aker Forl 5 1796-1821 1/5 ). Forloverne kom fra ”Lille Oue”, Jens Christophersen og Halvor Amundsen.Jeg har ikke søkt på disse i FT 01.02.1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Tusen takk så langt. Men har dere noen mulighet til å kunne sjekke fødselsdatoen og fødestedet deres? Må nok prøve å få tak i mikrofilmer derifra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tror ikke jeg ville stolt uten videre på den delen av Family Search hvor fødselen til Mads' foreldre angivelig står oppgitt, forsikrig sagt.Jeg kikket fort igjennom de 3 første årene etter vielsen uten å finne barn (dette var rask gjennomgang og må ikke regnes som sikker på noe vis). Dette KAN være en indikasjon på at de reiste etter vielsen. For å få det bekreftet, må du kikke på konfirmasjoner.Mads Nielsen konfirmeres mens de bor på Sandager Eie, han er født på Lilleoue eie (som vi vet), her finner vi at faren er ”saugmester”. (Aker Mini 12 1819-1828 6/12 p.371 no.4).Så er det å gå bakover blant konfirmerte, Anne Karrine Nielsdatter på Sandagger Eie født i Hurum Sogn og døpt 26.10.1806. (Konfirmert 30.09.1821).Og der finner du dem i folketellingen i 1801, på Thronstad gård i Hurum.Så du bør låne Hurum i tillegg til Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Dette er vel sannsynlige foreldre og søsken til Nils Svendsen. LenkeDen Mads Svendsen 15 som finnes på Thronstad i 1801 er kanskje også hans bror.Iflg FamilySearch IGI gifter Mads Nilsen (født 3 sep 1808 Lille Oue) seg med Marie Kristine Hansdr 18 sep 1834, Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Og Ingunn, når du går inn på lenken vi får i innlegg 8, så gå til 'samme område', da får du noe å lete i her på nette også. Hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Nå ble jeg glad, for så mye hjelp. Har ikke hatt tid til å sjekke og undersøke noe enda. Men akkurat den om Stomperud som ble pappa lå nok litt høyt for meg. Kanskje jeg finner ut av det etterhvert. Har også funnet at Mads Nilsen giftet seg tre ganger. Nå har jeg mye å jobbe videre med, takk, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.