Gå til innhold
Arkivverket

[#18116] Gullsmed Rødset i Natal (Sør.Afrika)


Gjest Jan Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Christensen

Kristian Rødset var sønn av fanejunker Jørgen Petter Meldahl Rødset og Anna Johanne Schielderup. Han ble født i 1849 (Volda). Ifølge et brev fra Olav Riste fra 1967, skal Rødset-slekten i Natal være kjent blant Rødset-etterkommerne. Er det noen som vet noe om hans liv i Natal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Syntes dette så spennende ut siden jeg nettopp er kommet hjem fra Sør-Afrika. Et søk på 'rodseth za' (za er landkoden for Sør-Afrika) ga faktisk et par treff, fant f eks mailadressen til en Roald Rodseth - kanskje en slektning?http://www.hofburg.co.za/Consulting.htmVet ikke om dette ble en link, men du kan jo bare taste inn adressen i søkelinja. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Takk skal du ha. Dette er nok etterkommer, ville jeg tro. Men tipset ditt fikk meg til treffe en side hvor hele Rødseth-familien var omtalt. Lenke Her er resisen til Sør-Afrika beskrevet, så dette var en god begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Interessant! Britene oppfordret en periode folk til å bosette seg i Sør-Afrika for å balansere overvekten av nederlandske settlere. Et tips hvis du skulle være videre interessert i omstendighetene og samfunnsforholdene for Rødseth-familien er boka 'A traveller's history of South Africa' av David Mason, som du bl a får på Nomaden bokhandel i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Viddal

I 1882 emigrerte 34 familier (229 personer) fra Sunnmøre til Sør Afrika. Blant disse var også Kristian Rødset, kona Kristiane og 4 barn. For vel 2 år siden besøkte vi venner i Port Shepstone og Durban (også etterkommere av emigrantene). Besøkte da bl a emigrantenes norske kirke i P.Shepstone, Marburg Church i P.Shepstone og fikk der kjøpt 2 bøker (på engelsk)om emigrantenes liv der nede og fikk da hele slektshistoria til alle disse familiene. Gullsmed Rodseth flytta etter en tid til Durban hvor han visstnok drev gullsmedforretning i mange år og bla a solgte norsk sølv (!) Han har mange etterkommer i SA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

For nokre år sidan arbeidde eg nokso intens med norsk emigrasjon og innvandring til Madagaskar og Natal/Sør-Afrika: Emigrasjonen i 1882 og familien Rødseth er omtala i boka 'Norsk Nybyggerliv i Natal', trykt i Natal truleg 1932. Kristian og Kristiane R. er også omtala i skriftserien til 'Nordmansforbundet' 1918. Sonen, misjonsprest Peder Aage R.; 1. og 2. kona Ragnhild og Marit og dottera Margrethe R. er omtala i 'Norsk Misjonsleksikon'. Og omtale av drukningsulykka til Ragnhild og to av borna er omtala i 'Nordmandsforbundet' sitt skrift for 1917. Eg vil tru at alle som ber etternamnet R. i Sør-Afrika/Natal er av denne slekta. Om du har problem med å skaffe noko av litteraturen, så kontakt meg på: harun@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Hjertelig takk igjen. Det er min kone som er av Rødseth-slekt, og vi er overveldet over all den positive responsen. Vi vil forsøke å skaffe til veie mye av det som er fremkommet her av literatur etc. Eventuelt kommer vi tilbake og ber om litt hjelp til de av dere som sitter på bøker etc, dersom dette skulle vise seg vanskelig å få tak på. Vi vurderer å kontakte folk av Rødseth-slekt i Syd-Afrika, for å få litt rede på slekta der nede. Det ser ut til å være i hvertfall 4-menninger av min svigermor der nede ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.