Gå til innhold
Arkivverket

[#18102] Nils Andreassen f-1783 på Sem i Vestfold.


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Hei. Søker hjelp til å finne Nils Andreassens foreldre. Nils skal være født på Tveitan i Sem. Gårdbr på Øvre Sem 1807 til 28. Flyttet tl Nøtterø. Drev der som Skomaker. Gift 1811 med Inger Torsdtr, var da National soldat. Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Om det står Andersen eller Andreassen behøver ikke bety noe. Sundelius' tips ville jeg forfulgt. Uansett - en må vel først og fremst ta for seg døpte i Sem rundt 1783, finne en eller flere kandidater, eventuelt utelukke noen ved hjelp av bygdebøker eller andre kilder, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mette gjertsen

Fra Sem og Slagen. TveitanBruk 2. Andreas Nilssen, 1777-1796, tambur. Han lånte 100 rdl. i 1779 av Kristoffer Nilssen, Rød i Andebu. Andreas (Anders) var fra Døvle i Arendal sogn. F. 1748, d. 1796; ektet 1771 Anne Kristensdatter Tveitan (muligens en datter av Iver Johannessens 3. kone), d. 1832, 80 1/2 år. Åtte barn: 1. Kristen, f. ca. 1776. 3. Gunhild, f. 1779. 4. Anne Marie, f. 1780. 5. NILS, f. 1783, bodde en tid på Øvre Sem på Nøtterøy. 6. Iver, f. 1785, bodde på Bjørnebu, Nøtterøy. 7. Tor, f. 1788. 8. Marte (Maria), f. 1790, ektet 1817 Søren Pedersen, se nedenfor. Ved skifte efter Andreas i 1796 utgjorde formuen 256 rdl. Bruket blev taksert for 700 rdl. I 1800 fikk Jakob Kristoffersen Lerstang auksjonsskjøte på bruket for 896 1/2 rdl. og ophold til enken Anne Kristensdatter. Jakob solgte bruket igjen i 1801 til Peder Olsen på bruk 1 for 904 rdl. Peder innløste i 1805 Nils Andreassens odelsrett til bruket med 750 rdl.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

(Mini I:2, 1764-98, kort 2, side 48b, nr.1) 19.januar 1783: Anders Nielsen Tveitan og hustru Ane Christensdatter. Barnets navn: Niels. Faddere: -Else Hansdatter, -Ragnild Iversdatter, -Halvor Nielsen Døvle, -Erich Mathiesen (Jartegn?), -Anders Iversen Jartegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

(Mini I:2 Sem, side 3b, nr.3) 24.april 1771: trolovet Tambour Anders Nielsen Døvle af Arendalls sogn og pigen Anne Christensdatter Tveitan. Cautionmenderne: Ole Persen Døvle og Hans Hansen (?) af Arendalls sogn. Copul: 7.juni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg har visst glemt å skrive at de to øverste er fra Sem!Har søkt gjennom kirkeboka etter Anne Christiansdatter. Det finnes en Anne som blir født i 1751 av forldre Iver Johannessen, jeg personlig tror ikke dette er riktig, men tror du dette er riktig å ønsker informasjon så skal jeg legge det inn her... Skal også finne Anne når hun dør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.