Gå til innhold
Arkivverket

[#18033] SKIFTE ETTER JAKOB JAKOBSEN BROBAKKE


Gjest Tor Brobakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Brobakke

Kunne du hjelpe meg med opplysninger om det fant sted skifte etter Jakob Jakobsen Brobakke død 29.10.1876 i Davik - og ev. arvinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet ble sluttet 21. februar 1878, og var etter Jakob Jakobsen Brobakke og hustru Kristiane. Registreringen i boet var gjort 14. november 1876. Som arvinger nevnes Gabriel Jakobsen, 9 1/4 år, Johan, 6 1/4, Synneve, 14 1/4, Malene, 12 1/4 og Rasmine, 2 1/4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Tusen takk for at du tok deg tid. Og da får du ett par spørsmål til: Kunne andre levende barn, men som ble fostret opp hos hos andre, unntas fra skiftet, i betydningen arv? Og hva tror du er årsaken til at eldstebarnet Oline, som overtok gården sammen med sin mann, ikke omtales i skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har hentet opplysningene fra skifteutlodningen. Boet var ikke stort. Dersom de myndige barna allerede hadde fått sin andel av boet, ville ikke de bli nevnt der. Oversikten over de barna jeg nevnte er hentet fra selve utlodningslisten, men ved å se nærmere i forhandlingene ser jeg at Jacob 22 1/4, og Anne, myndig, også er nevnt. De umyndige barna hadde sine arvelodder 'hos søsteren Oline', som altså hadde overtatt bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Takk igjen - også på en søndag! Dette var interessant. Jeg får skaffe meg kopi, og se nærmere om det er flere detaljer å hente ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.