Gå til innhold
Arkivverket

[#18075] Kristine Pedersdtr. fra Sogn


Gjest Ole Heggelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Heggelund

Ved folketellingen i 1900 finner vi bl.a. på gården Walaker i Solvorn Claus Johannesen (gårdbruker og murer) og hustru Kristine Pedersdtr. med 5 barn. Senere får familien 3 barn til. De fleste etterkommerne flytter til Bergen og omegn. Claus er født i 1863 og dør i 1923, mens Kristine er født i 1867 og dør i 1843. Jeg er interessert i forfedrene til Kristine og evt. flere opplysninger rundt familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Fødested til Kristine er i 1900 tellingen oppgitt til Hafslo. Iølge FS blir en Kristine Pedersen født 30.10 og døpt 17.11.1867 i Hafslo. Foreldre er Peder Knudsen og Ingeborg Arnesdatter. Dette kan muligens være den riktige Kristine - dersom du ser på 1900 tellingen bor det en Peder Knudsen (født 1834) også på Walaker. Yngste barn er født i 1892 - Kristine måtte da være en svært ung mor dersom fødselsåret er riktig. Hilsen (sambygding) Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er rette foreldre Odd Brede har funnet.Peder og Ingeborg får barn i 1859 på Kvamshaug , 1861 , 1863 på Solvorn , 1865 og 1867 på Sjøthun , samt 1869 og 1873 på Bjørnethun. Her har du ekteskapet mellom Peder og Ingeborg. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=HAFSVI&variabel=0&postnr=2390&fulle=true&spraak=n>Lenke Og her finner du dem i 1865 på gården Grov i Hafslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Heggelund

Foreldre til Claus er Johannes Johannesen og Mari Olsdtr. Ved folketellingen i 1865 finner vi dem på gården Mo(haugene)? Det er oppgitt at Mari er 43 år, dvs. født i 1822. Ved giftermål i 1852 står det at hun er 26 år, dvs. født i 1826 og ved hennes død i 1882 står det at hun er født i 1827. Den Mari jeg mener dette er må være hun som er født den 1.10.1821 og hvis far er Ole Thorsen Moe - eller tar jeg feil? Det er rart at årstallene varierer så mye.Jeg mener at Johannes må være han som er født den 18.10.1822 på gården Raaum, ved sin død den 28.12.1887 er han kårmann på Valaker (Smedehaugen).Kan noen hjelpe meg å bekrefte at jeg har rette foreldre til Claus Johannesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Her finner du fødselsdato og dåpsdato for Mari Olsdatter LenkeClaus er født 29.6.1863 og døpt 19.7. s.å. Ved giftermålet til Johannes (Johannes Johnsen Qvam 28 år) og Mari (Mari Olsd Mo 26 år) 2.4.1852 er brudgommens far oppgitt til Johannes Johannesen Moene og brudens far til Ole Thoresen Moe. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Heggelund

Takk igjen, Odd. Ser ut som vi er enige. Da stoler jeg på dataene fra dåpen og ser bort fra oppgitt alder ved vielse, folketelling og død for Mari. Er vel skrive- eller tolkningsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ole Heggelund

Foreldre til Peder Knudsen er etter hva jeg kan se Knud Jensen Vaarstølen født i Hafslo den 10.11.1809 (død 11.10.1862) og Sønneva Thorstensdtr. Qvam født 31.10.1813. De gifter seg den 26.06.1834. Det ser ut som de i alt får 11 barn. Jeg har problemer med å finne ut når Sønneva dør. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Heller ikke hos meg. Dersom du sammenligner lenkene i (4) og (5) så har (4) en brukerreferense dvs at det er resultatet av et søk. Det er kun enkeltpersoner som kan 'lenkes' og da inneholder de postnr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Heggelund

Jeg forsøker igjen med Sønneva Thorstensdtr. - og når hun døde. Klarer ikke å finne henne. Så til neste spørsmål: Den 27.06.1820 vies ungkarl Johannes Johansen Uhren og pige Kari Nielsdtr Stein. Jeg er interessert i fødselsdato for disse to (flere med samme navn), og også deres foreldre er interessante. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dette neste spørsmålet har vel ikke noe med dette temaet å gjøre? Eller har jeg oversett noe?Start heller et nytt tema med ny overskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Heggelund

De to siste er besteforeldre til Claus Johannesen (som blir gift med Kristine Pedersdtr). Synes derfor det var litt unødvendig å starte et nytt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det er jo ditt valg, men dersom du vil fange nye lesere så kan jo navnene deres, sted og dato gjøre det. De fleste som ikke kjenner Kristine P er ferdig med dette temaet.Så kan du heller legge en henvisning/ lenke til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Lars E. Øyane

Synneva Torstensdotter, døypt i Hafslo 31.1.1813, utvandra til Amerika som enkje i 1872, men dødsfallet hennar der borte har eg enno ikkje funne! Ho skreiv seg truleg Hillestad i Amerika. Om du eller andre finn dødsfallet hennar, er ogso eg SVÆRT interessert!Med venleg helsing,Lars E. Øyane, bygdebokskrivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Heggelund

Takk til deg Lars og fortsatt en riktig god jul. Jeg klarte også for noen dager siden å finne henne ombord på 'Peter Jebsen' med utreise fra Bergen den 2. mai i 1872 sammen med to av barna sine (Christi og Peder, som riktignok er innført som Peter E. Kvamshagen i listene). Det falt meg ikke inn i starten at hun hadde utvandret, men jeg burde selvfølgelig ha tenkt i de baner. Jeg skal gi deg beskjed hvis jeg finner noe mer om når hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Det er nok ikkje godt å finna att Synneva i Amerika; ikkje nok med at ættenamnet kan variera, men ogso førenamnet. Synneva vart ofte endra til Susan eller Susie, om dei då ikkje skreiv Sena eller Sina (som ofte vart feiltolka som Lena eller Lina...!)Eg har funne att alle borni hennar som utvandra til Amerika, med unntak av den yngste, Peder Knutson (Hillestad), fødd 1854. Synneva budde ikkje i lag med nokon av dei eldre borni i 1880, so dersom me finn Peder i 1880, er det von om at kanskje ogso mori vil dukka opp...!? Dei andre borni var spreidde over heile midtvesten!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Johannes Johannesson Quam, husmann i Moane under Kvam nedre i Hafslo, vart døypt 18.1.1793 og døydde 5.12.1847. Kona Kari Nilsdotter vart døypt 23.6.1793, men dødsfallet hennar er ikkje innført i kyrkjebøkene for Hafslo. Diverre vantar ein del dødsfall i perioden frå kring 1833 og fram til kring 1856; kan henda vantar so mange som 50-80 dødsfall; og når dødsfallslistene til lensmannen ogso er borte, har me lita von om å finna desse dødsdatoane!Men kanskje du vil ''bryna'' deg på ein annan nøtt:Johannes og Kari fekk sju born i lag, mellom anna denne sonen:* Anders Johannesson (Andrew Johnson?), fødd 1.2.1831. Anders utvandra til Amerika i 1857 og er sporlaust borte!Søsteri Kari og mannen Erik Trondson utvandra i 1866 til Columbia Co., WI og flytte sidan til Mower Co., MN, men ingen av stadene har eg sett noko til Anders! Forslag?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Heggelund

Takk igjen, for opplysningene om Johannes og Kari. Da var det riktig 'spor' jeg var inne på. At jeg ikke kunne finne dødsfallet til Kari Nilsdotter har vel da også sin logiske forklaring. Jeg ser at foreldrene til Kari døde svært unge sammen med et guttebarn på 12 uker i 1794 (innførsel nr. 1339-1341 i 'Døde i Hafslo'). Står det noe mer i kirkeboken om dette - ulykke/ras e.l.? Skal forsøke meg litt på spørsmålet ditt, men du ga meg en skikkelig 'utfordring'. Vennlig hilsen Ole Heggelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Ole, om du tek ein titt på tema #18959 om Kari Johannesdotter Moe, ville eg setja pris på det! Kari var søster til Claus Johannesson Walaker! Kanskje du veit noko om lagnaden til Kari?Kanskje du har høve til å sjekka ut nokre av folketeljingane i Oslo byarkiv for både Kari og andre utflyttarar frå Hafslo?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.