Gå til innhold
Arkivverket

[#18046] Benkestokk i Gildeskål.?


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Jeg har forsøkt å finne aner i bygdebøker for Salten-området. I en av disse finner jeg antydning til etterkommere av Benkestokk i Meløy. Nå er jeg ikke lokalkjent i området og derfor stiller jeg følgende spørsmål: Har noen oversikt over Benkestokk i kirkebøker for Gildeskål, da min aktuelle bygdebok sogner til Gildeskål? Det er sikkert mange som synes det er gjevt å være etterkommere etter denne slekten og det kan vel være at bygdeboksforfattere ikke har tatt dette med kilder så helt nøye. Men skal man spore opp aner, så er det viktigere at det er riktige aner man finner, enn at det er navn med fordums sus over seg. På forhånd takk. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Henriksen

Jeg har skaffet meg 'Skifter i Salten' på CD fra DIS Salten. I denne finner jeg disse to referansene til Benkestokk, men desverre ingen i Gildeskål. (Vet ikke om de er av interesse, men her er de ihvertfall....)1: Skifte etter Ingeborg Gundersdatter Benkestokk, Bertneslien i Bodø.Skiftet åpnet 2/9-1766, internt skifte nr 12107. Arvinger: Daniel Gundersen, Røst i Lofoten. Bror av avdøde. Gift.Maren Gundersdatter, Bertneslien i Bodø. Søster av avdøde. Gift. Eketefelle: Clemet Ferchou.Clemet Ferchou, Bertneslien i Bodø. Svoger av avdøde. Gift. Ektefelle; Maren Gundersdatter. 2: Skifte etter Maren Marie Gundersdatter Benkestok, matrone, Lien i Bodø. Skiftet åpnet 23/9-1767. Intern skiftenr: 14163.Arvinger: Clement Ferchow, Lien i Bodø. Ektemann av avdøde. Gift. Enkemann. Ektefelle Maren Marie Gundersdatter.Catharina Maria Ferchow, Lien i Bodø, 17 år. Datter av avdøde. Verge: faren.mvh Olav Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg trur at mykje forsking står att i Nordland når det gjeld Benkestokk-ætti. Wilhelmine Brandt kjenner til dømes heller ikkje opphavet til den Magdalena Trondsdotter Benkestokk som dukker opp i Trondheim tidleg på 1700-talet der ho i ekteskap med skreddarmeister Alexander Hermanson Lind (frå Købvenhavn) mellom anna vert mor til Andreas Lind (1733-1791), han som sidan vart sokneprest til Hafslo i Sogn.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Wilhelmine Brandts 'Slægten Benkestok' og rapporten fra 'Benkestokk-seminaret' i Meløy burde vel gi 'noe å tygge på.'Den sistnevnte rapporten er utgitt av forlaget til vår venn TH Vigerust.Det er neppe å gå for langt å si at avstanden mellom Meløy og Gildeskål ikke er så stor, hverken hos Benkestokkene eller i virkeligheten.Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Inger, Du gir ingen opplysninger om hva du egentlig søker. Efter Benkestokkene finnes det et stort antall efterkommere i det distriktet du nevner uten at Bednkestokk-navnet brukes. Hva søker du egentlig? Fra Meløy har jeg kirkebøkene fra 1739 til 1924 dataregistrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Terje. Ja, dette er ikke enkelt men...Ole Mouritzen 1705 - 1752 gift med Berit Augustsdatter, hennes foreldre:August Larsen og Magdalene Andersdatter Benkestokk, Horsdal Deres barn: Mourits, Magdalene, Margrete og Anders alle født i tidsrommet 1735 - 1751. Oles far er Mourits HolgersenJeg har videre: Mourits Olsen gift med Dordei/Dorit Pedersdatter af Melø, foreldre:Benkestokk.Henger dette på greip eller? Dette er notater jeg har fra en bygdebok for Beiarn og disse personene står oppført under Nordland.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Inger, Hvis du slår opp i Slægten Benkestok av Wilhelmine Brandt - du finner den helt sikkert på Biblioteket - vil du på side 78 finne Dorethe Pedersdatter, født på Meløy i Meløy ca. 1746 og gift på Nordland i Beiarn. Dorethe er 10. generasjon i boken, hvor også hennes minst 8 barn er omtalt. I tillegg kan nevnes at Dorethe og Maurits Olsen blir trolovet 28. mai og kopuleret 2. juli 1769 i Meløy - ikke før 1764 som angitt i nevnte bok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Terje. Takk skal du ha. Da har det noe for seg å låne denne boken av Wilhelmine Brandt. Jeg synes dette med Benkestokkene er så vagt formulert i bygdeboken at jeg ble litt skeptisk. Jeg skjønner ikke hvorfor forfatteren har vært så rund i formuleringene når W.B. har god oversikt.Fra Olav H. har jeg også fått fine opplysninger. Tilsammen skal nok dette hjelpe meg videre. Tusen takk - jeg er på rett spor likevel. Vennlig hilsen Inger Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for tipset Kristian. Går ut fra at jeg finner den på biblioteket. Det kan være fint å se hva travle slektsforskere får til. Vennlig hilsen IE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kan det være at det gjenstår endel forskning også omkring en annen mulig Benkestokk-ætling? (ref. innlegg 7109). Noen som kjenner ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Terje (5): Betyr det at du kan tilskrives direkte (epost) med spørsmål ang. kirkebøkene for Meløy for den tidsperioden du nevner?Og hvordan kommer jeg evt. i direkte kontakt med deg?Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Hei,I heftet 'Helgelendinger før 1570' utgitt av Helgeland Historielag står det å lese at Jon Benkestokk den 06.09.1570 i Bergen 'skifter jordegods i med sine søsken Tord, Adelisse, Kirstin og Brynell. Jon får Meløy gård, samt jordegods i Helgeland, Salten, Vesterålen og noe i Hordaland'. Det er vel ut fra disse 'Benkestokkene' slekten stammer fra... Med vennlig hilsen, H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Inger Eide

Gir følgende utdrag fra en bygdebok mening? 'Ole Adamsen,Dokmo,sønn av Adam Olsen og datter av Paul Holgersen og Magdalene fra Horsdal (Benkestokk - slekta.)' Denne Ole Adamsen er ikke oppført med fødselsår, men han gifter seg i 1730 og kan derfor være født rundt århundreskiftet. Er denne Margrete fra Horsdal å finne i W. Brandts bok om Benkestokkene? Jeg oppfatter det som at Ole Adamsen er sønn av Adam Olsen og en datter av Magdalene og Paul H. Hva heter denne datteren? Kan noen bekrefte eller avkrefet opplysningene? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tore H Vigerust

Hun var gift med Axel Gyntersberg til Snellsund og Mel. Etterkommerne er beskrevet i mange artikler og bøker vedr Gyntersberg, f eks Danmarks adels årbog og Norsk slektshistorisk tidsskrift (se søkefunksjonen etter navn på www.genealogi.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

De hadde visst barna: Henrik, Margrethe, Sophia gm Magnus Heineson (mine forfedre), Magdalena, Anna, Inger, Sidsel,Karen og Trond.Kristine døde 21.02.1572 i barselseng på Torget (ved Torghatten), Helgeland, da hun fikk sønnen Trond. Axel Güntersberg var av pommersk aett.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har hun eksistert i det hele tatt? Tror Vossaaetter opererer med henne som datter. Jeg har sett at Sissel/Cecelie kan vaere usikker og likeledes Magdalena.Hvor har du det fra at hun *ikke* var datteren da?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei..siden bevisbyrden ligger på den som kommer med påstanden, synes jeg det hadde vært triveligere om Kjellaug dokumenterte påstanden om at Kirstin fikk 7 døtre og 2 sønner.. (innlegg 19)så langt jeg vet var det 4 sønner og 6 døtre, dette blir dokumentert i et maleri, og av W. Brandt..mvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det hadde vært fint om noen med lett tilgjengelig informasjon kunne ha satt opp etterkommere etter søsknene Jon, Tord, Adelisse, Kirstin og Brynell. Jeg er selv ikke kommet nærmere løsning på mitt problem som er Magdalene Andersdatter i Horsdal/Gildeskål. Henne var det skifte etter i 1736 og det er jo noen generasjoner etter nevnte søsken. Er heller ikke blitt klokere etter å ha lest gjennom Wilhelmine Brandts fortegnelse over Benkestokkene. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.