Gå til innhold
Arkivverket

[#18121] Heklemager ??


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Ole Jacobsen fra Enebakk dør i 1723, 76 år gammel. Hans yrke var heklemager eller ??Hekle er et fiskeredskap. Kan det være en som lagde hekler til å fiske i Øyeren. Det er jo en ganske stor innsjø, og det var sikker mye fisk der.bilete0050.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hallo Kari.Det var morsomt å se en person som har en forfar med samme tittel som to av mine forfedre hadde. Min slekt kommer fra Åssidatraktene ve Drammen, og het Peder Knudsen Heklemager og Knud Pedersen Heglemager. Navnet skrives også Hegelmager.Din forklaring av navnet kan selvfølgelig være riktig, men jeg har også fått en annen forklaring på tilnavnet/yrket.Ei hekle var den anrettningen som bestod av ei trefjøl med mange tinner/spikere igjennom i en firkant. Her slo man linet over for å få vekk sjelkene (stilkene). Det kaltes å hekle linet.Di forfar var kanskje en lokal produsent av linhekler som han siden solgte til bøndene og hadde som attåtnæring. Men hvis din forklaring stemmer, kan det stemme hos meg også, og da brukte vel mine forfedre fiskeredskapet hekle til å fiske i Drammensfjorden. Begge to er vel foreløpig like trolige.Mvh. Torbjørn Steen-KarlsenHåper dette kan hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ei linhekle var også noe, ja! Det var interessant. Det er nok mer trolig at han lagde redskap for å hekle lin, ja. Dette var det nok stort forbruk av.Dette er forøvrig ikke en av mine forfedre. Jeg holder på med å registrere begravelser i Enebakk, men er interessert i gamle yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg legger denne gamle diskusjonen fra 2003 opp igjen, med spørsmålet om noen kan bekrefte 100 prosent at en heklemaker faktisk var en person som laget hekler til å hekle linet på, eller om det har en helt annen betydning.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Torbjørn!Norsk Historisk Leksikon anfører hekle kun i forbindelse med behandling av lin (Lenke). Det betyr jo likevel ikke at heklemaker kan ha hatt to forskjellige betydninger. Om Karis heklemaker laget fiskeredskap, utelukker det ikke at dine heklemakere laget hekler til å bearbeide linet med - og omvendt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Huff, det ble feil - skulle vært: Det betyr jo likevel ikke at heklemaker *ikke* kan ha hatt to forskjellige betydninger.Dobbel nektelse er vrient...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Å hekle er nok ikke bare i forbindelse med linbehandling. Fra min barndom i Nord-Norge husker jeg at vi heklet (fiske)line. Nynorsk ordbok (Samlaget) sier m.a. om hekle: 'fiskesnøre med blylodd i enden og mange krokar'. Dette hang opp-ned, 'fiske med hekle', og ikke på langs som ei fiskeline. Nå bodde vår heglemager i Enebakk og ikke på kysten. Så mest nærliggende er vel at man tenker på lin i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.