Gå til innhold
Arkivverket

[#18041] Kongefellesskapet 1319


Gjest Kai Werner Østreng
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Werner Østreng

Er det noen som vet om Aage Thott var blant de 24 svenske riddere som underskrev/skulle underskrive kongefellesskapet i 1319?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kai Werner Østreng

Smid Eriksson, en av de norske riksrådene ved valgakten av 1319, kan muligens ha bodd på Smidsgaard i gamle Oslo,Clements kirkesogn, men skal også hatt tilhørighet til Tunsbergs syssel og etterkommere i Eidsberg i Indre Østfold.Smidsgaard er nevnt både på 1300 og 1400-tallet. Samtidig kjenner vi Kyrningen fra tidlig på 1300-tallet som etter hvert ble kannikgaarden og som fungerte som et slags rådhus der bla. Guttorm Gudbrandsen var rådmann og lagmann fra ca 1357 - og kanskje helt til 1380.Av noen formuleringer i DN kan det se ut som om Smidsgaard og Kyrningen var samme gård. Dette skulle jeg gjerne ha bekreftet eller avkreftet. Tore på sporet fra Middelalderbyen, Oslo, dette må være noe for deg ?Rådmann/lagrettemann Guttorm Gudbrandsson var sannsynligvis den samme som var gift med Olov Petersdatter og hadde datteren Sigrid som døde før august 1370 og ble begravet på Ensrud, Bjørge sokn, Hadeland. Som lagrettemann fra Oslo var han også tilstede på Hamar i tilknytning til en vidisse sammen med den lokale lagrettemann.Vennlig hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Smidsgården og Kyrningen må være forskjellige gårder,s lik jeg ser det. De nevnes parallellt. Smidsgården er ihvertfall nevnt fortsatt 1459, mens Kyrningen er nevnt allerede tidlig på 1300-tallet.Lagmannen holdt til i Langmannsgården, mens byrådet (rådmenn, senere borgemester og rådmenn) holdt til i Rådmannshuset, senere Rådstuen / Rådhuset (diverse steder). Ingen av disse gårdene må blandes med Kannikegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kyrningen lå omtrent 30 m fra stuevinduet mitt, mens Smidsgården lå nedenfor Saxegården, ca 60-90 m lenger sørover fra Kyrningen (som nå er delvis bortgravd og erstattet av jernebakegrøfta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Takk, Tore Det var lynraskt svart. Da var både Smidsgård, Kannikgården og Kyrningen ulike gårder.Det var dessverre en feil i mitt innlegg: Sigrid Guttormsdatter ble visstnok begravet i Mariakirken og ikke på Ensrud, Bjørge sokn, Hadeland, men Guttorm ga jordegods derfra for hennes gravsted mm.Forøvrig: Vet du (eller andre) om Smid Erikssons stesønn, Amund Andresson var beslektet med Andres Sigurdsson Kyrning, og derved hans sønn Guttorm og datter Ingrid (som ble gift med Ottar)Her er det mye spennende å finne ut av og med så kort avstand mellom gårdene og få mennesker bosatt i Oslo er sannsynligheten for slektstilknytninger stor: 1) Hvam-ætten ble jo senere eiere av Smidsgård og Mungerd på Hvam (nevnt 1489) kan kanskje ha vært en etterkommer av Mungerd Ottarsdatter (som vel var datterdatter av Andres Sigurdsson Kyrning)?2)Smidsnavnet med etterkommere i Indre Østfold peker kanskje til Eivind Smidsen ?3)Og Trugils gir meg assosiasjoner om Torkil/Trugils i Botner-slekten og Østby/Handingmand........4) Andres Sigurdsson Kyrning kan ha vært beslektet med Halkel Kyrning (Saml. til den Danske historie, 2B, s.97) og Nicolaus Kyrning, ridder , Danmark, nevnt 1315 og 1326, kan ha vært av samme familie. Og hva med Kirsten Kyrning fra Skåne som sies å ha vært gift med Aage Thott. Det hadde vært perfekt dersom Aage Thott hadde vært en av 24 svenske ridderne som var involvert for å underskrive kongefellesskapet i 1319....:-)Vennlig hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei :)Artig å lese. Jeg holder på å finne ut av forholdene Hvam - Holter - Hornes - Drognes etc. og da dukket Hustru Mungerd på Hvam opp.DN V nr. 943LenkeHun eide Smidsgården i Oslo, (for flere titalls år siden) bevitnet i 1489 at herr Gudleiv Jonsson, kannik ved Oslo Domkirke, sønn av Jon Kjetilsson som i mer enn 30 år bodde i Smidsgården.Hustru Mungerds sønn var Gudbrand Andresson, hennes søstersønn var Jon Bjørnsson i Haralsgård, som senere fikk Smidsgård.Mungerd på Hvam var g.m. Andres Gudbrandsson på Hvam. (Bruker på Hvam fra 1400)Hennes søster tror jeg kan ha vært Live Torsteinsdatter g.m. Bjørn N.N. Hun ga i 1509 i brev fra Haraldsgård gården Bjørnstad i Stange på Hedemarken til sin sønne- sønn Amund Jonsson. (Sønn av tidligere nevnte Jon Bjørnsson): DN VI nr. 650Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.