Gå til innhold
Arkivverket

[#18091] Bruk av navn


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

I Enebakk ble Helge og Thore brukt som pikenavn. Torer var guttenavnet, men patronymikonet ble Thoresen/datter. Jeg har også sett Torersen, men det er sjeldnere.Er det tilsvarende andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Min tippoldemor fra Augleite Uppstad Valle i Setesdalen hette Tore. Hun ble betimelig gift så noe eventuelt matronymikon er der ikke,og det er jo skjelden at'moderen ei kan oppgi noen barnefar'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Kankje en regional sak; Min oldemor fra Trøgstad het Thore/Tore jfr folketellinger og kirkebøker, men hun ble tiltalt, og skrev selv, Thora -i alle fall på sine eldre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hans Pedersen Libak kom fra Hole til Christiania. Han brukte navnet Libak etter eieren av den garden hvor hans mor hadde tjeneste, og han hadde vokst opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Helge eller Helje var tidligere et relativt vanlig navn. Jeg finner 21 kvinner med det navnet i min database, de fleste fra Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Ved søk i SSBs navnestatistikk (www.ssb.no) viser det seg at også i dag er den en del kvinner som heter Tore - 17 stykker, for å være nøyaktig. Og det er mange andre navn som både kan være mannsnavn og kvinnenavn - Inge, Engel og Iben er tre jeg kommer på i farten. Om dette er navn som er knyttet til spesielle regioner i Norge vet jeg ikke, annet enn at Engel i hvert fall tidligere var et vanlig mannsnavn i Os i Hordaland.Ta en titt på SSbs sider - der er en del interessant for slektsinteresserte også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Skuespillerinnen Tore Segelke (håper etternavnet er riktig skrevet) er kanskje den mest kjente kvinnelige Tore.Ambiør er også et navn som jeg ville trodd var jente, men han var altså søn av Jens. Navnet er ukjent for meg.Engel er guttenavn i Enebakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Finske uttaleregler skiller uten videre norske Kari (uttalt Ka'ari) fra det finske mannsnavnet Kari (uttalt som krydderet, Karri.) På finsk uttales konsekvent enkle bokstaver (her a) som kort, doble som lang lyd. Ei norsk Kari ville derfor få navnet sitt stavet Kaari i Finland. Ei trønderjente ved navn Kari giftet seg forresten for noen år tilbake med en finsk skihopper som het Kari!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En kuriositet er denne Annichen Breck, bergknekt på Røros i 1701 LenkeJeg fant nå nettopp en Anneken Colbrender (mann!) som døde på Røros i 1756 52 år.Har noen sett noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har sett flere ganger at navnet Helge har blitt brukt som kvinnenavn i Hallingdalen, og da mener jeg Gol, Ål og Flå i hovedsak. Jeg skal helt ned på 1400-tallet for å finne en kvinne med navnet Helge(også skrevet som Helga). Jeg har studert bygdebøker for Gol, Ål og Flå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Helge er også brukt som kvinnenavn her på Nordvestlandet.Min oldemor født i 1855 var døpt Helge. Men lenger tilbake i slekten finner jeg Hellie (Helje) som mannsnavn.Hilsen Helge (mann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Når det gjelder navna Helge (m) og Helge (k), kan en skille dem fra hverandre på uttalen. I Sigdal ble iallfall mannsnavnet uttalt Hælje og kvinnenavnet Hælge, i begge tilfeller med tjukk l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ja, og jeg har en mistanke om at norske dialektuttaler i kollisjon med prestenes danske skriftnorm er noe av grunnen til forvirringen her. Ikke desto mindre er mange navn, som Tore, tilsynelatende ekte tvekjønnede. Utenlandske navn kan godt være beslektet, men likheten kan også være tilfeldig, de er derfor ikke like interessante i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Bruken av Thore og Torer er gjennomført over et ganske langt tidsrom. Jeg synes den er litt morsom.Det ble også brukt Villum som vekslet med Vilhelm. Jeg liker navnet Villum. Jeg har også sett det andre steder, men det var ikke så vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Når det gjelder Solør, har jeg forstått at man sa Hælje, med tjukk l, om både kvinne og mann. Likt også for Tore.Man bør huske på at dette ikke skapte forvirring eller problemer i dagligtalen. Muntlig skilte man enkelt når man snakket ved å si f. eks. - jeg skal gå en tur teil'n Hælje/teil a Hælje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På Helgeland har jeg sett Jøran(Jørand) som kvinnenavn flere ganger, og har en blant mine aner som ble født på slutten av 1600-tallet. Jøran er jo i dag et mannsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

En uheldig kvinne, Jøran Pedersen, ble henrettet for trolldom på Løten 1620. Dramatisk ikke sant?Det er kanskje samme navnet som Jorun?Mannsnavnet Jøran forbinder jeg med Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Therese Brennesvik

Jeg har også sett menn i Sogn som heter Trude eller Trud. Når det gjelder kvinnenavnet Jøran har jeg også sett det skrevet Giøron og Jøron. Disse mange forskjellige formene er nok det navnet vi i dag kjenner som Jorun (den mest vanlige formen, i hvert fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jøran ser ut til å være mest utbredt i Buskerud og Oppland i 1801. Min tippoldemor fra Aurdal het Jøran Nielsdatter. Der ser jeg 56 Jøran i 1801, 55 kvinner og en mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.