Gå til innhold
Arkivverket

[#18096] 'Efterlød' - Hva er det ?


Gjest Iver Mosvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

I protokollen for ”Emigranter over Kristiania 1871-1930” står det under hjemstedet til Anders Haagens. ”Efterlød”. LenkeJeg går ut fra at dette ikke er noen stedsbetegnelse, da denne Anders Haagens. sannsynlig var fra Aal i Hallingdal, men vet noen hva det kan bety ? – Efterlød.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

HeiEfteløt er et sted i Sandsvær. Det ligger noen mil oppover lågen fra Hvittingfoss. Mange Hallingdøler har nok opp gjennom årene kommet denne veien mot kysten. mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Takk for svar. Dette stedsnavnet har jeg oversett, og denne Anders er også den eneste i denne protokollen som står oppført med Efterlød som hjemsted. - Men responsen din gjør at jeg tenderer til å tro at 'min' Anders Haagensen (Her i FT 1865, 7 år før Amerika-reisen Lenke ) ikke er identisk med ovennevnte. For å være ærlig - så tenkte jeg meg muligheten av at Efterlød kunne ha betydd 'Etterlatt' - siden 'min' Anders inngikk ekteskap året før Amerika-reisen, men etterlot(i første omgang)kone og event. barn. hjemme i Aal. -Men takk i alle fall. Litt flaut er det å ikke kjenne Buskerud-geografien bedre.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.