Gå til innhold
Arkivverket

[#18031] Ringsby i Rømskog på 1700-tallet


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

God kveld!Jeg lurte på om det var noen som hadde kjennskap til slektene som har bodd på gården Ringsby i Rømskog, særlig på 1700-tallet.På Familysearch finner jeg en Halvor Axelsen Ringsby (født ca. 1689, d. 1762 på Ringsby i Rømskog) og konen Jøran Evensdatter (f. ca. 1691, visstnok d. 1772) og deres barn. Blant annet nevnes en Kari Halvorsdatter Ringsby. Denne er her identifisert som 'min' Kari Halvorsdatter Ringsby, det vil si hun som giftet seg med Tøger Olsen fra Rødenes.Tøger ble senere gift 1765 med enken Allis Nilsdatter på Raknerud i Båstad sokn, Trøgstad. Han døde hos sønnen Halvor Tøgersen på Pukerud i Båstad i 1794.I forbindelse med eiendomstransaksjoner på Raknerud og andre Båstad-gårder nevnes utover på 1760- og 70-tallet både en Thor Larsen Ringsby og muligens en bror av ham som heter Even Larsen.Har noen kjennskap til enten disse menneskene eller andre som har bodd på Ringsby i nevnte periode, ville jeg være glad for å få vite om det!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Marius Jeg har notert en Ole Larsen Ringsby, som muligens kan være en bror av din Thor Larsen Ringsby. (Jeg husker dessverre ikke sikkert hvor jeg har Ole Larsen fra, men tror det kan være notert fra Taraldrudarkivet i Rømskog.) Ole Larsen Ringsbu, 1725-1775, gm. Berthe Brynhildsdtr, 1736-1807. Iflg. FT 1801 bor hun hos sin sønn Jørgen Olsen på Høgenes(Haukenes) i Rømskog i 1801.Vennlig hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei Marius, har notert en Even Larsen Ringsbo fra Rømskog, innført som gift 14.10.1740 med Kirsten Brynildsdatter Sand i Trøgstad/Båstad, cautionister Christopher Hogaas og Jest Rachnerud. Har notert denne Even som fadder flere ganger på Sand frem til 29.04.1753. Har også notert denne Even som mulig bror av Nils Larsen Gimsingrud, og Joen Larsen, som begge nevnes som faddere i Trøgstad 07.10.1753. Alt ifølge Trøgstad kirkebøker. Hilsen Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God morgen!Tusen takk til svar fra dere, Kai og Petter. Det virker som om det kan ha bodd i hvert fall to familier på Ringsby på (omtrent) samme tid. Spennende med disse Larsen-brødrene. Kan tenke meg at de direkte eller indirekte er årsak til at 'min' enkemann på Ringsby - Tøger Olsen - og enken på Raknerud - Allis Nilsdatter - fant hverandre.Skal en bytur på fredag, så kanskje klarer jeg å finne ut mer da. Skal i så fall komme tilbake med resultatet. Er også fortsatt meget glad for alle nye innspill!Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Det finnes ganske riktig Ringsby både i Rakkestad og Rømskog.Sistnevnte kaltes forresten gjerne Ringsbu eller liknende tidligere, og står som dette hos Oluf Rygh, men normalformen i dag er i hvert fall Ringsby også her.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.