Gå til innhold
Arkivverket

[#18030] Knud Nielsen og Guro Vikingsdatter


Gjest Catherine Laurent
 Del

Recommended Posts

Gjest Catherine Laurent

Hei. Søker med dette opplysninger vedr, Knud Nielsen, fra Øfsthuus på Voss, gift med Guro Vikingsdatter, fra Rykke, gift 26.10 1790. Deres sønn Viking/Wikking/Wiching er min tiptip oldefar, og flyttet senere til Bergen. Har desverre ingen informasjon utover dette.Takknemlig for svar.Med hilsenCatherine Laurent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Lars Kindem: Vossaboki, bind III, s. 73 - 74:Guro var datter av Viking Nilsson Nedre Rykke fra Skiple (1730 - 1792) og hans første kone Gudve Endresdtr. Rykke. Viking var gift andre gangen 1777 med Kari Isaksdtr. Brekke fra Granvin.Viking hadde åtte barn med Gudve: Anna 1754, Endre 1756, Ivar 1759, Guro 1762 g 1790 m Knut Nilsson Øvsthus, Lars 1767 g 1805 m Ingeleiv Torgeirsdtr. Løno, Sisselja 1770 g 1792 m Olav Olavson Kolve, Nils 1772 g 1801 m Ragnhild Sylfestdtr. Fletre, Olav 1775 g 1821 m Barbrå Arnesdtr. Urdland.Viking hadde to barn med Kari: Isak 1777 og Mikkjel 1780 g 1800 m Synneva Olavsdtr. Gjøstein.Kindem har 1762 som fødselsåret for Guro. Konfirmasjonen til Guro i 1779 er åpenbart riktig.Så kan dere fundere over følgende påstand: Guros bror Olavs eldste sønn Viking var min tantes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catherine Laurent

Tusen takk for svar vedrørende Knud Nielsen, og Guro Wikingsdatter- de står oppført på denne skrivemåten i arkivet her. Nå fant jeg lenger tilbake, endelig...Men, hvor får jeg tak i Lars Kindems bok: Vossabygdi? Kanskje det står noe om andre slektninger der også? Eller kanskje noen kan hjelpe meg videre...Og, en ting til: Din tante må være fryktelig gammel... sss (: c',)........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Vossaboki, ikke Vossabygdi.Du kan låne bygdebøker fra ditt lokale bibliotek ved at de skaffer bøkene gjennom fylkesbiblioteket. Vossboki består av fire bind, og du kan komme til å trenge alle.Tante Mary i Minnesota var født 1870, og døde 80 år gammel før jeg var årsgammel. Hennes foreldre var født 1822 og 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catherine Laurent

VOSSABOKI!!!, selvsakt! Der skrev jeg en feil, stor feil...Mange takk for opplysningen, drar til biblioteket i morgen den dag, og bestiller bøkene.Foreldrene til 'Tante Mary 'var godt tilårskomne, da hun ble født... Ikke lett den der, nei!Men du, kjenner du til slekt av meg du da? 'Tante Mary' og andre???Takk for uvurderlig hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.