Gå til innhold
Arkivverket

[#18074] Norsk familiejournal - eksisterer det en oversikt over gamle utgaver?


Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei!Jeg lurer på om noen vet noe om 'Norsk Familiejournal'. Hva det var, og om det finnes et arkiv noe sted?Jeg har søkt på nettet. Men fant ikke noe ut der. Jeg skal spørre på bibliotek.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei! 'Norsk Familiejournal' var et ukeblad. Jeg antar at det var det som ble til Allers, som vel også het Familiejournal i begynnelsen. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg vil tru dei har dei på Nasjonalbiblioteket (NB) i Oslo. Der har vore pliktavlevering av alt som er trykt i mange tiår, både frå utgjevar og prenteverk, så du finn det nok der. NB har eiga heimeside med høve til søk i ymse basar. Den finn du under 'Nyttige lenker'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Norsk Familie-Journal' med undertittelen 'Illustreret ugeblad for alle hjem' kom ut i Kristiania i perioden 1897-1911. Det var ikke dette, men konkurrenten 'Illustreret Familie-Journal' som ble til Allers. Iflg. BIBSYS har Nasjonalbiblioteket i Oslo i alle fall mikrofilm av 1. årgang. De som vil studere flere årganger, må trolig til Trondheim der Universitetsbiblioteket har årgangene 1897-1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må visst komme med en liten tilføyelse. Som det framgår av historikken som Allergruppen selv har lagt ut på nettet: Lenke , så var det krig på kniven mellom det dansk-norske Allers og det helnorske 'Norsk Familie-Jorunal' omkring forrige århundreskiftet. Krigen endte med at Allers kjøpte opp det norske bladet, trolig i 1912. Det kan vel derfor tenkes at deler av familiejournalens innhold ble overført til Allers. Til slutt må jeg korriger min første setning i forrige innlegg. 'Norsk Familie-Journal' kom ut i perioden 1897-1912 (ikke 1897-1911).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.