Gå til innhold
Arkivverket

[#18052] 'Raumadalsfolket' på nett


Gjest Glenn Murray
 Del

Recommended Posts

Gjest Glenn Murray

'Raumadalsfolket' er det eneste slektshistoriske verk fra sognene innerst i Romsdalsfjorden: Hen, Grytten og Kors. Boken ble trykket i 800 eksemplarer i 1965, og har vært lite tilgjengelig. Nå er 'katalogdelen' av boken, dvs. alle slektstavlene, tilgjengelig på web.Se: http://genealogy.murray.as

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

Noen har sendt meg epost og spurt om det er noe galt med formatet på sidene. Filene er ren tekst med et enklest mulig format. Hver person er en linje, og den linjen kan fort bli bredere enn skjermen. I mange nettlesere må du 'scrolle' sidelengs for å få med all teksten.Jeg valgte å gjøre det slik fordi formatet er veldig enkelt å importere i andre verktøy, men jeg tar gjerne mot synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Glenn Murray

Raumadalsfolket på nett har nå fått pent formatterte sider hvor du kan bla frem og tilbake.se http://genealogy.murray.asDe som ønsker å laste ned enkeltsider i 'flatt' .txt format, kan gjøre det ved å erstatte siste ledd i URLen med et tresifret sidenummer fulgt av '.txt - f.eks: 010.txt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest inger krabbestig

Jeg leter etter mine tipp-oldeforeldre som i 1865 bodde på gården Storholmen under Grytten. Jeg finner imidlertid ikke det gårdsnavet på siden til Raumadalsfolket. Min tippoldefar het Peder Pedersen (f 1821) og druknet på isfjorden i 1867, noen mnd før min oldefar (også han het Peder Pedersen) ble født. Min Tippoldemor, Elina Ingebrigtsen var født på Veøy i 1832. Min oldefar ble vist nok satt bort og flyttet senere nordover under navnet Peder Lien. Har noen opplysninger om disse blir jeg svært takknemmelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

Når du ser i kildene skal du ikke henge deg så mye opp i bruksnavnet Storholmen. Riktignok er Storholmen bruksnr. 5 på gården Unhjem den dag i dag (Hen sogn, Grytten prestegjeld), men jeg kan i farten ikke huske å ha støtt på navnet i kirkebøkene. Din tippoldefar druknet 18. januar 1867 og ble ført død som 'Leilænding Peter Petersen Melbø' alder 45. Melbø er også på Unhjem.Presten kommenterer forøvrig at båten de rodde var 'tarvelig' og at karene var 'noget berusede'.Jeg finner ingen Peder Pedersen født i 1821, men 25. oktober 1822 ble det født en Peder Pedersen Unhjem, foreldrene var plassbruker Peder Larsen Unhjem og hustru Augustine Christensdatter. Det er vel en god sjanse for at vi er på sporet.Peder og Augustine klarer jeg ikke umiddelbart å se opphav til, spesielt ikke Augustine. Først oppførte fadder til unge Peder Pedersen i 1822 var imidlertid Peder Larsen Unhjem (sic) f. 1763. Han finner du i Raumadalsfolket [url="http://www.murray.as/genealogy/Raumadalsfolket/browse.php?page=084>Lenke Peder og kona Eli Olsdatter er første brukerpar ut på Unhjem i ft1801 ( Lenke ) Raumadalsfolkets dekning av andre sogn enn Kors er fragmentarisk. Det var Kors som var det viktigste og i utgangspunktet var det slektskapsforhold til folket i Kors som avgjorde om familier i andre bygder ble med i boken.Boken har forresten fått et brukbart fritekstsøk, takket være Google -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Helge Bjerkevoll

Glenn MurrayHar nettopp vært innom din hjemmeside med Raumadalsfolket på nett. Ble virkelig imponert.Hovedgrunnen til interessen for Grytten og omegn er at jeg leter etter en mulig ane (innlegg 22225) Aaagathe Olsdtr som jeg tror kanskje er fra Grytten. Jeg fannt en kandidat i komfirmasjonslistene for 1764 Agathe Olsdtr Sæther med rett alder. Men i Raumadalsfolket kan jeg ikke finne noen gard/bruk med navn Sæther i denne periode. (Ormen-Sæther ser ut til å komme til senere). Spørsmålet er da om det i bygdene innerst i Romsdalsfjorden var en gard/plass med navn Sæther 1750+. Og om det finnes skriftlige kilder som kan bekrefte/avkrefte mitt søk.med vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Siden det ligger en egen hjemmeside om Raumafolk, kunne det vert interessant å vite om noen kjenner til Ingebrigt Ingebrigtsen fra Ytre Skorgen, som flytter til garden Dommedal på Sotra. Han flytter fra Dommedal senere, uten at eg har funne ut kor han ble av. Kona hans kommer fra Sotra, nærmere bestemt garden Spilde. Antar at det er rette mann eg har funne i folketelling 1865, sjøl om alder avviker litt iht. 1900-tellingen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01245&variabel=0&postnr=415&fulle=true&spraak=n>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.