Gå til innhold
Arkivverket

[#18123] Heidal, Slåen , Beret Pedersdtr., f.1776


Gjest kai m kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest kai m kveum

Beret Pedersdatter Slåen, f. 1776, under Ellingsbø,giftet seg 4/3-1798 m. Amund Aslaksen, f.ca. 1768 De har barna: 1. Anne Amundsdatter, f. 2. Johanne Amundsdtr, f. 3. Pernille Amundsdatter, f. Er det noen som kjenner den videre skjebne til disse tre barna? Opplysninger om Amund Aslaksen er også av interesse. Aslak navnet er vel ikke mye brukt i Gudbrandsdalen. I FT 1801 under Hoelen finnes en Aslag. Kan disse to bindes sammen?kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stamrullen for Det Gudbrandsdalske Kompani er Amund Aslaksen ført under Øvre Kvarberg (like vest for Vågåmo). Det kan se ut som om dette er ført inn 1797, altså før han giftet seg med Beret. Faren er registrert som husmann. Dette kunne tyde på at han IKKE var sønn av Aslak Arnesen på Holen, for han ser ikke ut til å være husmann, men Aslak kan jo ha vært husmann i 1797 OG gårdbruker i 1801. Til slutt vil jeg nevne at de to sønnene til Aslak Arnesen, Hans og Ole, også finnes i rullene for Det Gudbrandsdalske Kompani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På Fam.search har jeg funnet en Amund Aslaksen dpt 23/8 1772 i Vågå, far Aslak Amundsen.Dette er usikre opplysninger, og kan være helt bom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Helge Hålåsæter

Iflg. oppkallingsregler, så burde nest eldste datter hett Anne. I likhet med Aslak, så er navnet til den yngste, Pernille, nokså ukjent her i Heidal/Vågå- Ellers så ser jeg at Aslak dog finst i tilknytning til Holen og Kvarberg i Vågå, slik at den aktuelle Aslak kunne vært derifra. Hilsen Helge Hålåsæter hel-haa@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Amund Aslaksen var fra Visdal, ant. nedre, i Nordherad.Jeg vet ikke hvor det ble av disse folka, for jeg finner ikke noen av barna døpt i Vågå pr.gj.Ellers er Aslak Holen av samme slekta, han er sønn av Brit Aslaksd. Visdal. Hilsen Gunvor Tofte, Otta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Dere må ikke legge for stor vekt på oppkallingsregler. Går vi f eks tilbake til årene omkring 1500, het ingen kvinne eller pike i Gudbrandsdalen Anne/Anna. Navnet kom inn som motenavn etter reformasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Basert på det som er skrevet så langt kan kanskje dette oppsettet ha et snev av riktighet: Jeg antar at Amund Aslaksen og Brit Aslaksdtr. kan være i slekt. Aslak f.ca.1690 Barn: 1. Amund Aslaksen, f.ca. 1720 Barn: 1. Aslak Amundsen, f.ca. 1745 Barn: 1. Amund Aslaksen, dpt. 23.08.1772 fra Visdal,g.m. Beret Pedersdtr. Slåen, f. 1776 Barn: 1. Anne Amundsdtr., f. 2. Johanne Amundsdtr., f. 3. Pernille Amundsdtr., f. 2. Brit Aslaksdtr., f.ca.1725 på Visdal, g.m. Arne Barn: 1. Aslak Arnesen Holen, f.ca. 1749, g.m. Gurie Hansdtr. Barn: 1. Brit Aslagsdtr., dpt. 1786 2. Hans Aslagsen, f. 1791 3. Ole Aslagsen, f. 1800Er det noen flere der ute som sitter inne med opplysninger om folket fra Visdal? Oppsettet tar seg bedre ut i Word. kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Jeg søkte på Familysearch etter Anne, Johanne og Pernille, og da fant jeg følgende: Johanne døpt 27.09.1812 på Østre Toten. Foreldre Amund Axelsen og Berthe Pedersd. Pernille f. 07.11.1817, døpt 30.11.1817 på Ø.Toten Foreldre Amund 'Asloessen' og Berthe Pedersd. Pernille gifta seg 31.03.1838 med Hans Olsen og de bor i 1865 Pålsetsveen med 4 barn. Anne har jeg ikke funnet noe om. Berthe Pedersd.f. 1775, døde på Blikseteie, Ø.Toten den 30.06.1825, gravlagt 05.07.1825. Amund Aslaksen døde på Ø.Toten 29.08.1849. Dette må vel være Berit Slåen? Hilsen Gunvor Tofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.