Gå til innhold
Arkivverket

[#18130] Peder Jonsen f.ca 1750 i Stjørdal/Gidsken Eriksdatter f ca 1755.


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på Peder Jonsen som ble født i Stjørdal i ca 1750. Han ble gift med Gidsken Eriksdatter Torp 28.09.1788 i Stjørdal. Henne søker jeg også aner på. Deres barn: 1)John døpt 28.09.1788 2)Ingeborg døpt 27.02.1791 3)Ildri døpt 05.02.1792 4)Marit døpt 01.01.1798(min ane som ble gift med Anders Olsen fra Groen eller Sutterøen). Min ane Peder Johnsen var bruker i Hilgjerdet ved folketellingen 1801, og han var oppgitt å være 66 år da han døde 30.05.1813. I Stjørdalsboka er han født i 1757, men det stemmer altså ikke. Ellers finnes det mange Peder Johnsen døpt i perioden 1746-1760 i Stjørdal.Jeg har en aktuell kandidat når det gjelder Peder Johnsen En Peder Johnsen ble døpt 25.01.1750, og 30.10.1780 ble han gift med Ingeborg Johnsdatter Store Veiset fra Lånke. I Skatvalsboka bind 2 er han å finne som Peder Jonsen Hegge. Ingeborg Johnsdatter døde i 1785, og de hadde barna:Malena døpt 18.03.1781 og Ingeborg som ble født 1783.Merk at den eldste datteren til min ane Peder Johnsen og Gidsken Eriksdatter heter Ingeborg, og kan være oppkalt etter Peders første kone?Så var det Gidsken Eriksdatter Torp. Hun er ikke å finne som døpt i kirkeboken for Stjørdal ca 1750-1762, og hun er heller ikke oppskrevet under Torp(Husby) i Stjørdalsboka. Gidsken er ikke et vanlig fornavn i Stjørdal på den tiden, og derfor har hun kanskje med seg tilnavnet Torp fra andre steder i landet. Det er jo Torp i Malvik, i Tolga i Østerdalen og det er Torpo i Ål. Det første alternativet er ikke aktuelt, og jeg tror heller ikke Torpo i Ål er aktuelt siden jeg burde oppdaget det hvis hun var derfra(har forsket mye i dette området ellers). På Family Search finner jeg en Gidsken Eriksdatter døpt i 1760 i Bud i Romsdal, men er sterkt i tvil om dette er den riktige. Håper at noen kan hjelpe meg med å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har funnet ut mer om Peder Johnsen Hilgjerdet, og teorien som jeg lanserte her om at han var fra Hegge kan vi bare glemme. Sammen med Peder Johnsen Hilgjerdet og Gidsken Eriksdatter Torp i 1801 bodde jo en dame med navn Guru Pedersdatter, som da er oppgitt å være 75 år. Så det gikk opp for meg at dette kanskje muligens var mor til Peder eller Gidsken. Siden jeg har kirkebøkene for Stjørdal 1714-1774 på lån, så fant jeg på at jeg skulle prøve å finne henne som gift fra 1740 og fremvoer. Jeg fant: Guru Pedersdatter og Jon Jonsen Overvignes(Overvigens) som trolovet sent i 1744, og gift 6.p.trinit. 1745. De var beslektet i 3. ledd, og fikk allernådigst gifte seg. Nå har jeg ikke bygdebøkene for Hegra og jeg vet jo ikke når denne Jon Jonsen Overvignes skal være født, så jeg trenger hjelp videre med oppslag i bygdebok for Hegra for å finne aner videre. De fikk også sønnen Throen døpt i Hegra alminnelig bededag 1747, og deres sønn Peder ble døpt 24.p.trinit. 1749. Det var ingen andre Guru Pedersdatter som var gift med noen Joen i årene 1740-1752 i Stjørdal. Gidsken Eriksdatter finner jeg ikke som døpt 1752-64, så det kan ikke være hennes mor. Nå håper jeg virkelig at noen kan slå opp i bygdebok for Hegra.Jeg bruker jo også Family Search som veileding selv om jeg har kirkebøkene på lån, men det er flere Guru Pedersdatter døpt bare for årene 1723-1727. Jon Jonsen har jeg ikke søkt på, men jeg vet jo heller ikke når han skal være født. Erfaringsmessig så er det nok ikke bare en med det navnet i akutelle år på Family Search.Det er mulig jeg skulle tatt det opp som eget emne siden jeg nå er over på Hegra og ikke Skatval som opprinnelig, men jeg syns det er nok å ta opp om Peder Jonsen Hilgjerdet i 2 emner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Odd Annar Tangen

Hei. Det er jo en stund siden dette var et tema, men jeg forsøker. I Stjørdalsboka bindV del II side 514 under Overvigdenes ( Øvre Vigdenes): John Johnsen gift 3.dje gang 5/7 1745 med Anna Pedersdatter Østerås. ' Dei var slekt i 3. lekken'. John hadde mange barn og den nest yngste var Peder døpt 16/11 1748. Jeg ser at John skal være gift med en Guru Pedersdatter. Det tror jeg er feil og at det skal være Anna. Jeg tror du skal se litt nærmere i ovennevnte bind. Annas slekt finner du på side 450 i samme bind. Lykke til Hilsen Odd annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svar. Ja det er en stund siden jeg holdt på med disse. Jeg har ganske mange av Stjørdalsbøkene, men ikke bind 5(for Hegra?). Jeg fant vel også ut senere at jeg hadde lest noe feil i kirkeboka angående innlegg 2, men husker ikke hva feillesningen gikk ut på. Det fant jeg ut da jeg leste igjen. Peder i Overvignes kan jo fremdeles være en aktuell kandidat.Når døde Jon Jonsen Overvignes og Anne Pedersdatter? Var det skifter på dem? Jeg holder jo nå på med skifter på mikrofilm for Stjør-og Verdal 1780-1785 og 1780-1790. Bygdeboka for Hegra regner jeg med kan fjernlånes gjennom biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kanskje hjelper det på hvis jeg skriver hvem som var faddere på 2 av barna. Fadderne var jo ofte slektninger. Faddere til Ildri i 1792 var: Karen Alstad, Gjertrud Holan, Bendi Stokkan, Ole Hilan og Jørgen Forbordsgjerdet.Faddere til min ane Marit 01.01.1798: Gunder og Kirsten Quernmæla, Torsten Hilan, Bereth Hilan, Ole Mæles kvinne. Dessverre la jeg ikke så mye vekt på dette med faddere tidligere, men har nå oppdaget at disse kan være en viktig brikke for å finne noe videre. Det ser ut til å være en del Skatvalsfolk blant disse fadderne iallefall.Kanskje er det noen som har informasjon om fadderne til de andre barna, og hvem som var forlovere for Peder og Gidsken i 1788? Det kan ha vært slektninger av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei igjen Anna Lise Det står desverre ikke noen årstall for noen av de to i bygdeboka. Men kanskje det var skifte da de første konene hans døde. Kone nr. 1 Marit Olsdatter Østerås gravlagt 6/4 1720. Kone nr. 2 Sigrid Iversdatter gravlagt 26/8 1742. Vet ikke om dette er til hjelp. Deres siste barn Mali var født 9/7 1752. Så skifte må jo bli en gang rundt 1760/70. John betalte skoskatt i 1711 og må jo være rundt 60 år da hans siste barn ble født. Lykke til V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Det er bare det at det ikke vil hjelpe noe særlig i første omgang iallefall om det skulle være skifter på Jons første koner, for det viser jo ikke hvem som var Peders foreldre. Det jeg angrer bittert på er at jeg ikke skrev opp alle faddere og forlovere på familien til Peder Jonsen og Gidsken Eriksdatter da jeg hadde kirkebøkene.Jeg har heller ikke funnet noe om anene til Gidsken Eriksdatter Torp, så kanskje noen vet mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå hatt tilgang til et bedre mikrofilmapparat enn jeg hadde tidligere, og da jeg fikk forstørret opp teksten på giftermålet i 1788 ser jeg at det står: Trolovet 27.10.1788 og gift 21.11.1788 ungkarl og landvernsoldat Peder Joensen Husbye med pigen Gidsken Eriksdatter Torp. Videre ser det ut for meg som om det står Søgne og noe med Suddal. Hun var iallefall på en plass under Kinsetet i Stjørdal 21.10.1788. Er det noe som heter Torp sogn i Søgne i Vest-Agder? Kan Gidsken Eriksdatter være derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å si at forloverne i 1788 var Henrik og Ole Husbye. Jeg hadde håpet å finne noe mer på henne i forbindelse med den 2. ekteskapet i 1817, men det står iallefall ikke noe her om at hun er fra Søgne. Hun ble trolovet med Christian Bolle 24.12.1817, og de ble gift 27.12.1817 i kirken. Hun er da oppgitt å være 55 år(altså noe yngre enn tidligere oppgitt og født ca 1762). Hun døde den. 211.04.1824, og ble gravlagt 27.04.1824, og var da i Halsen. Her er hun oppgitt å være 66 år(født ca 1758).Har også sett nærmere på Peders og Gidskens første barn som ble døpt i 1788. Etter å ha fått forstørret det hele og tatt utskrift leser jeg: Gidsken Eriksdatter Torps uegte barn Joen døpt 19.p.trinit.1788 i Wærnes kirke. Til barnefader opgivet reservedragon Peder Joensen Husbye som ???? i Trondhjem. Fadderne var Nils og Mali Ree, Ole Moanes, Erik og Gjertrud Husbye. Kan disse fadderne si noe mer om slekten til Gidsken Eriksdatter og Peder Jonsen?Nå håper jeg at noen vet noe mer sikkert om Gidsken Eriksdatter Torp og Peder Jonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har ikke kommet noe videre på Gidsken Eriksdatter Torp, og søker derfor hennes aner fremdeles. Det nye er at jeg også nå har faddere på sønnen Jon født 1788, og blant fadderne finner jeg en Ola Moanes. Den eneste Ola eller Ole jeg finner som bruker i Moanes i bygdebok på den tiden, er den Ola Eriksen som var bruker i Austre Moanesmælen, og han var ifølge bygdeboka født 03.08.1761. Hans far var Erik Hembresplass(det er et par i Hembre i Hegra i 1801 som nesten kunne passe som foreldre, og det er Eik Olsen på 57 år i Hembre og kona Marit Olsdatter. Denne Erik blir jo da født ca 1744, og noe for ung til å være far til Ola født 1761(men mulig er det jo). En datter av Gidsken het jo også Marit(min formor døpt 01.01.1798).Jeg tror selvfølgelig at Ola kan være bror av Gidsken Eriksdatter Torp, som kanskje hadde det fått det tilnavnet etter å ha vært i tjeneste der? Det er selvfølgelig også mulig at Olas kone Marit Eriksdatter kan være søster av Gidsken.Her er lenke til Jons dåp Dom.19.p.trinit.1788:Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A06 (1781-1797), Kronologisk liste 1788, side 206-207. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16372&idx_id=16372&uid=ny&idx_side=-108>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Anne Lise Erik Olsen var husmann på en plass under Hembre Nedre. Han er født 1725 død 11/10-1820. I 1755 er han oppført som arbeider ved Kopparvrket i Selbu. Gift 23/10-1755 med Gunhild Olsdatter født 1720 - 05/07-1789. Barn: Ola Eriksen født 03/08-1761, var lærer og bodde på Moaneset. Marit Eriksdatter født 21/11-1758 døde 05/07-1789. Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for at du tok deg bryet med å slå opp for meg. Da kan jeg iallefall se bort fra Ole Eriksen Hembre som mulig bror av min formor Gidsken Eriksdatter Torp. Det er jo fremdeles mulig at Marit Eriksdatter som Ole Eriksen var gift med, var søster av Gidsken. Ikke lett å komme videre bakover på Gidsken Eriksdatter Torp og ektemannen Peder Jonsen nei(det vrimler av Peder Jonsen født ca 1750-60 i Stjørdal prestegjeld). Jeg kan jo ha håp om at noe skulle dukke opp i skiftene jeg skriver av arvinger i da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.