Gå til innhold
Arkivverket

[#18100] Johan Amundsen f-1839 i Kristiania


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Hei! Kan noen hjelpe meg med å finne Johans foreldre?? Johan ble gift i 1863 med Kaisa Nilsdtr De bodde i Lakkegaden 50. (Kristiania) Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Litt hjelp kan jeg gi via fam.search: VRI Gift 14/12 1863 Domkrk. Johan Fredrik Amundsen, 24 år far Amund Olsen og Caisa Nilsd., 27 år far Nils Nilsen.Så fant jeg bare 1 Johan f. 4/4 1837 Garnisonen, men han døde allerede 12/5 så. Foreldrene var Amund Olsen og Gurine Christine Gulbrandsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er du sikker på at Johan er født i Oslo? Når han giftet seg benyttet han navnet Johan Fredrik Amundsen, men jeg finner ingen ved det navnet født i Oslo i det aktuelle tidsrommet. Derimot døpes det en Johan Fredrik Amundsen Enger 7.3.1837, Sannerød, Våler i Østfold. Foreldre Johannes Amundsen og Oline Catrine Olsen. Info funnet på FS. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Kanksje en kandidat, Familysearch IGI: Johan Amundsen f 7 feb 1839, . Far Amund Hansen - Mor Karine Johansdr. Oslo, Akershus (Collection Details; Rikshospialet og Kvinneklinikken)Og i FT 1865 i Lakkegt 50 : Lenke - Johan Amunds. født i Eidsvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Er ikke bombesikker på at han var født i Oslo,så hvem vet? Hans kone Kaisa er ivertfall av Svensk opprinnelse,kom fra Varmland, og hennes far het Nils Nilsson.Håper på å finne ut av dette!! Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Egil, Tenker du kanskje på Gråbeingård?Det er mulig jeg tar feil her, men for meg er en gråbeingård en sånn som jeg vokste opp i på Kampen; Leiegård med mange (små) leiligheter, masse unger, klesvask på snorer i bakgården.. Rene, -sett i ettertid. Og slike gårder var (er) det mange av i østre del og sentrum av byen. Navnet Gråbeingård har vel antakelig en spesiell opprinnelse.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Tror du tenker på en spesiell gård som er oppført som severdighet fordi leilighetene i den er rekonstruert til 'gammel stil' og åpen for publikum (tror jeg).For øvrig:Familysearch IGI: Johan Amonsen, birth 1840 Eidsvold. Far: Amon Jensen Mor: Ane Marie Halvorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vielsen 14.12.1863 i Vor Frelser er mellom 'Ungkarl Arbeidsmand Johan Fredrik Amundsen og Pige Caisa Nilsdatter'. Han er oppgitt født i Eidsvold, 24 1/2 år gammel og sønn av Ammund Olsen. (Domkirken Mini 20 1848-1865 16/17 f.453 no.112)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til det siste, det menes nok fødselsår.Vedr. 'Gråbeingårdene' så er disse oppkalt etter eieren Ole Olsen med tilnavnet Gråbein. Dette dreier seg om kvartalet Jens Bjelkes gate-Lakkegaten-Siebkes gate-Sars gate. (For Jens Bjelkes gate er dette nr.14-18).Også kvartalet Jens Bjelkes gate-Tøyengaten-Herslebs gate og i Urtegaten 36 finnes tilsvarende gårder. Oslo Bymuseum har bevart en opprinnelig leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trond Lunde

Hei. Jeg har funnet familien hans i Eidsvoll. Send meg en melding til: oivindson@hotmail.com så skal jeg sende deg info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Johan Amundsen & Karen (Kajsa) Nilsdotter

Would you happen to have any information about Karl Ludvig Nilsen born 16 Mar 1861 Eidsvold (married Anna Marie (Johansen or Amundsen)-born Oslo-28 June 1865)?Karl 's parents were Nils Hansen -born 1804 Eidsvold-died 20 Dec 1869-Eidsvold & Anne Frederikke Nilsdatter-born 22 Dec 1822 Langton Hurdal AkershusAnna Marie's parents were Johan Fredrik Amundsen- bn 11 May 1839-40 Eidsvold Verk Norway and Karen (kajsa) Nilsdotter- born 3 July 1836-Fiskaretorpet , By parish Varmland SwedenKarl & Anna's children were 1.Johan Sverre- born 1888-Kristiania ( stayed in Norway?)2.Signe Katrine- born 1891-married Chris Christiansen Moe( imigrated to Saskatchewan-Canada)3. Asta Marie-born 1893- married Steinar Bakke(immigrated to Center reach New York USA)4.Arthur Ludvig-born-1895( immigarted to Saskatchewan Canada)I am trying to contact the Norwegian branches of this family and their descendants ..But any info you can give me would be greatly appreciated ..Janice Canada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei Janice! I thougt i found 'my'Anna Marie born in Christiania!! Married to Karl Martin Knudsen in Brunlanes Vestfold.Am i wrong??!! (Folketelling 1900 will show.) I might start all over again!!?? Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.