Gå til innhold
Arkivverket

[#18099] Folketelling 1891 - vil den bli transkribert og lagt ut på nett?


Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei!Har nettopp fått vite at det finnes en FT fra 1.1. 1891, vil denne bli transkribert og lagt ut på Digitalarkivet?Vil det eventuellt bli lagt ut andre landsomfattende folketellinger?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Berre 1875 av dei eldste teljingane er det realistisk å få ut fullstendig. Men DA har ikkje kapasitet til å gjera jobben i overskueleg framtid. Elles blir det arbeidt med 1910-teljinga. Den kjem ut så snart det er lovleg å gjera det; i 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Har nå lest tema 17661, fant ikke dette da jeg søkte på det...Men skjønner at det ikke vil bli tilfelle. Yngve Nerbø sa at det var en kostbar affære å mikrofilme alt og at han ikke var kjent med noen planer om å filme dette.Så da må jeg vel ringe Statsarkivet i Oslo og høre om det finnes noen mikrofilm av det jeg muligens kunne være interessert i.Hvor mye ( cirka) vil det koste å mikrofilme et prestegjeld på størrelse med f.eks. Skjeberg? ( Hvis det er noen som vet dette da! :) ) Jeg legger inn en link til det andre tema http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exeEr det noen som har erfaring med å lete i 1891- tellingen, og om denne er 'grei' å lete i?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Folketellingen 1891 har aldri vært grei å lete i. Hva med å filme den selv - vil dere som ønsker film eller digital utgave vurdere det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det aner jeg virkelig ikke hvordan man gjør. Hadde jeg fått noen opplæring eller hva en skal kalle det i det, kunne jeg godt tatt det på meg. MEN, vel å merke ikke på dette tidspunkt, jeg synes det er litt problematisk med hensyn til avstandene.Kunne dette blitt utdelegert til lokallagene forresten?Skal jeg ta det på meg, må det i allefall vente til en gang uti 2006. Hadde noen flere vært villige til å dele dette arbeidet, hadde det vel heller ikke blitt en uoverskuelig jobb.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har vært i kontakt med Riksarkivet, og de sa at de ikke mikrofilmet noe på 1891, da de ikke hadde kapasitet ågjøre dette. Selv om man var villig til å betale for detEllers kostet det å mikrofilme 2 kr. pr. mikrofilmet sideSå da ser det ut for at man må ta turen selv på Riksarkivet...Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

(10) Magne : Totalt. Det er en side per person. Så for å finne ut totalen er det vel å se på hvor mange som bor i det aktuelle stedet i 1900 og i 1875, så kanskje man får en indikasjon på hvor mange sider det vil være.Men jeg fikk beskjed fra Riksarkivet om at dette kunne ikke de gjøre, selvom jeg tilbød meg å betale for det jeg kunne tenke meg ( Skjeberg). Det vil iallefall bli billigere enn å kopiere pr. ark. da dette vil komme på 4 kr. pr ark.Men la oss ta for oss f.eks. Skjeberg.I 1875 er det 4586 personer i Skjeberg I 1900 er det 4901 personer i SKjeberg .Er usikker på om tilleggslister er tatt med i det antallet. Hvis vi antar at det ikke var en enorm topp i 1891, men ca 4600 4700 personer, så vil det bli 2*4600=9200,- kr. evt. 2*4700=9400,- kr. Dette hadde vært kostnaden dersom man da skulle ha mikrofilmet Skjeberg Prestegjæld.Men, nå fikk jeg beskjed på telefonen at Riksarkivet ikke har kapsitet til å føre over dette på mikrofilm. Uansett hvor mye penger ( Vel, hadde man tilbudt dem 1 million kr. så vet jeg jo ikke hva de hadde svart da.. ;) ).De sa at de hadde fått veldig mange henvendelser om denne folketellingen, og hadde bestemt seg for å si nei til alle slike henvendelser. ( Nå må gjerne Riksarkivet rette meg dersom jeg har feil)Dermed så må man vel bare ta seg en tur på riksarkivet og se igjennom alt selv. VELDIG tungvint.. men hvis ingen har lyst til å starte et prosjekt i samarbeid med Riksarkivet, så blir det neppe mikrofilmet.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hmmm...enten er det jeg som ikke klarer å tenke, eller så er dette ganske så ulogisk synes jeg...Hvis vi som privatpersoner fører denne folketellingen over på mikrofilm, da vil vel ikke Riksarkivet bruke noen ressurser på det arbeidet? Eller er det bare jeg som ikke får de grå cellene til å sirklere godt nok?Uansett så er jeg ikke interessert i å gjøre denne jobben på Norge i sin helhet, jeg holder meg til Skjeberg...stor nok jobb i seg selv det.Og hvis folketellingen blir ført over på mikrofilm, vil vel dette bare gavne Riksarkivet, som så kan selge denne folketellingen på mikrofiche og mikrofilm?Si ifra hvis jeg er helt på jordet...ser bare ikke logikken i dette...M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg skjønner hvorfor du synes det er ulogisk, Magne!Men jeg tror at hvis man bestiller mikrofilm fra Riksarkivet, så må de jo ta en person, og filme da 4600 - 4700 sider... De får jo betalt for dette. Men de har vel tenkt slik at det ikke er prioritert oppgave rett og slett?Men hvis privatpersoner hadde gjort jobben, altså fysisk tatt for seg alle de aktuelle sidene, for så å føre dette over på mikrofilm ( vet ikke helt hvordan dette gjøres... ) så hadde det jo ikke blitt noen stor belastning for Riksarkivet.Men men.. ;) Jeg vet ikke helt hvordan prioriteringene til Riksarkivet er.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Men da tenker vi likt...jeg forstod ikke hvorfor Riksarkivet skulle bruke noen ressurser de ikke hadde så lenge vi kunne tatt det på oss.Vel...vi får håpe de ser disse innleggene da..:) Et sted skal en jo starte.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Kanskje de skulle gje denne ideen til Rikshospitalet også. Eg har høyrt dei manglar hjernekirurgar... Denne var både stygg og flåsete, men kanskje den slår fast eit viktig poeng. Å fotografera mikrofilm er ikkje som å mata ein kopimaskin: Du kan ikkje berre koma inn frå gata og sei 'hent 1891-teljinga og vis meg kvar mikrofilmkameraet er'. Friviljug innsats er viktig, men eg trur ikkje det er vegen å gå når det gjeld mikrofilming, til det er prosessen for komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Selv om noen er villige til å ta på seg arbeidet, eller kan tenke seg å betale noen for å gjøre det, er kanskje hovedproblemet at Riksarkivet ikke ønsker noen inn på sine enemerker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jan: leser du litt lenger overfor, ser du også at jeg skriver at jeg ikke aner hvordan det foregår, og derfor vil være avhengig av å bli vist det. Dersom det er en umulighet, forstår jeg det godt, også om det blir sagt på en høflig måte.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Digitalfotografering kunne være et alternativ. Men i følge det som sies, så tillater ikke lenger Riksarkivet at vi bruker digitalkamera. Dette er noe jeg har hørt av omveier, så det bør sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det var ikkje mi meining å vera uhøfleg, og eg ber om orsaking. Eg synest debatten trong til at det vart slått fast at mikrofilming er eit handverk som krev kunnskapar. Men det kunne nok vore gjort på ein litt mindre direkte måte.Så til til digitalfotografering. Med det utstyret som no blir brukt vil ein kunna fotografera ca 250 personar pr. dag. Det ville i så fall gje bilete av førsteklasses kvalitet både med tanke på notidig og framtidig bruk. Skjeberg ville ta ein månad; heile landet 50 år. Men no børja dei beste turistkamera å gje kvalitet eg meiner kunne vera akseptabelt. Men framleis ville det ta noko slik som ei veke å gjera jobben; heile landet 10 år. Teknologien kan nok føra til at ein kan koma ned i tid, men så lenge ein må bla for hand trur eg knapt det går å koma under fem årsverk. og så ville ei samling av to millionar bilete vera så uformeleg at ein måtte laga eit register. det kan berre skje ved at nokon tastar inn namnet på personane. Og då snakkar me kanskje omnye 10 årsverk, minst. 1891-kjem truleg til å bli liggjande slik ho ligg i mi tid.Men eg synest det er synd om dei som vil finansiera filming/fotografering av t.d. Skjeberg ikkje får det gjort grunna ressursmangel i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Mitt svar er iallefall det jeg har fått fra Riksarkivet.På den ene siden kan jeg jo forstå Riksarkivet også. Vi snakker 2 millioner ark.. Bare å bla igjennom så mange sider tar tid! ;)Dessuten, så har vel kanskje Riksarkivet vurdert det slik at denne tellingen ligger midt mellom to andre tellinger ( som er fotografert) som ikke i år er langt fra hverandre?Bare det å bla gjennom Skjeberg tar sikkert sin tid?Men hvis man bare kunne ha hatt en teknologi som gjorde det mer effektiv å scanne sider, så hadde det jo vært en mulighet.Jeg har heller ikke kunnskaper om avfotografering på mikrofilm, så dermed så må man jo bli opplært, og alt tar jo ressurser ( personer og penger) bort fra andre oppgaver.Men fint at det blir en debatt rundt dette. Jeg var, som tidligere skrevet, ikke klar over at det fantes en telling i 1891 engang.Jeg ble litt glad, for da kunne jeg løse et par 'knuter' som jeg har søkt løsning på.. Men det ser ut som jeg må utsette oppløsningen!Jeg må si at jeg ble godt mottat på Riksarkivet, og de var veldig flinke og hjelpsomme!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Ja: jeg kan ikke påstå jeg ble så dødelig fornærmet, så du er selvfølgelig unnskyldt.Torunn: det som jo er litt spesiellt med 1891-tellingen er jo at hver person har sin egen side, og dermed endel mer informasjon.Jeg går nå i dvale på grunn av vinteren, og skulle det bli noe ut av denne filmingen så får dere heller vekke meg.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Jeg vil bare komme med et lite innlegg ang. personlisten i 1891-tellingen...Jeg så en som satt med disse i går..En limt blokk med flere 10-talls lister (a5 format ca)... så det blir nok ikke lett å filme eller fotografere tenker jeg...Men, jeg vet at en person satt på RIksarkivet og dataregistrerte flere av Akershus-1875-tellingene fra original! (Denne kan ikke sammenlignes med 1891, men allikevel)..Ballen er herved kasta. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg er iallefall litt imponert over hvor mange som er innom denne diskusjonen! Ser ut for at det er flere enn meg som kanskje kan låse opp noen 'knuter' ved hjelp av denne tellingen..Riksarkivet snakket om at det var to slags lister fra denne tellingen, hovedlister ( for hele sognet) og personslister ( et ark pr. person).Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.