Gå til innhold
Arkivverket

[#18065] Gjertine Sofie Berglund född 1884-02-18 i Moskenes, Norge.


Gjest Bitte Ahlström
 Del

Recommended Posts

Gjest Bitte Ahlström

Söker föräldrar och tidigare anor, syskon till Gjertine Sofie Berglund född 1884-02-18 i Moskenes, Norge. Hon gifte sig i Sverige med Karl Persson född 1862 i Stora Kil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det blir nok en stor jobb å sortere ut barn og arner her, men du skal iallfall få dåpen:Moskenes krk.bok: Hardine Gjertine Sofie f.18/2 dpt. 5/2 1884, stadfest. av hjemmedåp 22/6. Hj.dpt. av faderen. Foreldre: husm. og enkemann Johan Hansen Vindstad f. 1832 og gift kone Olufa Torgine Siversdt. f. 1842. Faddere: husm. Knud Andersen og kone Dorthe(a) Bun..fjord??, husm. Peter August Petersen og kone Johanne Olaisdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det blir nok litt stor jobb å sortere ut barn og aner her, men du skal iallfall få dåpen:Moskenes krk.bok: Hardine Gjertine Sofie f.18/2 dpt. 5/2 1884, stadfest. av hjemmedåp 22/6. Hj.dpt. av faderen. Foreldre: husm. og enkemann Johan Hansen Vindstad f. 1832 og gift kone Olufa Torgine Siversdt. f. 1842. Faddere: husm. Knud Andersen og kone Dorthe(a) Bun..fjord??, husm. Peter August Petersen og kone Johanne Olaisdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bitte Ahlström

Tack för informationen. Undrar bara var hon fått efternamnet Berglund ifrån. Kan hon ha varit gift en gång tidigare. Hette hennes far Vindstad i efternamn? Var och hur kan jag leta efter hennes anor när jag bor i Sverige? Finns det något register på nätet? MVH Bitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Enkemann Johannes Hansen (far: Hans Hansen) fra Værøy ble gift 30.06.1863 med pige Henrikka Maria Pedersdtr. fra Qvæfjord. Oppgitt alder på Johannes var 46 år og for Henrikka 36 år.Henrikka hadde ett barn før ekteskapet, Petter Thomas f.17.09.1856 (far: ungkarl Elling Torrisen).Henrikka/Johannes fikk så barna Johan Albin (f.10.09.1864), Alette (f.16.04.1866) og Nils Julius (f.02.08.1867).Henrikka døde sannsynligvis i perioden 1867 til 1878.18.02.1884 blir Hardine Gjertine Sofie født med pige Olufa Jørgine Sivertsdtr. (f.1842) som mor og em. Johannes Hansen som far (f.1832).11.06.1888 blir Viktoria Josefa født. Johannes er nå oppgitt å være født 1833 og Oluffa 1845.12.05.1889 vier Johannes og Oluffa Tobine Marie seg. Her er det oppgitt at hun er født i Vågan.Det som jeg har skrevet her er hentet fra Digitalarkivet og må kontrolleres med kirkebøkene - årstallene spriker (feks årstall vedr. Johannes fødsel, kanskje er det 2 Johannes som bosatte seg i Moskenes - likeså navnene (feks Olufa Jørgine / Oluffa Tobine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvor mye man skal stole på kirkebøkene her vet jeg ikke. Da Johannes ble gift med Henrikka var det hans 2. ekteskap, men da han gifter seg med Oluffa er det fremdeles hans 2.ekteskap. Det er også Oluffas 2. Kanskje presten nå plutselig bare teller ekteskap inngått i Flakstad.Du finner kirkebøkene under overskriften 'Type' øverst til venstre på siden her (blått felt). Du skal til Flakstad i Nordland.De finnes også under 'Dåverande område', egentlig et bedre sted, om det bare kunne virke som det skulle. Kanskje det går bedre for deg. Eller Dagens område, men da bare de nyere kirkebøkene, vet ikke om den fungerer skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Det ser ut som at det er to Johan(es) Hansen fra Værø (Værøy) bosatt i Flakstad i denne perioden. Den Johannes som er ”riktig” er som følger:04.01.1852 blir ungkarl Johan Hansen (født Værø, bosatt Tind, 21 år, far: Hans Amundsen) gift med pige Jannechen Marie Christine Jansdtr. (født Bergen, 32 år, far: Jan Jansen). De får følgende barn:Jensine Berntine (f. 03.12.1851, bosted Tind), Hansine Gurine (f. 27.03.1854, bosted Dybfjord), Rasmus Ernst (f. 22.01.1858, bosted Bunæsfjord), Lorentine Helene (f. 22.01.1858, bosted Bunæsfjord), Johanna Marie Christine (f. 08.10.1864, bosted Vindstad).Jensine Bertine blir konfirmert 1868, Hansine Gurine i 1870 og Rasmus Ernst i 1875. Muligens er Lorentine Helene død før 1875 da hun er tvilling med Rasmus - finner henne ikke i KB. Johanna er sannsynligvis konfirmert i Moskenes kirke (jeg har ikke kirkebok for Moskenes etter 1878).Litt geografi: Stedene Vindstad og Bunæsfjord er lokalisert ved siden av hverandre innerst i den fantastiske Reinefjorden i Moskenes kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bitte Ahlström

Tack igen alla som letat. Har jag förstått det rätt så blir mina anor på det här viset: Anfäder: Hardine Gjertine Sofie Berglund. Född 1884-02-18 Moskenes, Norge. Döpt 1884-06-22 Moskenes, Norge 1). Far: I:1 Johan Hansen. Mor: I:2 Olufa Torgine (Jörgine) Sivertsdottir. Barn med Karl Persson: Nils Karl Persson. Född 1920-06-03 Forshaga, Värmland. Död 1965-02-04 Hällby, Torshälla landsförsamling. Generation I I:1 f Johan Hansen. Änkeman och husman bosatt i Vindstad. Född 1832 Vaerö, (Lofoten Norge) 1). Gift med Jannechen Marie Christine Jansdottir 1852-01-04 Tind Norge 2). Far: II:1 Hans Amundsen. Barn med Jannechen Marie Christine Jansdottir: Jensine Bertine Johansdotter. Född 1851-12-03 Tind Norge. Hansine Gurine Johansdotter. Född 1854-03-25 Tind Norge. Rasmus Ernst Johansen. Född 1858-01-22 Tind Norge. Lorentine Helene Johansdotter. Född 1858-01-22 Tind Norge. Död 1875. Johanna Marie Christine Johansdotter. Född 1864 Vindstad, Norge. Barn med Olufa Torgine (Jörgine) Sivertsdottir: Hardine Gjertine Sofie Berglund. Född 1884-02-18 Moskenes, Norge. I:2 m Olufa Torgine (Jörgine) Sivertsdottir. Född 1842 3). Generation II II:1 ff Hans Amundsen. Barn: I:1 Johan Hansen. Född 1832 Vaerö, (Lofoten Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Slik ville jeg summert opp:Enkemann Johan Hansen og enke Olufa Torgine Sivertsdtr. gift 12.05.1889 fikk følgende barn sammen:Hardine Gjertine Sofie (f.18.12.1884), VindstadViktoria Josefa (f.11.06.1888), VindstadBegge foreldrene gift tidligere og fikk barn i respektive ekteskap (som blir halvsøsken til Hardine og Viktoria):Ungkarl Johan Hansen, f.1831 Værøy, bosatt Tind, gift 04.01.1852 med pige Jannechen Marie Christine Jansdtr., f.1820 Bergen. De fikk følgende barn:Jensine Berntine (f. 03.12.1851), TindHansine Gurine (f. 27.03.1854), DybfjordRasmus Ernst (f. 22.01.1858), BunæsfjordLorentine Helene (f. 22.01.1858),BunæsfjordJohanna Marie Christine (f. 08.10.1864), VindstadHans ? gift ? med Oluffa T.M. Sivertsdtr., f.1843 Vågan (Vogen?). De fikk følgende barn:Sara B.(f.1863), VardøTidligere generasjon (som bør kontrolleres med kirkebøkene):Far til Johan Hansen Værøy er Hans Amundsen. Mor til Johan Hansen ukjent.Far til Oluffa T.M.Sivertsdtr. er Sivert N. Olsen, f.1814, Ronæs. Mor til Oluffa er Bergithe M. Mikkelsdtr., f.1818 Boxnes (Buxnes?)Far til Jannechen Marie Christine Jansdtr. f. Bergen er Jan Jansen. Mor til Jannechen er ukjent.Far og mor til Hans ? Vardø er ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bitte Ahlström

Har på familysearch.org fått tag i en Hans Amundsen som var gift med Lorense Thomasdatter. De hade en son som hette Johannes Hansen och var född 12 juni 1831 på Vaerö. Döpt 31 juli 1831.Kan det vara Johans mor och far? Kan Oluffas förste man ha hetat Ole S. Blix född Hemnaes 1830? Vänligen Bitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Det er meget mulig at du har funnet riktige foreldre til Johan(nes) Hansen, Værøy. Jeg ville ha sjekket kirkeboken +/- noen år rundt 1831/1832 for å utelukke andre alternativer.Når det gjelder denne Ole S. Blix tror jeg du er feil da Oluffa's barn Sara heter 'Hansdtr.' dvs faren heter Hans.Hvorfor tror du at Ole S. Blix kan stå være første ektemannen? Hva står 'S' for, Svendsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Foreldrene til Birgitte Maria Michelsdtr. (mor til Oluffa) er Michel Gertsen og Margrete Pedersdtr., bosatt som bondefolk (ref. presten) på gården Sund. Birgitte Maria ble født 26.09.1820 og døpt 22.10.1820 i Buxnes kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg er enig med deg i at Ole S. Blix kan være ektemannen. Men hvorfor er da Oluffa oppført som ugift ved FT1875? Jeg tror en gjennomgang av Vardø kirkebok i denne perioden kunne vært meget interessant.Jeg har også en hypotese om at Ole S. Blix muligens var sønnesønn av Ole Svendsen Blix fra Gildeskål i Nordland. Denne forfader Ole døde i 1748. Kanskje noen kjenner Ole S. Blix via egen forskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bitte Ahlström

Hej igen. Birgithe eller Bergithe Mikkelsdatter från Buxnes. Föddes när? 1818 eller 1820? När Hardine Gjertine föddes står hennes mor som gift kone men flickan är född uekte, så hon var väl inte gift med Johan (Johannes) då? Kanske hon var änka och jobbade som piga 1875 hos köpman Brodtkorb på Vardoe. 1900 bor de i alla fall tillsammans och hon heter då Hansen i efternamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Spm. 1, ref. (16) – jeg kontrollerte alle døpte fra ca.1818. Spm. 2, ref. (12) – se datoeneMulige foreldre til Oluffa (ref. (12)) er Sivert N. Olsen , f.1814, Ronæs, og Birgitte Maria Michelsdtr. f.1820. Dette er ikke bevist, men det finnes klokkerbøker for Vågan som dekker disse årene. Terje Pettersen (mulig samme TP som innlegg 13?) har en hjemmeside for Vågan, men for 1845 finner jeg bare fødte ”drengebarn”, ingen pigebarn?? Hvilke opplysninger har vi: En jente fra Sund, Buksnes, møter en gutt fra Ronæs (ved Steinkjer?) i Vågan og de får datteren Oluffa ca. 1843-1845. Hvor vokser Oluffa opp? I Vågan? En gjennomgang av kirkebøkene i perioden 1843-1863 kan gi oss svaret.Oluffa møter vi så igjen som voksen i Vardø. Da har hun fått en datter, Sara f.1863, med en Hans ?. Tilsynelatende er hun også gift med Ole S. Blix i 1865. Senere, i 1884, er Oluffa tilbake i Lofoten, Moskenes.Sekundære opplysninger: Foreldrene til Birgitte Maria Michelsdtr. Sund er Michel Gertsen og Margrete Pedersdtr.Michel Gerdtsen Storeide ble født 13.09.1783 av foreldre Gerdt Gerdtsen og Berithe Maria Christophersdtr.Ref. Buxnes kirkebok: Den 9. Juli 1782 trolovet ungkarl Gerdt Gerdtsen Ytter Song (?) med pige Berithe Maria Christophersdtr. Storeide, forlovere Johanis Eidisen og Iver Hemingsen. Ægdeviet i Buxnes kirke den 18. September 1782.Ved FT1801 finnes en Margrete Pedersdtr,, logerende, 21 år, ugift, bondetøs ligger for nærværende tid på barsleseng, på gården Buenæs og Uhre i Hol sokn.Finner ikke Margrete som døpt i Buxnes i perioden 1773-1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trond Kristensen

Oluffa Thorbina Maria ble født 11.08.1844 og døpt 29.09.1844 i Vågan som ægte barn (dvs. foreldrene gift). Foreldrene Inderst Sivert Nikolai Olsen og Bergitha Maria Mikalsdtr. af Fremnessvigen.Familien får ytterligere ett barn i Vågan: Johanna Petrika, født 05.12.1849, døpt 02.06.1850.Neste spor etter familien finnes i Vardø der Oluffa blir konfirmert i 1860: Olufa Torbine Marie, 17 år, fødested Vaagen, av foreldre Sivert Nikolai Nilsen og hustru Birgeth Marie Mikkelsdtr. Det er nevnt at Oluffa var vaksinert; ”Attest fra Davle af 24.08.1854” (dette er ikke i Vågan, der ble vaksinasjon utført av J.Kildahl).Oluffa får så datteren (uekte) Sara Bergitte født 23.03.1864 og døpt 02.07.1864. Faren var enkemann og fisker Hans Kristian Normann.Den 28.12.1865 blir så ungkarl fisker Ole Sivertsen Blix viet med pige Olufa Torbine Marie Sivertsdtr. Her er skriften i KB svært utydelig, men det kan se ut som om at Ole er svensk, det står nemlig som fødested Stinsele/Shinsele/Skinsele i Sveri – alder 34 11/12 år, far til Ole er Sivert Olfsen (el.Olssen). Om Olufa står det at hun er født Vaagen og er 22 1/6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bitte Ahlström

Hej igen. Trond tack för dina uppgifter. Var har du hittat dem. Har tidigare uppgifter på att Oluffa var född 1843. Faren till Ole S Blix må väl icke vara Sivert Olfsen. Oluffas far hette ju Sivert Nicolai Olsen. vänligen Bitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hei Bitte.Informasjonen har jeg fra KB i Vardø (microfich -som jeg har til og med år 1878).Det er faktisk riktig det som jeg skriver: fedrene til Oluffa og Ole heter begge Sivert Olsen (Ole's far Ole Olfsen - mener jeg, men det kan være vanskelig å se forskjell på gotisk f og s - alternativt Olssen). Jeg mener at det står Stinsele Sveri(ge) som fødested for Ole Siversten Blix.Jeg har forsøkt å se etter barnefødsler etter ekteparet, begravede og ind.-/udflyttere uten å ha funnet noen nye opplysninger i perioden 1865 til 1778.Finner du ut hvor Stinsele er i Sverige, event. hvor Ole S. Blix er født, så gi gjerne en melding her på nettet.Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.