Gå til innhold
Arkivverket

[#18063] Julie Lovise, hvor er hun?


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Et tapt ledd? Eller kan noen hjelpe? Julie Lovise Andersdtr.Tjeneste på Leinplass i Sparbu, får sønnen Albert Julius, født 12.11.1894,. Barnet vokser opp hos besteforeldre, (farens foreldre) på Leinplass 1900. Jeg har lett i folketelling etter alle som heter det samme, ingen vet hvor hun kommer fra, ikke hvor hun dro etter sønnen var født, ikke hvor gammel hun var. Kan DU hjelpe? Oppl. som jeg har fått er det som etterkommere vet.Mvh. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg antok de visste det,men det hjelper med lenker til det som er kjent!Hvor er faren i 1900? Det kan jo også få tankene på gli. Han var ikke hos foreldrene i FT 1865 så han er kanskje yngre? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Faren var sjømann og blir senere gift, han vet de alt om. Julie Lovise får sønnen 1894 og forsvinner, er hun død, ingen kan fortelle Alberts etterkommere noe.Derfor håper jeg på hjelp, slik jeg kan tette hullet på slektstavlen deres. Mvh. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

I dag ble det bare tull med lenkene. Her er den til FT 1865 LenkeJeg synes fortsatt at farens navn bør oppgis og også lenke til FT 1900 dersom han står der. Det kan være nødvendig informasjon for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Laila.Slekten har gjort det før jeg kom inn i bilde, så de oppl. som jeg har lagt ut ovenfor er det de har. Farens navn er Anton Leinpl. det viser jo når en finner gutten hos sine besteforeldre. Den siste lenken 1865 du Tor la ut skjønner jeg ikke meningen med, ingen av de navnene sier meg noe. Julie Lovise Andersdtr. skal ha vært i tjeneste og fikk denne sønnen, som guttens fars foreldre tok til seg, så han er hos sin farfar og farmor.Jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe saken for å finne hans mor. Som regel er det faren en leter etter når det er 'uekte' født.Mvh. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er veldig rart om det ikke står mere om foreldrene ved dåpen i kirkeboka.Var jeg deg ville jeg først fått sjekket dette om igjen for å være helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnes   Solli

Julie Lovise Andreasdtr er født på Leinsplass 1877 Foreldre Andreas Johansen og Nikoline Margrete Ottersdtr Julie Lovise ble gift med Hans Kristian Mortensen Elden f 1856 på Namdalseid Dei forpaktet Tuv Prestegård i Sparbu kring århundreskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg takker for hjelpen. Fikk telefon sendt i går kveld fra slekta til Albert de hadde dessverre i alle år hatt nedskrevet Andersdtr. så da jeg tok dette opp har de gått til kilden og funnet feilen.Tusen takk. Mvh. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis opplysningene til Agnes (10) er korrekte, må vel dette være Julie: LenkeHvis Julie var født i 1877, kan hun ikke ha vært mer enn vel 14 år gammel da Albert Julius ble født! Da var det kanskje ikke så rart at besteforeldrene tok ansvaret for gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Til Sol (8): Lenken i (6) var en forsøk på å finne Anton i FT 1865. Etter litt leting prøvde jeg foreldrene og når du ser på navnet hans, konens navn, alder og fødested vil du se at det er godt innenfor feilgrensene for at en feil konklusjon kan trekkes når 'fasit' er FT 1900.Men ettersom alt dette var kjent så kunne jo lenkene vært lagt ut med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Unnskyld, men var problemet Andreasd. kontra Andersd.???Moralen er vel.. sjekk alltid kildene sjøl, ikke stol på det du har fått i henda fra være seg familie eller snille folk :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerr Johannessen

Beklager mye, forskjellen på navnet var årsaken, og attpå så heter faren Ivar Andreas fikk jeg vite. Jeg regnet selvfølgelig med at alle kilder som var tilgjengelige var undersøkt av de som gav fra seg papirene, men en feilskrift av hennes fars navn var det som skulle til for å lage problemer. Tor, hvis den du har lagt i lenken 1865 skal være Anton Arnolds sin far må han ha vært gift 2 ganger,jeg har Ane Marie Erichsdtr. Odlaug, født 18,03.1833 i Trondheim, og hennes far Erik kommer fra Ringebu, og den kirkeboken holder jeg på med for tiden, ikke lett lesbar nei.Er dette også feil, please si fra. Julie Lovise og Hans Kristian fant jeg Brønø sogn gårdsnavn Touteren, hvor er det, 1900. Mvh. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerr Johannessen

Beklager mye, forskjellen på navnet var årsaken, og attpå så heter faren Ivar Andreas fikk jeg vite. Jeg regnet selvfølgelig med at alle kilder som var tilgjengelige var undersøkt av de som gav fra seg papirene, men en feilskrift av hennes fars navn var det som skulle til for å lage problemer. Tor, hvis den du har lagt i lenken 1865 skal være Anton Arnolds sin far må han ha vært gift 2 ganger,jeg har Ane Marie Erichsdtr. Odlaug, født 18,03.1833 i Trondheim, og hennes far Erik kommer fra Ringebu, og den kirkeboken holder jeg på med for tiden, ikke lett lesbar nei.Er dette også feil, please si fra. Julie Lovise og Hans Kristian fant jeg Brønø sogn gårdsnavn Touteren, hvor er det, 1900. Mvh. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Nei, jeg skal ikke påstå at Antons foreldre er de i Brønø som ligger i Nordland. Poenget var egentlig at det ville vært gode kandidater inntil annen informasjon avkreftet det f.eks. morens etternavn som mangler i FT 1900. Det du bruker som utgangspunkt er vel kanskje kjent fra dåpen.Så nok en gang; oppgi lenker til mest mulig informasjon. Det kan være det som du tar som en selvfølge og uvesentlig for spørsmålet som er det som gir gjenkjennelse for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Knut. Du bør vel sjekke den alderen igjen. Hun var vel rundt regnet 17 år.Ved dåpen til Albert J. i Mære sto foreldrenes navn, fødselsår og bopel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit: Dette var flaut. Jeg kunne jo sagt at det var en skrivfeil, men det var nok hoderegningen som klikket. Jeg lover å bruke kalkulator neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Tusen takk for interessen dere har vist for dette som var et problem for de som det gjelder. Nå vet ikke jeg hvor dypt ned i kirkebøker de har vært i sin leting, jeg fikk tilsendt en hel del papirer om slekten, men Julie Lovise visste ingen noe mer om. Hverken alder, hvor hun kom fra, det ble bare sagt hun fikke denne sønnen og forsvant i løse luften rett og slett, og ingen snakket om noe.Jeg synes det var leit at de ikke visste noe om sin oldemor da jeg skulle renskrive, og spurte om jeg skulle prøve på debattforumet om noen kunne hjelpe å spore henne opp. Det var foranledningen til mitt spørsmål. Nå er hun jo funnet takket være god innsats av dere. Her jeg er, hadde jeg ingen mulighet til noe i Trøndelag, og da var det lettvint å spør, slik en muligens fikk et spor å begynne letingen etter henne. Til Tor Andersen vil jeg si, at du har nok rett angående Brønø, det er jo feilskrift igjen, det skal stå (Ane) Marie Ohlaug (Erichsdtr.Jeg tok en utskrift og fant papirene fra Trøndelag, og 2 av døtrene til Johan og Marie, er de samme som på Leinplass i Sparbo, skriveren har nok trodd på feil navn, Ohlaug, Olausdtr. Jeg har funnet Julie Lovise med mann og datter på Inderøy, på gården Hamsaas i 1900. Tusen takk for hjelp, det kan ikke sies for mange ganger. Hilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.