Gå til innhold
Arkivverket

[#18039] Maren Chirstine Hansdtr. født i Christiania. 77 år i 1865


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Maren Chirstine bodde i Skjeberg/Sarpsborg. I KB-innføringen for ekteskapet med Johan Larsen 16 sept 1809 bodde hun i Sarp. De fikk mellom 1810 og 1833 barna Lars, Maria, Hans Petter, Olavus og Nicoline (Hofslund). I FT 1865 finner man i samme hus som Nicoline, 'Maren Hans. deres moder 77 år fødested Christiania', dvs født ca 1788. Dette må være Maren Chirstine som jeg har vært på jakt etter i lang tid. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne fødslen til Maren ?mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette blir litt å lete den berømte nåla. For hun kunne være født f.eks. på Grønland, altså Aker ved fødsel, men Christiania ved folketellingen i 1865. Jeg tror du bør finne litt mer informasjon, f.eks. konfirmasjonen - om den fant sted i Skjeberg/Sarpsborg (du har ikke oppgitt om det stod gårdsnavn ved vielsen slik at det skulle finnes en mulighet for identifikasjon). Og finnes det faddere fra Christiania/Aker til noen av barna. Hvilket yrke hadde ektemannen Johan Larsen ?For å ta et eksempel fra Aker, Christiania Marie, uægteb. af Karen Amundsdr, besv.af Hans Osmunds paa Grønl. i Hovie-gaarden, og der giort Barsel. Dette er en dåp 08.10.1786.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Maren Chirstine's mann Johan Larsen var soldat fra Skjeberg (Sarpsborg), født i 1786.Ved giftemålet mellom Maren og Johan, og også ved dåpen til det eldste barnet står det Sarp. etter navnet til Maren. Sarp er en bydel av Sarpsborg (ved Sarpefossen/ Hafslund). Vitnene i bryllupet er Ole Nyquist og Søren WoldJeg har ikke funnet noen Maren Kirstine under konfirmasjonene i Skjeberg, men innføringen er ikke leselig for den aktuelle periode.Jeg har fadderene for de 2 eldste barna, og finner flere av Johan’s slektninger. Men her er ingen gårdsnavn og ingen Hans, Hansen eller Hansdatter.Jeg har heller ikke funnet henne i FT1801.hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, det var ikke mye å gå på. En svært rask gjennomlesning av alle døpte i Christiania og Aker 1787-1789, ga ingen døpte Maren Kirstine Hansdatter for noen av de 3 årene. (men dette var ingen finlesning).Og selv om en hadde vært funnet, så gjenstod det å knytte vedkommende til den oppgitte vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Takk for hjelp Geir! Jeg får nok ta en tur til Riksarkivet.Spørsmålet er da hvilke kirkebøker fra ca. 1790 som kan ligge bak 'Christiania' i 1865. Det gjelder vel Aker som du sier, men er det andre KB i Akershus som bør inkluderes? Og under Christiania er det vel diverse kretser med hver sin KB-innføring? Har noen oversikt over dette?hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For Aker prestegjelds vedkommende er det Aker, Akershus Slottsmenighet og Oslo & Oslo Hospitals menighet. (Dette er altså 1790). For ordens skyld, Slottmenigheten ble i 1823 slått sammen med Tukthusmenigheten til Garnisonsmenigheten, og det er dette navnet som misvisende står på MINI'ene fra 1780/90-tallet.Tilsvarende for Christianias vedkommende hvor du har Vor Frelser under Oslo domkirke,- i tillegg har du Tukthusmenigheten (som i 1801-1823 var blitt slått sammen med Oslo Hospital før den gikk inn i Garnison), finnes som Kristiania tukthus.Tror jeg har fått med de aktuelle menigheter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.