Gå til innhold
Arkivverket

[#18122] Flere merksnodigheter


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Det er utrolig hva man kommer over når man holder på med slektsforskning. Hva med dette sirkulæret? Man blir jo ganske lattermild når man tenker på at dette er sendt ut i fullt alvor.MVH Bengtbilete0051.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Så ble det vel borte uhorvelig store mengder fyrstikker på NSBs regning, da? Hvordan skulle de ellers få bukt med et slikt problem? Det synes jeg egentlig ikke er noe å le av. Jeg synes derimot at det var ganske artig at brevet er datert nøyaktig 45 år før min fødselsdag og at det er sendt fra den byen jeg bor i, men det er vel bare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg må si meg enig med siste innsender. Det er egentlig litt trist at noen finner det morsomt at en sjef forsøker å understreke for sine medarbeidere viktigheten av å skille mellom mitt og ditt. Jeg skulle gjerne sett mer av den samme holdningen blant dagens ledere, inklusive enkelte statsråder. Men de er vel opptatt i middag - - .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Joda, men det kan jo også være at fyrstikker, relativt sett, hadde en helt annen pris dengang. Hvordan skulle ellers 'fyrstikkongen', industrimagnaten Ivar Kreuger ha bygget opp en formue stor nok til at han gav statslån til mange av de land som var rammet av det økonomiske sammenbruddet i 1920- og 30-åra? (Lån som i neste omgav gav ham monopol.) Det må ha vært penger i fyrstikkproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Et raskt søk i FT 1865 ca 70 med dette 'yrke'.Mens det i FT 1900 er ca 700 personer i dette yrke.Med 'plasik' kun en 10- 20 personer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Dette med 'svinn' fra arbeidsplassen er jo fremdeles et brennaktuelt tema, og i og for seg ikke så mye å le av. Dette skrivet viser jo at det ikke er alt som forandrer seg i samfunnet. Og siden fyrstikker kostet peng, så var det vel helt på sin plass med et slikt skriv? Kanskje noe flere arbeidsplasser burde ha satset på...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

og så var det vel også ei anna haldning til skiljet mellom privat og arbeid? Det ryktest at det ikkje var uvanleg at gode byråkratar hadde to blekkhus på pulten; eitt til tenesteskriv; eit anna til private skriv, sjølvsagt eigenhendig innkjøpt.Snodige rundskriv, og først og fremst ufriviljug snodige, førekjem også no. Universitetsdirektøren i Oslo skal for nokre tiår sidan ha sendt ut eit rundskriv der det stod noko sånt som at 'soving på kontorene UTENOM kontortid er ikke tillatt' (mi utheving). Bakgrunnen skal ha vore at ein del av dei tilsette hadde så lang arbeidsveg at dei av og til like godt overnatta på kontorsofaen sin. Men me som ikkje kjente denne bakgrunnen tolka dt sjølvsagt som at soving i kontortida var heilt greitt.Noko slikt kan det ha vore her også. Kva ville du ha sagt om du som stasjonsbetjent med ansvar for å fyra i omnen kvar morgon ikkje kunne finna fyrstikker. Og grunnen var kona til stasjonsmeistaren gjekk ned på stasjonen og henta seg ein fyrstikkedåse kvar gong ho skulle tenna i eit talgelys? Kanskje du til og med kjenner problemet. Folk med ektemake som røkjer har gjerne problem med å finna fyrstikker til å tenna i omnen med og skulle ønskja det ville vera ein distriktsjef som kunne senda eit rundskriv om at omnsstikkedåsen ikkje kunne flytast inn på det private røykjerommet og derifrå ut i den store verda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Men altså, uansett hvordan det stod til med fyrstikksituasjonen i NSB på 30-tallet må det være lov å få trekke på smilebåndet, eller endog gapskratte, av disse sirkulærene i dag, uten at noen skal bli så triste av den grunn. Fortsett med å legge ut kuriosa som dette, Kenneth. Jeg er sikker på at de fleste av oss klarer å holde humøret oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her er eg heilt samd med Per Helge. Det er både lov å le og å leggja det ut her. Men så er det historikaren som gjerne ikkje berre vil le, men også forstå, då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

For å være skikkelig pirkete så var det vel Bengt som la ut dette innlegget :-). Og har han flere å komme med, så vil jeg gjerne lese dem, selv om jeg synes dette innlegget var mer interessant enn morsomt da. Jeg har forøvrig litt kjennskap til hotellbransjen, og det er helt utrolig hva som forsvinner derfra...alt fra youghurt-beger og til TV'er.Og apropos jobb, vi har vel alle 'lånt' en gul lapp eller to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Ja, jeg mente selvsagt Bengt. Æres den som æres bør. Og sender min arbeidsplass ut et skriv som regulerer de ansattes bruk av gule lapper, må alle våre etterkommere for min del gjerne le så de tisser på seg (om de vil) når de kommer over skrivet (eller kanskje heller eposten) om 70 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.